Gå til innhold

Bleieslutt i sommer - støttetråd 😊

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Andre med smårollinger som har planer om å kutte bleien i sommer? 😊

Kom gjerne med dine beste tips og triks!

Jeg har ei på 2.5 år som syns det er gøy med truse og gøy å sitte på do, men fortsatt null kontroll 😅 

Anonymkode: 18f99...9ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i prosessen nå. Foreløpig ca 1 uhell hver dag. Søker også tips!

Anonymkode: 461c7...529

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme alder og samme prosess, men hun har absolutt null kontroll og tør ikke tisse på potta. Hun får gå med truser men tisser bare rett igjennom. Synes ikke det virker som at hun er klar enda 🤔

Anonymkode: d74df...b6a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ta potta ut på terrassen/hagen (hvis dere har) når dere er ute. I stua når dere er inne. Sett barnet på potte/do ofte, minst en gang i timen, og ihvertfall rett etter mat/drikke/soving. 

Legger til: finn på noe gøy når barnet sitter der. En sang kanskje, eller en lek. 

Spør ofte om barnet må på do. Når de sier nei så spør du 'er du helt sikker? Vi prøver likevel og ser om det kommer noe'. Da kobler man på en måte følelsen av å måtte på do, og kjenne etter. 

Ta barnet med når du selv går på do. La barnet sitte litt først, så går du og så barnet etterpå igjen. Vær veldig begeistret når du selv 'får det til', 'oi, mamma tisser på do! Nå kan du prøve'. 

Selvsagt masse oppmerksomhet når det kommer noe, men aldri negativ oppmerksomhet når det går i trusa. Bare 'åja, nå kom det tiss i trusa, da går vi på do og ser om det kommer mer'. 

Kjøp de fineste trusene og la barnet velge. 

Og: ikke alle barn blir klare såpass tidlig. Noen ganger kan det være lurt å ta en pause og gå tilbake til bleien et par uker. Viktig at det ikke føles som stress og mas for barnet. Det skal være gøy! 

(Har vært gjennom dette med flere barn, heldigvis ferdig for mange år siden 😉)

Glemte trikset med å sette på vannet i vasken svakt, slik at det bare sildrer og blir lyd. Det fungerer ofte faktisk. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samme alder og samme prosess, men hun har absolutt null kontroll og tør ikke tisse på potta. Hun får gå med truser men tisser bare rett igjennom. Synes ikke det virker som at hun er klar enda 🤔

Anonymkode: d74df...b6a

Vanskelig vite når de er «klar» synes jeg 🙈

Tenker at om de ikke viser noen tegn til kontroll i løpet av et par uker er det kanskje best å droppe det en stund og så prøve på nytt om en måneds tid.

Men bare det at de tisser i trusa er jo også med på å bevisstgjøre de om kroppens signaler, så det er nok ikke forgjeves 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde faste do-tider, enten barnet måtte eller ikke. Da satt hen lenge på do og så på favorittprogrammet sitt på iPad. 

Da var det gøy å gå på do. Og få klistremerke etterpå. Stjerne for hver dotur. 

Vi kjøpte en do-ring for barn og droppet potta. Dobesøk før legging og en ila natta og ingen uhell. Det var veldig lite problematisk for oss, men vi har nok også vært heldig. 

Lykke til☺️

Anonymkode: cf8a6...486

• Liker 1
Skrevet

Har en på 2.5 og han maser etter å få på seg bleie hvis vi tar den av. Vi har potta med ut, og han setter seg på den, men går av og tisser på terassegulvet heller😅 

Virker ikke helt klar enda han heller, men vi oppmuntrer og gir klistermerker når han får det til. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette var lurt! Har en på 2,5 år som skal slutte i sommer. Må bare ha ferie først 😅 Tisser på do noen ganger om morgen og stort sett hver kveld. 

Tenker å bo i hagen i sommer egentlig, så kan han sette seg på potta eller tisse i gresset. Men bleia må av før barnehageoppstart. 

Anonymkode: 827ea...29f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 2 som vi prøver oss litt med. Han har veldig ofte helt tørre bleier etter mange timer, og peker på bleia rett før han tisser eller bæsjer. Men nå når vi har begynt å sette han på do så kommer plutselig alt i bleia😩 han skal få gå mye uten bleie eller truse, bare lang tskjorte på altanen i sommer så kanskje han blir mer oppmuntret til å rekke doen. Men vi stresser ikke fordi han er så liten, han bare virket klar siden han var tør og gav beskjed. Blir spennende å se! 

lykke til alle sammen🤞🏻

Anonymkode: 65623...36a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har kiddo vært tørr på dagtid i over et år, men sliter fortsatt med full bleie om natten. 😭 Alle er veldig klare for å slutte med det ila sommeren, så krysser alle fingrene! Så ikke for å kuppe tråd, men om noen har tips, blir jeg takknemmelig!

Anonymkode: 5922f...624

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her har kiddo vært tørr på dagtid i over et år, men sliter fortsatt med full bleie om natten. 😭 Alle er veldig klare for å slutte med det ila sommeren, så krysser alle fingrene! Så ikke for å kuppe tråd, men om noen har tips, blir jeg takknemmelig!

Hvor gammelt er barnet?

