Gå til innhold

Svært sjeldent man får senvirkninger av korona viser norsk studie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kan alle dere som er livredde for senvirkninger senke skuldrene: norsk studie følger opp den danske som kom tidligere i våres: de fleste får ikke senvirkninger. Merkelig nok har jeg forsøkt å si dette i over ett år, men har blitt møtt av skrekkscenarier hentet fra det ene eksemplet journalistene har klart å grave frem.. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/eKAWQ9/norsk-studie-med-2-millioner-personer-de-fleste-faar-ikke-senvirkninge

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ukjent. skrev (Akkurat nå):

Nå kan alle dere som er livredde for senvirkninger senke skuldrene: norsk studie følger opp den danske som kom tidligere i våres: de fleste får ikke senvirkninger. Merkelig nok har jeg forsøkt å si dette i over ett år, men har blitt møtt av skrekkscenarier hentet fra det ene eksemplet journalistene har klart å grave frem.. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/eKAWQ9/norsk-studie-med-2-millioner-personer-de-fleste-faar-ikke-senvirkninge

Det ligger jo i kortene... For de fleste går virus veldig bra. Men ved feks kyssesyken kan noen trenge lenger tid før man blir helt fin igjen. Spesielt idrettsutøvere som er vant til å trene hardt. Ved sesonginfluensa og lungebetennelse er det en god del av de svakeste som dør, men for folk flest går det veldig bra. Sånn har det jo vært i alle år og er allment kjent. 

• Liker 10
Skrevet
Ukjent. skrev (29 minutter siden):

Trengte du å lage en tråd som sier "Hva var det jeg sa?"...

Altså, flott at de fleste ikke får senvirkninger, men at folk har vært redde når ting har vært usikkert, ikke studert ordentlig (før nå), og man stadig blir bombardert med bilder fra bla. Brasil og India, så skjønner jeg det. Forhåpentligvis kan folk få litt mer ro i sjela nå, selv om jeg tror det kan ta lang tid før frykten som media og staten har skapt slipper taket. 

• Liker 4
Skrevet
Lykke Li skrev (1 minutt siden):

Altså, flott at de fleste ikke får senvirkninger, men at folk har vært redde når ting har vært usikkert, ikke studert ordentlig (før nå), og man stadig blir bombardert med bilder fra bla. Brasil og India, så skjønner jeg det. Forhåpentligvis kan folk få litt mer ro i sjela nå, selv om jeg tror det kan ta lang tid før frykten som media og staten har skapt slipper taket. 

Men hvorfor har myndighetene og media bombardert oss med bare negative nyheter i halvannet år?  Hvorfor har de ikke vært mer edruelige og objektive, det kan man jo lure på...

• Liker 16
Skrevet
Justlooking skrev (16 minutter siden):

Men hvorfor har myndighetene og media bombardert oss med bare negative nyheter i halvannet år?  Hvorfor har de ikke vært mer edruelige og objektive, det kan man jo lure på...

Det kan man lure på, men tror ikke jeg har noen bedre svar enn noen andre på det 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet (endret)
Lykke Li skrev (5 timer siden):

Hovedbudskapet i tråden er at man ikke har noe å frykte. Nå har jeg og en del andre som er kritiske til håndtering og kommunikasjon i denne perioden fått høre hvilke egoistiske idioter vi er som ikke skjønner hvilke alvorlige konsekvenser viruset vil få for samfunnet. Det har ikke vært måte på hvordan long- covid vil skade samfunnet vårt. Så ja, jeg føler en viss grad av selvtilfredshet for at fornuften fikk rett (den bruker som regel det). All erfaring fra andre virus tyder på at det kan ta litt tid før man kommer seg etter infeksjoner. Og det var tilfellet her også. Men nei, her har det blitt banket inn at korona er SÅ spesielt, og må for all del ikke sammenlignes med NOE annet! 

Hvorfor journalister og myndigheter har valgt å utelukkende fokusere på frykt er et mysterium. Men en ting er sikkert: de har lykkes så til de grader. Nå gjenstår det og se om denne frykten er mulig å fjerne igjen. 

