Gå til innhold

Kan man legge på seg av pepsi max/lettbrus ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som mener at man kan visst det. Stemmer det?

Anonymkode: d6eff...a14

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vekttap handler utelukkende om å innta færre kalorier enn det du forbrenner. Det er så å si ikke kalorier i lettbrus (1 kalori pr. 250 ml. i Pepsi Max f.eks), så du legger ikke på deg av å drikke det. 

Anonymkode: 4a620...7bc

• Liker 2
Skrevet

Nei. Det stemmer ikke. Tvert imot så kan det være lettere å holde vekten med lettbrus. Kan unne seg noe søtt uten at det bidrar på kaloriregnskapet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I såfall hadde jeg vert 800kg for mange år siden 😆

Anonymkode: 176a2...b39

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke og anbefale og drikke lettbrus I hvertfall:

Lettbrus øker risikoen for sykdom. En studie publisert i tidsskriftet Circulation viser at lettbrus kanskje ikke er så sunt som man tror. Dersom du drikker mer enn én brus om dagen - uavhengig om du velger lettvarianten eller ikke - øker det risikoen for å utvikle tilstanden metabolsk syndrom.

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/lettbrus-oker-risikoen-for-darlig-helse/#:~:text=Lettbrus øker risikoen for sykdom,å utvikle tilstanden metabolsk syndrom.

• Liker 3
Skrevet

Nei og takk Gud for det. Jeg er helt avhengig...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sourwatermelon: Artikkelen du viser til er 14 år gammel. Det finnes veldig mye nyere forskning som viser det motsatte  :)

Endret av bolla92
  • Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, bolla92 said:

Sourwatermelon: Artikkelen du viser til er 14 år gammel. Det finnes veldig mye nyere forskning som viser det motsatte  :)

Okei da beklager jeg🙂 jeg bare googlet så kom det opp😅 

• Liker 2
Skrevet

De lærde strides. Det viser seg at overvektige drikker mer lettbrus enn normalvektige, men man kan ikke si noe om hva som kommer først:

Blir man overvektig av å drikke lettbrus, eller drikker man lettbrus fordi man er overvektig? 

• Liker 3
Skrevet

Det er i hvert fall mulig at det har uønskede virkninger i kroppen.

Kunstige søtningsmidler er gjennomtestet for en rekke faktorer, som f.eks. kreftfare og fosterskade, og det er sannsynligvis helt trygt med hensyn til dette.

Det finnes imidlertid faktorer det ikke er testet for ennå, som for eksempel negative effekter på tarmflora, med alt det kan føre meg seg. Så her trengs det MYE forskning. Den man har gjennomført på mus, viser at det er skadelig for deres tarmflora. Men man vet ikke ennå om det samme gjelder for mennesker, rett og slett fordi forskningen er helt i startfasen.

• Liker 2
Skrevet

Helt umulig.

AnonymBruker
Skrevet
Katten.2.0 skrev (19 timer siden):

De lærde strides. Det viser seg at overvektige drikker mer lettbrus enn normalvektige, men man kan ikke si noe om hva som kommer først:

Blir man overvektig av å drikke lettbrus, eller drikker man lettbrus fordi man er overvektig? 

Jo, dette har flere forskningsrapporter fastslått. Overvektige mennesker drikker mer brus, også lettbrus. De er overvektige fordi de lever en mer usunn livsstil enn de som ikke er overvektige i de ulike rapportene.

Anonymkode: 0872c...7f2

Skrevet

Noen har vel svart på undersøkelser at de føler sultfølelsen øke og dermed spiser mer. Men da er det strengt tatt ikke lettbrusen man legger på seg av....

AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (3 minutter siden):

Det er i hvert fall mulig at det har uønskede virkninger i kroppen.

Kunstige søtningsmidler er gjennomtestet for en rekke faktorer, som f.eks. kreftfare og fosterskade, og det er sannsynligvis helt trygt med hensyn til dette.

Det finnes imidlertid faktorer det ikke er testet for ennå, som for eksempel negative effekter på tarmflora, med alt det kan føre meg seg. Så her trengs det MYE forskning. Den man har gjennomført på mus, viser at det er skadelig for deres tarmflora. Men man vet ikke ennå om det samme gjelder for mennesker, rett og slett fordi forskningen er helt i startfasen.

Nei. Få ting er forsket så mye på som dette. Det finnes massevis av andre mattilsrtninger, langt mindre omfattende forsket på. Men de er det ingen som bryr seg om, folk har hengt seg opp i kunstig søtning. Kunstig søtning er derfor noe av det mest gjennomforskede du får av mat. 

Anonymkode: c6488...016

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Folkeopplysningen på nrk om emnet 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Få ting er forsket så mye på som dette. Det finnes massevis av andre mattilsrtninger, langt mindre omfattende forsket på. Men de er det ingen som bryr seg om, folk har hengt seg opp i kunstig søtning. Kunstig søtning er derfor noe av det mest gjennomforskede du får av mat. 

Anonymkode: c6488...016

Ja, jeg skriver jo det.

Men jeg skriver også at det ikke er forsket på hvordan det påvirker tarmfloraen. Årsaken til dette er sannsynligvis at det først er de siste årene at man har blitt oppmerksom på hvor viktig tarmflora er.

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, dette har flere forskningsrapporter fastslått. Overvektige mennesker drikker mer brus, også lettbrus. De er overvektige fordi de lever en mer usunn livsstil enn de som ikke er overvektige i de ulike rapportene.

Og det er flere som har fastslått at det ikke fører til fedme.

https://www.nrk.no/viten/_eit-feitt-liv__-aspartam_-lettbrus-kan-gi-overvekt-og-okt-bmi-1.15497656

Som sagt, de lærde strides. Vi kan ikke fastslå bombastisk verken ene eller andre veien.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...