Akkurat det der med nattbleie hadde jeg ikke stresset med i det hele tatt. Spesielt hos gutter er det helt vanlig at det tar litt tid før det kicker inn. Min eldste var tørr på dagtid i over to år før han var tørr på natten. Han bekymret seg veldig for om han måtte bruke bleie på overnattingsturen han skulle på med skolestarterne i barnehagen. Jeg nevnte det for de ansatte og de sa at det ikke var noe å bekymre seg for, 20-30 % av guttene brukte fortsatt nattbleie på de turene😊 Heldigvis løste det seg for min gutt noen mnd i forkant. Plutselig var han tørr. Etter en måned med tørre nattbleier gikk han over til å sove med truse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor gammelt er barnet?

Akkurat det der med nattbleie hadde jeg ikke stresset med i det hele tatt. Spesielt hos gutter er det helt vanlig at det tar litt tid før det kicker inn. Min eldste var tørr på dagtid i over to år før han var tørr på natten. Han bekymret seg veldig for om han måtte bruke bleie på overnattingsturen han skulle på med skolestarterne i barnehagen. Jeg nevnte det for de ansatte og de sa at det ikke var noe å bekymre seg for, 20-30 % av guttene brukte fortsatt nattbleie på de turene😊 Heldigvis løste det seg for min gutt noen mnd i forkant. Plutselig var han tørr. Etter en måned med tørre nattbleier gikk han over til å sove med truse.

Han er litt over 5 år, og sier han har veldig lyst til å slutte med bleie, men har kanskje bare hatt en tørr natt de siste to årene.

Litt godt å høre at det er normalt. Synes bare det er så vanskelig når jeg føler så mange blir fort ferdig med nattbleie. Vi har jo prøvd dette med å vekke på natten for å gå på do, men det tok bare søvnen fra oss alle, og tiss ble det uansett i bleia..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Han er litt over 5 år, og sier han har veldig lyst til å slutte med bleie, men har kanskje bare hatt en tørr natt de siste to årene.

Litt godt å høre at det er normalt. Synes bare det er så vanskelig når jeg føler så mange blir fort ferdig med nattbleie. Vi har jo prøvd dette med å vekke på natten for å gå på do, men det tok bare søvnen fra oss alle, og tiss ble det uansett i bleia..

Min gutt var ca 5.5 år når han ble helt tørr på natten. Du kan jo høre med helsestasjonen, men sannsynligvis får du beskjed om å være tålmodig 😊 Bra at han er tørr på dagtid og er motivert 👏

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 3,5 år som HATER å gå uten bleie med bukse på. Vi får det bare til om han får gå som Donald Duck, liksom. Han kjenner lett at han må tisse, kan knipe igjen og løpe på potta om det starter. Han nekter å sitte på do og som sagt nekter å gå uten bleie...

Noen tips der? Han har alltid vært sånn, skal ALLTID ha på bleia med en gang han er ferdig med å bade feks. Elsker generelt å ha på seg klær 😂 Tror kanskje vi må starte med belønning eller noe, for han er jo mentalt moden.

Anonymkode: 4fc96...43f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vår jente på rett over 3 har vært tørr på dagtid nå i rundt en mnd. Men må ha på seg bleie når hun skal bæsje. Har veldig lyst å få henne til å gjøre det også på do. Enn så lenge har jeg vært redd for at hun skal bli forstoppet visst hun ikke får gjøre i det i bleia, så har bare hatt fokus på tissingen på do. Har gått strålende med tiss på do, sier fra når hun må bæsje og ha på bleie, og ikke presset så veldig med bæsjingen på do slik at bleieslutt ikke skal bli så negativt liksom. Nå som det har gått fint med truse ellers en stund har jeg lyst å gjøre noe med nr2 også. Noen tips? 😅

Anonymkode: 355a9...f7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at hun gir beskjed i det minste! 😊 For mange er det sikkert en stor overgang i seg selv å gå fra å stå å bæsje til å sitte. Har du prøvd å la henne ha på bleie, men sitte på do?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en på 4 som sier klart og tydelig at han ikke vil slutte med bleie. Vi har prøvd å oppmuntre og lokke og lure med kule truser, klistremerker etc. men nå i sommer MÅ vi bare. Det kan ikke fortsette som dette ut i evigheten. Vi er ferdige med å «vente på at han skal bli klar på egenhånd». Han blir aldri klar, og nå må vi bare kutte det. 

gruer meg til sommeren😫

Anonymkode: 5febd...ed6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vi har en på 4 som sier klart og tydelig at han ikke vil slutte med bleie. Vi har prøvd å oppmuntre og lokke og lure med kule truser, klistremerker etc. men nå i sommer MÅ vi bare. Det kan ikke fortsette som dette ut i evigheten. Vi er ferdige med å «vente på at han skal bli klar på egenhånd». Han blir aldri klar, og nå må vi bare kutte det. 

gruer meg til sommeren😫

Sender deg styrke! 😅 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

gruer meg til sommeren😫

Tror det er litt det samme som med vår. Han er EGENTLIG klar, men fordi han er såpass stor så VIL han ikke. Og det er jo to ulike ting 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror det er litt det samme som med vår. Han er EGENTLIG klar, men fordi han er såpass stor så VIL han ikke. Og det er jo to ulike ting 😅

Ja, det stemmer nok ganske godt. Nå har alle andre på avdelingen sluttet, men han trives godt med bleia si han. Han har begynt å skifte tissebleie selv da, det letter jo jobben litt🤣

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...