Gå til innhold

Hva er det som gjør at skoler ikke tar tak i mobbing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fatter ikke.

Hvorfor er det så mange skoler som forsømmer ansvaret sitt i mobbesaker? Hvorfor står de bare på sidelinjen og ser på at personer blir mobbet dag ut og dag inn? Har de ikke ressurser? Mangler de kunnskap? Bryr de seg ikke? Har de ikke nok penger? Skjønner de ikke hvor skadelig mobbing over lang tid er? Eller er de preget av den utdaterte holdningen om at "barn må tåle å bli tråkket på"?

Jeg blir så sint hver gang jeg hører om folk som blir mobbet, der skolen ikke har tatt tak i det hele tatt. Det er helt uforståelig for meg hvordan voksne kan ignorere et barn på en slik måte. Den avvisningen er jo bare en forlengelse av mobbingen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er enig med deg og jeg blir så sint jeg og. Jeg tror personlig det handler om at mange skoler ikke tør å ta tak i mobbing eller tørre å ta sider. Redd for å ta upopulære valg.

Husker det var en i min klasse da jeg var 11 år. En jente ble mobbet bare fordi hun var tysk. Folk ropte «heil hitler» etter henne og læreren snudde seg ofte og latet som de ikke hørte det. Alle mobbet henne. Hun var helt alene. Jeg og flere synes mobbing var helt forferdelig, men ingen turte å stå opp for henne fordi da ble en mobbet selv. 

Også er det mange foreldre som nekter for at deres barn mobber. «Nei, mitt barn er bare et engel hvordan våger du å anklage mitt barn for å mobbe»... 

😒😒😒

Endret av rosa troll
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ble kraftig mobbet og utfryst på skolen. Snakket med sosiallærer og læreren min ofte om det. Hver gang fortalte de meg at jeg var problemet, å at folk unngikk meg vel for en grunn som jeg måtte prøve å forandre.

Resulterte i at jeg hadde fravær på 90 dager i 10. klasse. Var så demotivert og klarte ikke gjøre noe annet enn å prøve å ikke knekke sammen hver dag når jeg var på skolen. Sitte alene mens alle irundt meg køddet, erta hverandre og hadde det gøy. 

Så lurer på det samme. Lærere er utrolig late å tenker med logikken "teens will be teens" de burde heller tenke over at dette er en del av oppveksten til tenåringene/barna. Dette er noe de kommer til å huske for alltid. 

Anonymkode: 1483b...441

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er vanskelig å ta tak i mobbing fordi man kan ikke endre hvordan barn ser på andre, «svakere» barn. De kan si unnskyld osv, men det kommer ikke til å endre seg på et dypere nivå.. Det vil alltid være grupper og ulike sosiale egenskaper blant folk, noe som vil være synlig og som sagt er vanskelig å endre på

Anonymkode: 0df6d...745

AnonymBruker
Skrevet

Mange tror mobbing er en konflikt. En konflikt/krangling mellom ungene som de må løse selv. 

Mobbing er ikke konflikt. Drapene på Utøya var heller ingen konflikt mellom ABB og ungdommene der. Verken mobbing eller drapene på utøya skal løses med megling i konfliktrådet.

Anonymkode: e850d...d9d

Skrevet

Inkompetanse og konfliktskyhet m.m. 

Gjest loveli
Skrevet (endret)

For få ansatte.

For få ressurser.

Foreldre som tror de har englebarn og som ikke tror at deres barn mobber.

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet

Få ressurser, lite fokus på mellommenneskelig kommunikasjon i utdanning, forskning er usikker på hvilke metoder som er effektive osv. Barn responderer ikke som voksne og tilsnakk eller konfliktløsning gjør sjelden en forskjell. Hvis et barn pga mobbing får hjelp fra instanser eller ekstra oppfølging er som regel det bare en større grunn til å gjøre narr av de (for mobberne). Individene som ofte blir ofre er også de som er litt utenfor normalen eller ekstra sårbare, og barn/ ungdommer utfordrer hierarkiet ved å utnytte dette. Det er bevist at dagens metoder mot mobbing er nytteløse så hele systemet må finne en ny løsning. Det trengs mer kunnskap, og forskning. Den enkelte kommune, skole eller lærer kan sjelden lastes for å ikke gjøre nok fordi metodene ikke fungerer uansett.  

Anonymkode: cc638...352

AnonymBruker
Skrevet

fordi det er lettvint!

før eller senere er studentene ferdig med skolen, og dermed er det ikke lærerne eller rektor sitt "problem" lenger. 

Anonymkode: 6aab5...467

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...