Gå til innhold

Til dere som bor i første etasje i leilighet. Har dere opplevd at fremmede stirrer inn vinduet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har tenkt å flytte fra hus til leilighet. De vi har funnet til salgs på finn har tilfeldigvis ligget i første etasje,  helt ned på bakkenivå.

Jeg er ganske lettskremt og lurer på dere som bor i første etasje har opplevd ubehagelige opplevelser som at noen plutselig står og stirrer inn vinduet,  banker hardt på vinduet og ser inn. Jeg ser for meg at jeg tåler høye lyder bedre enn at noen plutselig står og titter inn vinduet sent en mørk kveld. Da hadde jeg nok fått gåsehud 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri. Den eneste som banker på vinduet her er min mor.

Anonymkode: 2d642...8c6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i første etajse i 2 år og aldri opplevd noe sånt. Vi har en nabo over gata som liker å sitte på balkongen og lytte (en gang truet hun med å ringe politiet siden vi såg på skrekkfilm og hun trodde noen ble myrdet hos oss), men aldri opplevd noen creeps i nærheten av vinduene på den måten.

Anonymkode: 4f092...76f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i 1.etasje to ganger og har aldri opplevd at noen har stått utenfor og kikket inn. 

Anonymkode: a16af...221

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette vil jo være veldig avhengig av hvor man bor og hva slags naboer man har også. I gata jeg bor er det mye gangtrafikk på kveld og nattestid, så her hadde jeg aldri i verden ville bodd i 1. etasje. 

Anonymkode: fbb3b...7f1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men de tisser utenfor vinduet 

Anonymkode: 8b02b...5af

Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men de tisser utenfor vinduet 

Anonymkode: 8b02b...5af

Så frekt. Slikt fortjener en kalddusj med hageslange 😡

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg aldri opplevd. Folk er generelt ikke så nysgjerrige. Jeg har bodd i første etasje to forskjellige steder i til sammen snart 8 år og har aldri opplevd noe ubehagelig. Det ene stedet var midt i sentrum i en av Norges største byer også. Det er store fordeler av å bo i første etasje. Man slipper mye trapper, kan trille rett ut med barnevogn osv. 

Anonymkode: 73b7d...6b3

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, aldri opplevd. 

AnonymBruker
Skrevet
Laraa skrev (12 minutter siden):

Jeg og samboeren har tenkt å flytte fra hus til leilighet. De vi har funnet til salgs på finn har tilfeldigvis ligget i første etasje,  helt ned på bakkenivå.

Jeg er ganske lettskremt og lurer på dere som bor i første etasje har opplevd ubehagelige opplevelser som at noen plutselig står og stirrer inn vinduet,  banker hardt på vinduet og ser inn. Jeg ser for meg at jeg tåler høye lyder bedre enn at noen plutselig står og titter inn vinduet sent en mørk kveld. Da hadde jeg nok fått gåsehud 

Hadde dere ikke 1. etg i huset også da?  Jeg bor i underetasje i en blokk, og har en privat liten hageflekk. Alle vinduene er det selvfølgelig mulig å se inn gjennom hvis noen sniker seg inn i "hagen" min, men jeg har aldri bekymret meg for det 😊  Jeg bodde i hus tidligere, og vurderte aldri noe annet enn bakkeplan da jeg skulle flytte i blokk.  Direkte tilgang til uteplass er viktig for meg.

Anonymkode: c9179...7c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hadde dere ikke 1. etg i huset også da?  Jeg bor i underetasje i en blokk, og har en privat liten hageflekk. Alle vinduene er det selvfølgelig mulig å se inn gjennom hvis noen sniker seg inn i "hagen" min, men jeg har aldri bekymret meg for det 😊  Jeg bodde i hus tidligere, og vurderte aldri noe annet enn bakkeplan da jeg skulle flytte i blokk.  Direkte tilgang til uteplass er viktig for meg.

Anonymkode: c9179...7c9

Jo, men du må opp to korte trapper og man når dessuten ikke opp til vinduet fordi det er ca 2,5 opp fra veggen. Opplevde naturlig nok barn som ringte på og sprang vekk. Det er smått irriterende,  men noe man må regne med og det er nok opplevelsen av å plutselig se noen stå utenfor vinduet som skremmer meg mest 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette vil jo være veldig avhengig av hvor man bor og hva slags naboer man har også. I gata jeg bor er det mye gangtrafikk på kveld og nattestid, så her hadde jeg aldri i verden ville bodd i 1. etasje. 

