AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #1 Skrevet 9. juni 2021 Jeg har vært forelsket i min tidligere lege i flere år nå, og drømmer om en fremtid sammen med ham. Vi hadde en helt spesiell kontakt da jeg var hos ham, både blikk, stemning og tone var det noe magisk med. Jeg vet at en lege ikke har lov å bli sammen med en pasient, eller i en tid etter at pasient-lege-relasjon er over, men er det noen regler for hvor lenge dette skal gå, eller er det i prinsippet for alltid? Har så lyst å ta kontakt med min tidligere lege, men er redd for å bli avvist pga denne praksisen. Har ikke funnet noen klare regler om dette i loven, men har fått med meg at det går på legeetikk osv. please informer meg om dette. Er det noen som vet om par der den ene har vært lege og den andre pasient? Anonymkode: 465e4...2b6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #2 Skrevet 9. juni 2021 Ikke sett ham i en sånn situasjon, bare la ham være. Anonymkode: 20cca...51f 11
Million Skrevet 9. juni 2021 #3 Skrevet 9. juni 2021 Les denne, der temaet forhold mellom lege og tidligere pasient tas opp: https://tidsskriftet.no/2011/06/medisinsk-etikk/privat-forhold-mellom-lege-og-pasient 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #4 Skrevet 9. juni 2021 Du veit ikke om han liker deg tilbake engang. Du er fortsatt betatt flere år etter, dette er ikke ekte følelser men en besettelse (i mangel av bedre ord) Jeg er litt slem nå, men jeg tror du veit dette innerst inne. Anonymkode: e08cc...ffc 13
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #5 Skrevet 9. juni 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har vært forelsket i min tidligere lege i flere år nå, og drømmer om en fremtid sammen med ham. Vi hadde en helt spesiell kontakt da jeg var hos ham, både blikk, stemning og tone var det noe magisk med. Jeg vet at en lege ikke har lov å bli sammen med en pasient, eller i en tid etter at pasient-lege-relasjon er over, men er det noen regler for hvor lenge dette skal gå, eller er det i prinsippet for alltid? Har så lyst å ta kontakt med min tidligere lege, men er redd for å bli avvist pga denne praksisen. Har ikke funnet noen klare regler om dette i loven, men har fått med meg at det går på legeetikk osv. please informer meg om dette. Er det noen som vet om par der den ene har vært lege og den andre pasient? Anonymkode: 465e4...2b6 Du virker jo helt besatt. Du lagde flere tråder her for noen år tilbake og du er fortsatt besatt av han? Anonymkode: 8fa14...346 12
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #6 Skrevet 9. juni 2021 Er ikke uvanlig å bli betatt av en lege eller andre profesjonelle omsorgspersoner. Det er et eget navn på det, som jeg ikke husker. men anbefaler deg å bare la det ligge. Sånt kommer sjeldent noe godt med seg Anonymkode: a2dd5...05b 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #7 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er ikke uvanlig å bli betatt av en lege eller andre profesjonelle omsorgspersoner. Det er et eget navn på det, som jeg ikke husker. men anbefaler deg å bare la det ligge. Sånt kommer sjeldent noe godt med seg Anonymkode: a2dd5...05b Hva om begge har falt for hverandre?🤓 Det kan jo skje det også.. Anonymkode: 1c0b1...29d 1
Anneofgreengables Skrevet 9. juni 2021 #8 Skrevet 9. juni 2021 Fastlege? Var han behandler lenge? Var du ofte hos han? Mye av dette spiller inn i vurderingen. Men jeg tror nok de fleste leger holder seg unna tidligere pasienter uansett. 2
