Gå til innhold

Ta husleie/vask fra nær familie på lånt hytte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en liten hytte på Sørlandet, hovedhytta har to små soverom og en sovealkove, totalt 50m2. På tomta står det også en gjestehytte på omtrent samme størrelse som vi har gjennom siste årene restaurert, denne ble ferdig i fjor våres. Vi har tre barn og fire barnebarn, samt søsken og foreldre som gjerne vil på besøk. I år som i fjor har vi begge hjemmekontor og flyttet i slutten av mai på hytta. 

Så kommer det som er selvsagt koselig og samtidig travelt: nesten hver uke og helg kommer det enten barna våre/barnebarn samt andre familiemedlem som vil bo på gjestehytta. I fjor ble det mye vask, rydding og vask av sengetøy/håndklær på meg. I år mener mannen min ar vi skal leie ei nabojente til å ta dette (morens forslag) og at alle gjester skal betale kr 500 pr opphold til vask, altså ikke husleie som i overskriften. 

Jeg synes det er litt ekkelt i forhold til særlig egne barn, men samtidig så høres dette fristende ut 🙈

Hadde du reagert på å måtte betale for vask i en gjestehytte til nær familie? 

Anonymkode: 40fe0...5a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sett på det som en selvfølge at gjestene vasket etter seg selv.

Du kan og be de ta med eget sengetøy og egne håndklær.

Anonymkode: 18d78...644

• Liker 34
Skrevet

Jeg hadde vasket sengetøyet. Gjestene får selv vaske ut hytta. 

Om de skulle spørre/klage på hvorfor nevner du at det snart kommer nye gjester og hytta må derfor vær klar til dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Gi de et valg. Vær ærlig å si at du orker ikke vaskingen og styringen i år, men at du mer en gjerne vil ha de på besøk. Si at de enten fikser og vasker selv, eller tilby de at nabo jenten kan gjøre det for de 😊

Anonymkode: 7d303...682

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er jo at gjestene vasker seg ut av hytta når de skal reise. 

Fjern sengetøy og håndklær, be dem ta med selv. 

Legg frem vaskemidler og vaskebøtte, si at hytta skal vaskes ned etter hvert besøk.

Hytta skal ganske enkelt forlates slik den var da de kom. Den skal være strøken, slik man forventer at en hytte er når man skal på den etter noen andre.

Anonymkode: 1ee12...bd8

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det sånn på to hytter i nord norge, vi betaler en kostpris per døgn som dekker strøm, vask og litt vedlikehold. Vi oppfordrer det samme til ei hytte her nede, men svigermor vil ikke ta prisen. Der vasker vi nå hytta og vasker sengklær hjemme og gir til henne ved neste anledning.

Det var litt uvant de første årene med betaling, men nå synes jeg det er mer enn fair. Er til foreldrene og tanta vår vi betaler.

De innførte ordningen etter at noen fjerne slektninger lånte hytta ei måned uten å betale for noe og de ble sittende med en strømregning på over 1000 kr og diverse tomme matskap.

Anonymkode: 380bf...c94

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mjæ, helt greit det?

Men forklar hvorfor - og at man selvsagt kan velge om man gjør det selv eller betaler denne jenta for å gjøre det. 

Bare forklar at dere mer enn gjerne tar imot besøk - men det blir litt vel mye vask i lengden :) 

Anonymkode: 6380f...3ca

• Liker 2
Skrevet

Si at dere har mye besøk og si at folk kan ta med sengeklær og håndduker selv, det er ganske vanlig og aldri noe jeg ville reagert på. 

Jeg ser ikke på det som en selvfølge at jeg skal vaske etter meg når jeg har vært på besøk, men hvis jeg vet at det kommer nye gjester dagen etter tilbyr jeg meg å hjelpe. 

Hvis du spør nære venner og familie om hjelp vil vel de stille opp. 

• Liker 5
Skrevet

Dette kan du løse veldig fint! Du kan be de om å fikse selv, altså å ta med sengetøy og håndkler som de tar med hjem, samt at de vasker ut etter seg, eller de kan betale nabojenta 500 for å gjøre dette. 

Si at du elsker å ha dem der, men at det blir litt mye at alle overlater dette til deg. Om du har lært de gode verdier i oppveksten bør dette falle dem helt naturlig, og de vil beklage at de ikke tenkte over dette i fjor! 

• Liker 7
Skrevet

De kan vel få velge om de ønsker å ta utvask selv, eller betale for utvask? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på det som en selvfølge at når man låner en bolig/hytte så vasker man ut etter seg.  Sengetøy og håndklær bruker jeg også å spørre om jeg skal ta med når jeg skal overnatte hos noen.

Det å vaske etter seg er et minimumskrav mener jeg.

Når det gjelder betaling er det for meg en måte å si "vi vil ikke ha besøk, men synes det er vanskelig å si nei" på.

Anonymkode: 8c557...743

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det vanlige er jo at gjestene vasker seg ut av hytta når de skal reise. 

Fjern sengetøy og håndklær, be dem ta med selv. 

Legg frem vaskemidler og vaskebøtte, si at hytta skal vaskes ned etter hvert besøk.

Hytta skal ganske enkelt forlates slik den var da de kom. Den skal være strøken, slik man forventer at en hytte er når man skal på den etter noen andre.

Anonymkode: 1ee12...bd8

Viktig å være klar på dette, ikke godta noe avvik.

Min søster pleide å drite i alt, la igjen søppelposer. Til og med bleier i de!!

Hun skyldte på at hun ikke hadde tid.....har jo barn da vettu!!15m å gå til søppla blei for meget....selv bilen passerte der på reisen hjem.

Anonymkode: 8b90e...5fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De som kommer på besøk må ta med egne sengeklær og håndklær, som de tar med hjem og vasker. Så kan de velge selv om de vil vaske etter seg eller selv betale nabojenta 500 kr for å vaske for dem. 
Dere sender ut en felles melding der dere opplyser alle besøkende om dette. 
Problem løst👍🏻 

Anonymkode: bc4b4...cc3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Noen av gjestene kommer med fly, og sengetøy/håndklær blir litt plasskrevende å ta med. Dette med vask har vært så som så av enkelte, og i tillegg har vi noen som er delvis ufør og ikke helt klarer å vaske. Det har dermed blitt til at jeg må gå over hytta å sjekke/vaske/rydde over feks etter Peter på 25 år siden Farmor på 82 år kommer dagen etter. 

Det både har vært og er svært koselig med besøk og gjestehytta ligger slik til at man får privatliv, det er vel derfor det er alle som vil låne... Vi snakker om svært mange gjester inn og ut sommeren....

Ts

Anonymkode: 40fe0...5a7

Skrevet

Vi låner av og til hytte, og det er en selvfølge at vi vasker ordentlig etter oss. Vi har med sengeklær og håndduker selv. 

Jeg synes det er en fin løsning å få nabojenta til å gjøre jobben, og at gjestene betaler for det. Uansett veldig billig for dem, og mye mer avslappende for deg!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da kan gjestene velge å låne sengeklær og håndklær, men disse må de selv vaske før avreise. 
De kan som sagt velge å vaske selv eller betale nabojenta for å vaske for dem. 
Bare vær ærlig på at det blir for mye arbeid for deg med all vaskingen, det forstår de helt sikkert. 

Anonymkode: bc4b4...cc3

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke ansatt noen og tatt betalt, men jeg hadde gjort det klart for alle som låner hytta at jeg forventer at de vasker etter seg, tar av brukt sengetøy og vasker det og generelt forlater hytta i samme stand som de fant den. Jeg er overrasket over at ikke voksne mennesker gjør dette helt av seg selv, men når det nå ikke er slik hadde jeg tatt en alvorsprat med dem.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

1: de som er ufør og faktisk ikke klarer å vaske; kommer de alene, eller har de med seg en partner, ei venninne eller barn som klarer å vaske? Da hadde jeg i såfall allikevel krevd at de vasker etter seg. Hvis de er alene, og trenger hjelp, ville jeg foreslått at de betaler nabojenta en bestemt sum slik at hun kan vaske for de. Sengetøy og håndklær kan de ta med selv, eller låne av dere mot at de vasker dette før de drar. 
2: de som kommer langveisfra med fly kan låne sengetøy og håndklær av dere, men vaske det selv før de reiser hjem. De vasker også hytta etter seg, og gjør den i stand til neste som låner. 
3: det er flott å ta i mot gjester og være gjestmild, men du skal ikke måtte bruke masse tid mellom hvert besøk på å vaske, rydde og kaste søppel etter gjestene dine. Ikke når de er tydeligvis er der ofte. 

Funker det ikke med at de vasker hytta etter seg, så hadde jeg krevd leie neste år. 

Anonymkode: f629f...624

• Liker 6
Skrevet

Herlighet, det er da en en selvfølge at i denne situasjonen vasker de som er på besøk etter seg selv. Det er forskjell på et tilfeldig besøk og regelmessig opphold.

Ev. kan du skrive en melding til alle: "Hei hei alle sammen. Det er veldig koselig med masse besøk men det blir utrolig mye ekstra arbeid for xxx og med med nedvask av gjestehytta hver helg. Vi vil fremdeles ha mye besøk, men fra nå må hver familie på besøk selv vaske hytta og bytte sengetøy etter hvert opphold. Hvis noen ønsker har jeg snakket med XXX i nabohuset som gjerne vil ta jobben for 500,- gangen for den som ønsker dette".

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...