Gå til innhold

«Fortell litt om deg selv» - jobbintervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De jobbintervjuene jeg har vært på har stort sett blitt innledet med «Fortell litt om deg selv». Jeg blir alltid så usikker på hvor mye jeg skal dele. Nå har jeg et nytt intervju på trappene og prøver å forberede meg litt.

Hva/hvor mye forteller dere på dette spørsmålet?

Anonymkode: 7a4a7...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forteller at jeg har et barn og en hund, og at jeg liker å gå på fotballkamper i fritida - det siste pleier å starte en samtale om fotball og hvilke lag gruppa heier på, og da blir stemninga god og intervjuet har starta bra 😄 

Men ja, er det ikke meningen at man skal fortelle litt om hva man driver med på fritida og hva man liker, så de får et inntrykk av hvem du er? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker maks 30 sekunder til ett minutt på dette. Sier at jeg har samboer, hvor vi bor, og krydrer det med litt fritidsinteresser.

Anonymkode: 16add...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal ikke si hva du gjør på fritiden/samboer/hund/husfarge etc.  Fortell hvem du er faglig og hva du kan bidra med. 

Anonymkode: b0d67...4ee

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også å snakke om hva jeg har jobbet med og hva som er "spesielt" med meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du skal ikke si hva du gjør på fritiden/samboer/hund/husfarge etc.  Fortell hvem du er faglig og hva du kan bidra med. 

Det er ikke spesielt omgjengelig å hoppe rett på fag. Du skal også vise at du er normalt oppegående sosialt sett, og da er det vanlig å gi et lite inntrykk av hvem men er på fritiden. Det er ikke nødvendig med en avhandling, men i underkant av et minutt burde man kunne koste på seg.

Anonymkode: 16add...124

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De gangene jeg har vært på intervju og spurt om hva de vil vite, så har de alltid bedt meg om å fortelle om hvem jeg er utenom det faglige. Det faglige kommer fram i løpet av intervjuet.

Anonymkode: 4ad81...3d7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å oppsummere utdanning og arbeidserfaring for å gi de referansepunkter i intervjuet. Pleier ikke å gi noen personlige detaljer med mindre de spør direkte, type "hva liker du å gjøre på fritiden?".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette lurer jeg også på! 

Og bør man nevne barn eller ikke? Har tre barn og føler at de automatisk tenker «å nei, uaktuelt « med engang da... noen med erfaring rundt det? 

Anonymkode: e4d72...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel dette som kalles "elevator pitch". Det er den beste og korteste historien om deg (faglig). Mange tips på hva du bør ha med hvis du googler 

Anonymkode: 5a57f...67f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar opp kun rent faglig, hva jeg har gjort hos forskjellige arbeidsgivere.

Anonymkode: b8bfe...81a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forteller om meg selv, med en vinkling på hva som er aktuelt for arbeidsplassen. Jeg starter med utdanning, kanskje slenger på noen interesser her for å vise hvorfor jeg valgte den utdanningen. Nevner strøjobbene jeg hadde etter universitetet, og så over på jobb og karriere. Lar de meg snakke videre går jeg over på frivillige verv, interesser, og kanskje hva jeg gjør på fritida. 

De har gjerne spørsmål underveis, så vi får en samtale ut av det, i stedet for at jeg bare sitter og forteller. 

Jeg starter ikke med familiesituasjon, fritidsinteresser, hvilke bøker jeg leser eller slike ting. Det er jo ganske irrelevant for jobben. At jeg er en oppegående og omgjengelig person med sunne interesser må heller få skinne igjennom i min væremåte og utstråling. Jeg har opplevd at vi har kommet innom fritidsinteresser mot slutten av intervjuet, om arbeidsgiver vil vite mer om meg. 

Anonymkode: 99888...031

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du oppsummerer livet ditt kort. 

Fortell kort om familiære forhold, dine hobbyer og interesser, hva du liker å gjøre på fritiden, personligheten din, studier og utdanning, hvordan du liker å arbeide og så krydrer du det gjerne med framtidssyn. 

Anonymkode: 72af9...145

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg oppsummerer det faglige, men føler jeg også da sier noe om meg selv ved å begrunne hvorfor jeg studerte det, hvorfor jeg likte den jobben etc. Det sier jo sikkert litt om en person også hva man velger å snakke om når man blir stilt et slikt spørsmål. I jobber jeg har søkt føler jeg at det hadde vært helt irrelevant å snakke om privatlivet mitt. 