grease80s Skrevet 9. juni 2021 #10 Skrevet 9. juni 2021 Du kan ikke bli sammen med din lege. Det er brudd på loven.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #11 Skrevet 10. juni 2021 Så lenge du har byttet lege så er pasientforholdet over. Så da kan du ta kontakt. men det er svært vanlig at folk feiltolker en "behandler" og tror vedkommende er interressert når de bare er normalt vennlige og viser omsorg i sin stilling. Så sannsynligvis går du på en stor smell der. Anonymkode: 0fbae...ba5 5
Realverdien Skrevet 10. juni 2021 #12 Skrevet 10. juni 2021 Jeg vil si 12 måneder. Så kan du prøve deg. Kjør på. Kos og nyt. Men vær beredt på å få avslag fordi du er en kåt gæren tidl pasient, heller enn juridiske årsaker. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #13 Skrevet 10. juni 2021 Klippet ut tekst herifra: sex med tidligere pasient lege - Bing Etiske regler for leger §7 omtaler slike forhold som følger: "En lege må ikke innlede et seksuelt forhold til en person han/hun er lege for." Her spør du imidlertid om en tidligere lege-pasient relasjon er til hinder for et evt senere kjærlighetsforhold. Spørsmålet er godt og viktig, og absolutter finnes ikke. Det vil i stor grad avhenge av hva slags behandlingskontakt det har vært mellom lege og pasient. Dette spørsmålet har vært behandlet tidligere av Etisk råd for leger, som kom med en uttalelse i saken, hvilket du kan lese her: https://tidsskriftet.no/2011/06/medisinsk-etikk/privat-forhold-mellom-lege-og-pasient Her kan man blant annet lese følgende utdrag: "Hvor lang tid det bør gå fra et avsluttet lege-pasient-forhold til legen kan tillate seg å innlede et nært vennskaps- eller kjærlighetsforhold, må avhenge av om det kan oppstå et avhengighetsforhold i forhold til hva som var grunnlaget for lege-pasient-kontakten. Legen har ansvaret for å gjøre denne vurderingen. I forhold til de konkrete spørsmålene mener rådet at i et lege-pasient-forhold der det utvikler seg et vennskap mellom lege og pasient, vil § 7 ikke sette noe forbud mot dette, men en relasjon utover et lege-pasient-forhold må ikke brukes til legens fordel, m.a.o. føre til utnytting av pasient. Hvorvidt det er akseptabelt å utvikle et kjærlighetsforhold til en tidligere pasient, mener rådet vil avhenge av hva slags lege-pasient-forhold det har dreid seg om. Hvis for eksempel en kirurg opererte en pasient for en tilstand som pasienten fullt ut ble helbredet for, og det siden ikke har vært noen lege-pasient-relasjon, mener rådet at § 7 ikke er til hinder for at det kan utvikles et kjærlighetsforhold relativt kort tid etter operasjonen. Hvis legen derimot har hatt en pasient i psykoterapi over tid, vil det å utvikle et kjærlighetsforhold på et senere tidspunkt kunne være brudd på § 7. I psykoterapeutiske fagmiljøer er det noe ulike synspunkter på dette. Noen vil mene at det er uetisk å utvikle et kjærlighetsforhold noensinne til en pasient som man har hatt i psykoterapi over tid. Det vil alltid være en spesiell følelsesmessig binding (overføring/motoverføring) og et ujevnt maktforhold mellom de to. Pasienten vil i tillegg bli berøvet muligheten for ny behandling hos legen på et senere tidspunkt hvis legen innleder et kjærlighetsforhold til pasienten. I en slik kjærlighetsrelasjon kan det dessuten ved et eventuelt senere brudd komme en anklage fra pasienten om utnytting, en anklage som legen kan ha vanskelig for å forsvare seg mot. Andre mener at det kan aksepteres at legen innleder et forhold til en tidligere psykoterapipasient etter en karensperiode av en viss varighet (ett eller flere år) der det ikke er noen kontakt mellom partene." Setter en dette på spissen, så er det altså uproblematisk for en lege å innlede et forhold til en person han behandlet for en halsbetennelse på legevakten fem år tidligere, for å ta et eksempel. Anonymkode: 50cc5...7b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå