Gå til innhold

Barn med utenlandsk statsborger - kan far søke norsk pass?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har seg sånn at jeg planlegger å flytte til utlandet og få barn med en som naturligvis ikke har norsk statsborgerskap. Rett og slett fordi.. jeg liker akkurat han. Jeg er redd for at han skal kunne utnytte det og få opphold i Norge senere, i og med at barnet blir halvt norsk? Har ingenting i mot å flytte osv jeg, men ønsker ikke å gi andre opphold på noe vis. Man vet jo aldri om kjærligheten kan være falsk, selv om vi har hatt kontakt i noen år og møttes flere ganger.

Tips?

Anonymkode: 8d34f...ecc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan ikke få opphold basert på det, nei. 

Men husk at skulle dere få barn så vil han sannsynligvis få beholde de og du må returnere tomhendt. Rettssystemet støtter sine egne borgere i mange land. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan lese regler for å søke familiegjenforening med norsk borger på UDI sine nettsider. Han kan da enten søke familiegjenforening med deg pga ekteskap, eller med sitt barn som har norsk statsborgerskap.

Før måtte man ha arbeids- og oppholdstillatelse/være bosatt i Norge i 7 år før man kunne søke om norsk statsborgerskap. Disse reglene endrer seg iblandt, politisk styrt, så best å følge med på UDI. 

Anonymkode: 907e3...e64

• Liker 1
Skrevet

Får håpe du ikke må skrive en ny tråd om noen år ang hvordan du kan få barnet ditt med hjem til Norge.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
herremann skrev (11 minutter siden):

Han kan ikke få opphold basert på det, nei. 

Men husk at skulle dere få barn så vil han sannsynligvis få beholde de og du må returnere tomhendt. Rettssystemet støtter sine egne borgere i mange land. 

Huff da.

Hva om barnet blir født i Norge og så flytter vi?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Huff da.

Hva om barnet blir født i Norge og så flytter vi?

Spiller ingen rolle. Så lenge du er i mannen sitt hjemland, så kan rettsstaten der bestemme at han skal ha barnet hos seg.

Hvorfor reise land og strand rundt bare for en mann? Det finnes norske menn hvor mye av dine fremtidige problemer ikke vil dukke opp pga forskjellig kultur.

Hva er så spesiellt med denne utlendingen som gjør at du vil parre deg med han og kanskje få masse problemer senere?

Anonymkode: 42425...708

• Liker 5
Skrevet (endret)

Du er mer bekymret for at han skal lure til seg norsk oppholdstillatelse/statsborgerskap enn alle de problemene det kan medføre at barnet ditt hører mer til et annet land?

Du har lyst til å få barn med en du ikke stoler nok på til at du anser det som sannsynlig at han er med deg for å få opphold?

Veldig merkelig situasjon å få barn i. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket land er han fra? Er det Hans hjemland du ønsker å flytte til? Er det innenfOr EU eller utenfor? 

Anonymkode: 17d54...4ae

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet (endret)

Jeg var opprinnelig britisk. Så begynte de å murre om brexit. Jeg skjønte at det kunne bli vanskelig for meg, selv om jeg er født i Norge. Jeg forhørte meg litt, og fikk vite at man planla en ordning med dobbelt statsborgerskap. Det var imidlertid litt usikkert når den ordningen ville bli innført? I en periode på tre år bestilte jeg derfor utømmende og utvidet politiattest hvert halvår, slik at jeg kunne være klar når ordingen ble innført. Jeg fikk til sammen 6 slike, og da den 6 kom og ordningen var innført sendte jeg søknaden, som ble innvilget på under 3 måneder. Og nå har jeg to statsborgerskap.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...