Anonymkode: 3b296...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig skal du det. Folk må jo by på seg selv, det er jo det spørsmålet er designet for. Dem skal vite hvem du er, ikke bare yrkesmessig. Å tro noe annet er tull. 

Ironisk nok hører man ofte: "Åååh, jeg får aldri jobb. Blir intervjuet, men hører aldri noe", men når man gransker hvorfor så holder disse ofte igjen personlige ting, byr ikke på seg selv og sitt privatliv, og derav virker å skjule noe. Mens andre kandidater legger ikke lokk på noe som helst, og får jobben. 

Det handler om å bjuda på med vise hvem man er, hva man liker, hva man gjør og hvorfor. Det sier veldig mye om deg som person. Gjør du ikke det, og opplagt virker tilbakeholdent, så sier det også mye. Da negativt. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forteller pittelitt om livssituasjonen min og ellers mer faglige ting. En ting jeg har god erfaring med er å nevne musikkinteressen min (jeg hører på musikk, men spiller ikke instrumenter altså), og det har ofte ført til at samtalen blir mer "avslappet" og naturlig, og ikke så stiv og formell. Skal sies at jeg er over gjennomsnittet interessert i musikk og musikkhistorie da, samt at jeg har allsidig smak, så jeg lar personen(e) som intervjuer meg styre samtalen inn på deres musikksmak uten problem 😅 

Anonymkode: 9ec35...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Selvfølgelig skal du det. Folk må jo by på seg selv, det er jo det spørsmålet er designet for. Dem skal vite hvem du er, ikke bare yrkesmessig. Å tro noe annet er tull. 

Ironisk nok hører man ofte: "Åååh, jeg får aldri jobb. Blir intervjuet, men hører aldri noe", men når man gransker hvorfor så holder disse ofte igjen personlige ting, byr ikke på seg selv og sitt privatliv, og derav virker å skjule noe. Mens andre kandidater legger ikke lokk på noe som helst, og får jobben. 

Det handler om å bjuda på med vise hvem man er, hva man liker, hva man gjør og hvorfor. Det sier veldig mye om deg som person. Gjør du ikke det, og opplagt virker tilbakeholdent, så sier det også mye. Da negativt. 

Kommer helt an på hvilken bransje/stilling. Der det kreves type konsentrert arbeid, så er det ikke alltid en fordel at man er av en type som kan småsnakke mye. Det faglige er viktigst, og det er egentlig ingen fordel at folk slarver vekk mye av arbeidstiden. 

Er det mer rettet mot kundebehandling e.l. er det mer naturlig og viktigere å vite om personen man ansetter kan småsnakke litt om seg selv og for så vidt andre ting. 

Anonymkode: 0cc5d...299

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som svarene viser kan man lett argumentere for og imot.

Det jeg tenker er det viktigste, er at du kjenner deg selv og hva du er komfortabel med. Del kun ting du ville vært helt komfortabel med å dele med villt fremmede. Og del kun ting du er komfortabel med å ha delt, også om de skulle mislike deg og du ikke får jobben. Det viktigste tenker jeg er å holde på sin egen integritet, hva nå enn det er. Er du sprudlende og klar til å dele alt, flott. Ønsker du å holde privatlivet privat, flott. Om vi endrer oss for mye på basis av andres behov er vi medavhengige, og det bidrar ikke med noe positivt for noen parter på sikt.

Anonymkode: 51998...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kommer helt an på hvilken bransje/stilling. Der det kreves type konsentrert arbeid, så er det ikke alltid en fordel at man er av en type som kan småsnakke mye. Det faglige er viktigst, og det er egentlig ingen fordel at folk slarver vekk mye av arbeidstiden. 

Er det mer rettet mot kundebehandling e.l. er det mer naturlig og viktigere å vite om personen man ansetter kan småsnakke litt om seg selv og for så vidt andre ting. 

Anonymkode: 0cc5d...299

Det handler ikke om å slarve vekk. Det handler om å vise arbeidsgiverne hvem du er. Og kanskje aller mest vise at du ikke prøver å holde noe tilbake. 

Det er jo helt rart at folk unngår å ta med familiære forhold når dem skal "fortelle om seg selv". Det sier jo mer om deg enn noe annet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det handler ikke om å slarve vekk. Det handler om å vise arbeidsgiverne hvem du er. Og kanskje aller mest vise at du ikke prøver å holde noe tilbake. 

Det er jo helt rart at folk unngår å ta med familiære forhold når dem skal "fortelle om seg selv". Det sier jo mer om deg enn noe annet. 

Familiesituasjon sier mer om deg enn noe annet?? 

Anonymkode: 981d0...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...