Gå til innhold

Hvorfor er det så mange unge som velger å utdanne seg innen helse og omsorg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså hva skal til for at dere eller dem faktisk innser at dette ikke er eller kommer til å bli et gøy yrke å være i fremover? Har jobbet med dette selv nå i 20 år og det er blitt mentalt tøft. 

Dårlig lønn, du blir ansett som null verdt, dårlig tid til det meste, misfornøyde brukere/ pasienter, misfornøyde pårørende, forsikringen er bare der for syns skyld og blir du skadd på jobb taper du alt ( bare ved fryktelige ulykker får du betalt det du har krav på). Ja her kan en skrive mye men det kommer til å bli enda hardere fremover. Det eneste som i grunn er positivt er at du nok er sikret jobb om det så er deltid eller som vikar. 

Hva er det som gjør at dere unge er gale nok til å velge dette her? Hadde ikke tenkt meg om i 1 sekund om hadde fått valgt på nytt. 

Anonymkode: 2b5a3...e80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan når som helst slutte og finne en annen jobb. Hvorfor velge å jobbe et sted der du ikke trives?

Anonymkode: b1a71...c8a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan når som helst slutte og finne en annen jobb. Hvorfor velge å jobbe et sted der du ikke trives?

Anonymkode: b1a71...c8a

Hvordan har du kommet frem til den konklusjonen at det bare er å finne en annen jobb? Det er svært vanskelig å få seg ny jobb innen noe du ikke er utdannet som nå i dag. Før kunne du banke på døren i industrien, nå bør du snakke litauensk om du skal ha noen forhåpninger uten utdanning. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber også i helsevesenet. Og hadde valgt det på nytt. Supert at så mange velger å gå den veien 👍

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars ts som har hatt en jobb i 20 år som hun ikke liker. Da er det lite tak i deg, når du ikke klarer å finne noe annet /ta en utdanning, når du mistrives såpass. Sånne folk forstår jeg ikke.

Anonymkode: 0e9b4...584

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i helsevesenet i snart 20 år, og jeg kan ikke tenke meg noe annet.

Anonymkode: 308f5...ac5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Stakkars ts som har hatt en jobb i 20 år som hun ikke liker. Da er det lite tak i deg, når du ikke klarer å finne noe annet /ta en utdanning, når du mistrives såpass. Sånne folk forstår jeg ikke.

Anonymkode: 0e9b4...584

Jeg trivdes før men nå er det store nedskjæringer og der vi var 3 før er vi 1 nå. Så jeg har ikke mistrivdes i 20 år. Hvordan skal jeg ta en utdanning i voksen alder, med hus, barn og lån? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har jobbet i helsevesenet i snart 20 år, og jeg kan ikke tenke meg noe annet.

Tror du tenker noe annet når de skal spare der du også er. Til den grad at du går hjem å tenker på alle de stakkars folkene du ikke fikk hjulpet verken mentalt eller fysisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tror du tenker noe annet når de skal spare der du også er. Til den grad at du går hjem å tenker på alle de stakkars folkene du ikke fikk hjulpet verken mentalt eller fysisk.

Haha, det er noe annet nå enn for 20 år siden.. Før hadde vi mye tid hos pasientene, vi hjalp de med mye mer enn det vi gjør i dag. I dag er det blitt så effektivisert at man skal gjøre minst mulig på kortest mulig tid. 

Jeg har ofte med meg jobben hjem i tankene, men det er som det er og man må gjøre det beste utav det. Det er fysisk og psykisk tungt, men jeg trives med jobben uansett. Og jobben må jo gjøres, og da handler det om innstilling. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Haha, det er noe annet nå enn for 20 år siden.. Før hadde vi mye tid hos pasientene, vi hjalp de med mye mer enn det vi gjør i dag. I dag er det blitt så effektivisert at man skal gjøre minst mulig på kortest mulig tid. 

Jeg har ofte med meg jobben hjem i tankene, men det er som det er og man må gjøre det beste utav det. Det er fysisk og psykisk tungt, men jeg trives med jobben uansett. Og jobben må jo gjøres, og da handler det om innstilling. 

Jeg har byttet jobb flere ganger. For å ikke gå lei, og for å få en avveksling. Som sykepleier så er jo mulighetene mange:)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (17 minutter siden):

Jeg har byttet jobb flere ganger. For å ikke gå lei, og for å få en avveksling. Som sykepleier så er jo mulighetene mange:)

Ja, jeg har tenkt på det mange ganger, at jeg skal prøve noe annet (er også spl), men jeg har grodd for mye fast på arbeidsplassen min, så jeg kommer vel til å bli der til evig tid😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg har tenkt på det mange ganger, at jeg skal prøve noe annet (er også spl), men jeg har grodd for mye fast på arbeidsplassen min, så jeg kommer vel til å bli der til evig tid😅

Skjønner veldig godt hva du snakker om:) Det har ikke vært med lett hjerte jeg har byttet jobb heller. For jeg trives jo med kollegaene og har det veldig fint på det sosiale plan. Og det er VIKTIG:) Men når det er selve jobben som sliter på meg, så er det på tide med nytt beite. Jeg kommer ikke til å motta gullklokken for lang og trofast tjeneste🤭🤭

AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (1 time siden):

Jeg jobber også i helsevesenet. Og hadde valgt det på nytt. Supert at så mange velger å gå den veien 👍

Det er ikke supert at mange velger å gå helsefag, også er det ikke stillinger til de når de er ferdige.

Anonymkode: d5bac...fa1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig lønnet er slike yrker virkelig ikke når du tar med i beregningen hvor lite krevende utdanningsforløpene er, hvor mange som derfor velger å ta en slik utdanning og hvor beskyttet og lite konkurranseutsatt man er som arbeidstaker i det offentlige.

Men resten av det du nevner stemmer nok ofte.

Anonymkode: 4d7f7...b94

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke supert at mange velger å gå helsefag, også er det ikke stillinger til de når de er ferdige.

Anonymkode: d5bac...fa1

Ja, det er jo nitrist:(  Måtte selv flytte for å få jobb. Føler at svært få er villige til det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk hjelpepleier før sykepleiere og har jobbet i helse siden 2001. Stortrives! og dypt takknemlig for at jeg har en trygg jobb i disse dager. 

Anonymkode: 25502...ff5

AnonymBruker
Skrevet

Men dere som er sykepleiere - ser dere ikke at det finnes mange muligheter utover tung turnus på sengepost/kommunehelsetjeneste? Det er jo det beste med å være sykepleier- at det finnes så varierte arbeidssteder og videreutdanninger. Man kan bytte beite innenfor samme yrke mange ganger. Å gro fast på samme arbeidsplass over mange år tror jeg ikke er sunt uansett hvilken jobb man har. 

Anonymkode: 657f3...78c

Skrevet

Unge velger nok helse og omsorg fordi disse type yrkene er regnet som "sikre" fremtidsyrker, særlig med tanke på eldrebølgen. Blant annet automatisering og annen teknologisk utvikling gjør at store deler av arbeidsmarkedet fremover (og nå) er svært usikker og skiftende, så jeg tror at fremtidig jobbsikkerhet er viktig for de som velger utdannelse nå. 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Altså hva skal til for at dere eller dem faktisk innser at dette ikke er eller kommer til å bli et gøy yrke å være i fremover? Har jobbet med dette selv nå i 20 år og det er blitt mentalt tøft. 

Dårlig lønn, du blir ansett som null verdt, dårlig tid til det meste, misfornøyde brukere/ pasienter, misfornøyde pårørende, forsikringen er bare der for syns skyld og blir du skadd på jobb taper du alt ( bare ved fryktelige ulykker får du betalt det du har krav på). Ja her kan en skrive mye men det kommer til å bli enda hardere fremover. Det eneste som i grunn er positivt er at du nok er sikret jobb om det så er deltid eller som vikar. 

Hva er det som gjør at dere unge er gale nok til å velge dette her? Hadde ikke tenkt meg om i 1 sekund om hadde fått valgt på nytt. 

Det er en trygg jobb. Null sjanse for å bli sagt opp eller permittert. Grei lønn og pensjon. Kommunen eller staten er ansvarlig for å skaffe inntekter. Ok med høyt sykefravær. 

Skrevet

Jeg vet at dette ikke faller i god jord her på KG, men min teori om hvorfor unge (jenter) velger denne utdanningsveien er at de ikke har spesielt god oversikt over hvilke alternativer som finnes i arbeids/utdanningsmarkedet. De har kanskje middels til dårlige karakterer, de vet ikke hva de vil, tenker "jeg vil jobbe med mennesker", "penger er ikke alt" og så har de gjerne en mor, søster eller tante som sier at helsevesenet er en fin og trygg arbeidsplass.

Det de ikke tenker på er at dagens helsevesen er noe helt annet enn de romantiske fremstillingene de har hørt om, og at det er mye vanskeligere å få heltidsjobb enn det du blir fortalt på første forelesning på høyskolen. Lønn og status kanskje ikke er så viktig når man er 20, men det blir stadig viktigere når man blir eldre og skal begynne med unger og huslån. For ikke å snakke om at turnusjobb fort blir slitsomt når man skal stifte familie, og man ender opp med å misunne alle andre som har fri på julaften etc. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...