Anonymkode: fbb3b...7f1

This. Jeg har noe motvillig bodd i 1.egt flere steder. Bodde en stund i et rolig villastrøk, og der var det ikke verre enn at vi la frostfilm på de mest utsatte vinduene og ellers dro for gardiner når mørket falt på. 

Har også bodd i bykjernen og der var det forferdelig. Fulle folk som bare på pur faen kakker på vinduene i det de går forbi, og sånn ellers følte jeg meg utsatt mtp hva slags lugubre folk som fantes ute der på nattestid og satt egentlig bare å ventet på innbrudd eller at noen skulle kaste en diger stein gjennom vindu. 

Og ja, folk som står å kikker som TS nevner. Det var jeg livredd for. 

Anonymkode: d70d9...306

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i første etasje, og folk kan stirre når de går forbi fordi leiligheten har en spesiell utforming. Jeg har kun opplevd at det ble banket på midt på natten pga. akutt behov for hjelp. Det er jo selvfølgelig ok. Strøket er generelt sett rolig, men en ruset person forsøkte å stjele sykkelen utenfor på høylys dag. Jeg gikk rolig ut og sa det var min. Jeg synes nesten det er rart at jeg ikke har blitt plaget mer 😅

En annen plass jeg bodde var 2. etasje ut mot gata og 1.etasje inn mot bakgård (skrått terreng). Studentboliger, kun med unge folk. Der kom en nabo inn vinduet midt på natta fra bakgården, jeg jula han opp faktisk. Var veldig redd. Har ikke bodd i slike strøk siden. Jeg tror strøket har mye å si. 

Anonymkode: 78fe6...f5a

AnonymBruker
Skrevet

En gang. Jeg hylte. Og personen utenfor hoppet.

Anonymkode: c2d0e...fe0

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor det er. Har du vindu på gateplan i en gate i Oslo der det er mye trafikk i helger og netter, vil jeg tro det er en del som kikker inn. Mange andre steder, eller litt tilbaketrukket i en hage eller med privat område foran, evt en hekk, vil ingen kunne se så mye uten å gå inn i hagen. 

Anonymkode: 08622...858

Skrevet

Ja har opplevd det, det ringte på og jeg ignorerte det, og plutselig sto noen på ruta og lurte på om de kunne se noe liv inne i huset 😄 Har masse planter i vindu nå og da føles det litt mer "skjermet". Tror ikke det er vanlig oppførsel å titte inn og banke på da 😊

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det aldri da jeg bodde på bakkeplan i sentrum, mellomstor by. Men tenkte endel på det siden jeg bodde alene. Innstallerte tyverisikring på soveromsvinduet. Frykten for slike ting er vanligvis mye større enn risikoen, men det avhenger jo av strøket.

Nå har jeg og mannen bodd i 1.etasje i 12 år. Ingen ubehagelige opplevelser. Har hekk da. Og nabolaget består av enten familier eller eldre. Nabolaget har jo alt  å si, ville ikke bodd på bakkeplan om det var i et område med mye kriminalitet og rus. 

Anonymkode: 79286...e99

Gjest loveli
Skrevet
Emet skrev (4 timer siden):

Ja har opplevd det, det ringte på og jeg ignorerte det, og plutselig sto noen på ruta og lurte på om de kunne se noe liv inne i huset 😄 Har masse planter i vindu nå og da føles det litt mer "skjermet". Tror ikke det er vanlig oppførsel å titte inn og banke på da 😊

Hæ? "De lurte på om de kunne se noe liv"?

Er veldig nysgjerrig på hva du mente. 🤪

Skrevet
loveli skrev (5 minutter siden):

Hæ? "De lurte på om de kunne se noe liv"?

Er veldig nysgjerrig på hva du mente. 🤪

Når de ikke fikk kontakt med å ringe på døren begynte de å se inn vindu for å se om noen var hjemme likevel, tipper i allefall det var det de drev med. Sikker jehovas vitner :P 

AnonymBruker
Skrevet
Emet skrev (11 minutter siden):

Når de ikke fikk kontakt med å ringe på døren begynte de å se inn vindu for å se om noen var hjemme likevel, tipper i allefall det var det de drev med. Sikker jehovas vitner :P 

Ja ok, bare synes det var så spesielt å se etter liv... 🤣 Da har man jo litt å gjøre om man skal sjekke det i alle boliger liksom. Var sikkert Jehovas vitner som du sier. 😜

Anonymkode: 259de...e6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...