Gå til innhold

«Fortell litt om deg selv» - jobbintervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Familiesituasjon sier mer om deg enn noe annet?? 

Anonymkode: 981d0...54a

Prøv å les det jeg har skrevet på nytt med nye øyne. Det handler ikke om hvilke familieforhold du har, men at du faktisk prater om det når du skal fortelle om deg selv. Det handler om å by på seg selv, og ikke fremstå som om at du skjuler noe. Intervjuerne leter med loope mot deg etter potensielle fallgruver. Å tilbakeholde viktig informasjon er ikke et godt tegn. Å vise at man bryr seg om familie og at det er en viktig del av deg, forteller faktisk mye mer, uavhengig av om du er singel eller er gift og har 5 barn. 

Du er kun én på intervju av flere. Det handler om å danne kjemi med intervjuerne. Det handler om å  vise gode inntrykk. Det gjør du rett og slett ikke ved å bevisst holde tilbake informasjon, for så la intervjuerne måtte spørre opp att og opp att for å få svarene de egentlig er ute etter. Er du åpen og byr på deg selv så kuttes faktisk automatisk 1/2 av spørsmålene i bunken, fordi svarene kommer naturlig i samtalen, og da fremstår både du og intervjuet som meget bra. 

Anonymkode: 72af9...145

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det handler ikke om å slarve vekk. Det handler om å vise arbeidsgiverne hvem du er. Og kanskje aller mest vise at du ikke prøver å holde noe tilbake. 

Det er jo helt rart at folk unngår å ta med familiære forhold når dem skal "fortelle om seg selv". Det sier jo mer om deg enn noe annet. 

Hvilken sivilstand er best? Ugift eller gift?

Anonymkode: fdd6f...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør noen som jobber innenfor bransjen du søker jobb i - helst noen som har ansatt folk. Hva en intervjukomite er ute når de spør om dette etter varierer etter både stilling og felt.

Anonymkode: 493b8...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken sivilstand er best? Ugift eller gift?

Anonymkode: fdd6f...218

Ingen sivilstatus er best eller verst. Det handler om å dele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her:

Tusen for mange tilbakemeldinger!

Jeg ser det spriker litt i anbefalingene. 

Jeg føler det blir litt «feil» å hoppe rett på det faglige - det fremgår jo detaljert i cv og jeg har også beskrevet (kortfattet) arbeidsoppgavene fra siste jobb i søknadsteksten.

Jeg tror jeg lander på noe ala dette:  bor der og har mann, to sønner som er xx år gamle, ikke så mye tid til å dyrke hobbyer med små barn, men er glad i fotturer, fotball, reising og matlaging...

Det er vanskelig da jeg ikke er god på small talk på det personlige plan, men har hatt jobb med kunde/klientkontakt i tyve år og har ikke noe problem med profesjonell kommunikasjon. 

Jeg er ikke er god på intervjusituasjoner, men veldig dyktig i jobben min.

Jobben jeg søker har lite utadrettet kontakt, men mye kommunikasjon internt og personlig egnethet er vektlagt i utlysningen.

Anonymkode: 7a4a7...822

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært med på flere intervjuer fra arbeidsgivers side, og mitt inntrykk er at det rekruttereren ønsker å få ut av det spørsmålet, er et inntrykk av hvem du er som person. Hvis du bare "er" jobben din, kvalifikasjonene dine og fagene dine, teller ikke dette spesielt positivt hvis man egentlig er ute etter en hyggelig kollega som byr på seg selv og er med på å opprettholde et godt medarbeiderskap og et godt miljø på jobben. Jeg vil si det absolutt er positivt å ta med personlig informasjon som ikke står i CV-en, som hvor du er oppvokst, om du er gift og har barn, hva du liker å drive på med på fritiden - før du går videre til utdanning og faglige interesser og hvordan du har kommet dit du er i dag. Jeg ville forsøkt å unngå å gjøre dette svaret til en oppramsing av CV og søknad - dette har de jo lest allerede.

Anonymkode: c925f...29f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ingen sivilstatus er best eller verst. Det handler om å dele. 

Jeg syntes det blir veldig mye «det handler om å» fra deg og veldig lite innhold.

Anonymkode: 2b612...c7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal da aldri si man har barn på intervju? Folk har blitt diskriminert for langt mindre, dette er jo en gyllen regel i jobbsøkebransjen.

Jeg pleier å starte i nåtid med hvilken jobb jeg har nå, så går jeg bakover på cv’n og trekker frem ting som er relevant for arbeidsgiver. Så forteller jeg litt (typ 20 sekunder) om fritidsinteresser og meg som person, så har intervjuer knagger å henge spørsmål på.

Har aldri hatt problemer med å få meg jobb og har aldri nevnt familiære forhold (de har heller ikke lov til å spørre). 

Anonymkode: fc858...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spør om de ønsker at jeg deler litt privat, eller om de kun ønsker detaljer om min faglige bakgrunn. 

Er det privat tar jeg "er fra Oslo, og kom tilbake hit etter noen år med studier og utenlandsopphold. Er samboer med y, ingen barn, men katt *spøk om at det er færre forpliktelser*. Glad i å reise, og et godt restaurantbesøk. Trives godt utendørs på lange løpeturer i marka. Bakgrunn fra høyskole z, (ofte har intervjueren bakgrunn fra samme skole, spør om det, så da viser jeg også til studentforeningen), var innom jobb æ noen år der jeg trivdes veldig godt, før jeg nå er på jakt etter nye muligheter" 

Du ser raskt på dem om nok er nok, eller om de ønsker mer. 

Anonymkode: 758b8...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært med på flere intervjuer fra arbeidsgivers side, og mitt inntrykk er at det rekruttereren ønsker å få ut av det spørsmålet, er et inntrykk av hvem du er som person. Hvis du bare "er" jobben din, kvalifikasjonene dine og fagene dine, teller ikke dette spesielt positivt hvis man egentlig er ute etter en hyggelig kollega som byr på seg selv og er med på å opprettholde et godt medarbeiderskap og et godt miljø på jobben. Jeg vil si det absolutt er positivt å ta med personlig informasjon som ikke står i CV-en, som hvor du er oppvokst, om du er gift og har barn, hva du liker å drive på med på fritiden - før du går videre til utdanning og faglige interesser og hvordan du har kommet dit du er i dag. Jeg ville forsøkt å unngå å gjøre dette svaret til en oppramsing av CV og søknad - dette har de jo lest allerede.

Anonymkode: c925f...29f

Jeg skjønner at man vil ha en god kollega like mye som man vil ha en faglig kompetent person. Men da er det igjen dette med forventningen om "fremoverlent, utadvent og sosial". Her må halvparten av oss lyve for å være aktuell. 

Anonymkode: a9505...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg syntes det blir veldig mye «det handler om å» fra deg og veldig lite innhold.

Anonymkode: 2b612...c7a

Det er jo fordi du leser innleggene mine med fortennene dine! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forteller om hvordan jeg har havnet der jeg er i livet. Jeg har en utdanning innen noe helt annet enn jeg jobber med, og det sier noe om hvem jeg er som person, og evnen min til å trekke linjer og sammenhenger. Forrige gang jeg byttet jobb gjorde jeg det "selvom jeg trives i jobben min, men pendleveien var utfordrende med tre barn på barneskolen. Og jeg må jo også rekke å låse opp håndballen torsdager kl 17 siden jeg er trener for laget til det ene barnet" det sier mye om meg, situasjonen min, og det at jeg er engasjert i samfunnet rundt meg. Og arbeidsgiver kan vurdere om rammene deres og det jeg trenger passer sammen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...