Endret av Ukjent.
  • Liker 14
Skrevet
Ukjent. skrev (30 minutter siden):

Hovedbudskapet i tråden er at man ikke har noe å frykte. Nå har jeg og en del andre som er kritiske til håndtering og kommunikasjon i denne perioden fått høre hvilke egoistiske idioter vi er som ikke skjønner hvilke alvorlige konsekvenser viruset vil få for samfunnet. Det har ikke vært måte på hvordan long- covid vil skade samfunnet vårt. Så ja, jeg føler en viss grad av selvtilfredshet for at fornuften fikk rett (den bruker som regel det). All erfaring fra andre virus tyder på at det kan ta litt tid før man kommer seg etter infeksjoner. Og det var tilfellet her også. Men nei, her har det blitt banket inn at korona er SÅ spesielt, og må for all del ikke sammenlignes med NOE annet! 

Hvorfor journalister og myndigheter har valgt å utelukkende fokusere på frykt er et mysterium. Men en ting er sikkert: de har lykkes så til de grader. Nå gjenstår det og se om denne frykten er mulig å fjerne igjen. 

Ja det her altså. Sannsynligvis fordi de også/alle ble skremt av at dette var nytt og at de også har blitt skremt selv og ikke tatt sjansen på å forholde seg til fornuft?  Syns det blir litt for lettvint å skylde på media for selv om det var vært mye frykt i media så er det jo fra myndighetene og fagfolk at denne frykten har kommet fra, men det har jo vært ekstremt vanskeklog å skulle publisere noe som er _litt_ spørsmålsstillende til det, for da har det blitt sablet ned som sabotasje av dugnad, konspirasjon osv. ser jo bare her inne på forumet når tall og kurver viser positiv utvikling hvirdan frykten har grodd så fast i folk og tenkemåten har blitt helt skadet ogfolk leter etter noe negativt og noe farlig de kan slå i bordet med. Hovedproblemet er jo at anekdoter blir veklagt mer enn seriøs forskning. Men det er jo det som selger og som i dette tilfellet passet mye bedre inn i skremselsbildet fra myndigheter og verden forøvrig. Det er ikke så rart man ikke tror på fhi som står og hvisker om en forskningsrapport og en eller annen fornuftig lege på Twitter som sier, hei se her, når hele verden og internett forøvrig oversvømmes av frykt. Da tror man på de historiene som passer inn i narrativet
At det har lykkes å skremme folk er det hvertfall ingen tvil om. 

• Liker 7
Skrevet

Forstår ts godt! Vi har jo vært idiotforklart i halvannet år dersom vi har svømt mot strømmen. Koronaviruset er kjipt, men det er ikke slutten på historien med mindre vi gjør det til det. Hadde man skallert opp reproduksjonstallet på influensa til ca 3 ville man sett mye av det samme. Mange blir syke, en del havner på sykehus og noen dør. Men for all del! Nåde den som sammenligner med influensa! 

• Liker 12
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

De samme norske helsemyndighetene som har sett bort og forholdt seg tause når media har hauset opp ettervirkningene av korona basert på ikke-eksisterende og ikke-fagfellevurderte rapporter, står derimot i kø for å fortelle oss hvor trygg og bra vaksinen er. Jada, vi tror dere, dere vet jo så innmari mye.

Skrevet

Det lå i kortene at dette ville komme frem etter hvert.

Det har vært et typisk argument for skremme unge mennesker fra å bli smittet. 

• Liker 7
Skrevet
Example skrev (14 timer siden):

Det lå i kortene at dette ville komme frem etter hvert.

Det har vært et typisk argument for skremme unge mennesker fra å bli smittet. 

Jepp. Dette er jo en gladnyhet, men tipper flere coronapessimister ble skuffet over denne nyheten 

• Liker 7
Skrevet
Ukjent. skrev (På 9.6.2021 den 0.00):

Dette var jo ikke ukjent. De som ikke merker så mye til viruset får selvsagt ikke alvorlige senvirkninger. Senvirkningene er mer relevante fordi som blir mer alvorlig syke.

Skrevet (endret)
Justlooking skrev (På 9.6.2021 den 0.41):

Men hvorfor har myndighetene og media bombardert oss med bare negative nyheter i halvannet år?

Det har de ikke. Det er bare du som ikke er i stand til å tilegne deg informasjon som ikke stemmer overens med det du har bestemt deg for på forhånd.

For meg var det ingen nyhet at det er lite ettervirkninger hos de som kun har hatt et mildt forløp av sykdommen. Men så har jeg jo en viss evne til å ta til meg informasjon da, og er ikke fysisk blokkert for alt som ikke stemmer med det jeg mener fra før.

Endret av jabx
Skrevet
Tunique skrev (11 minutter siden):

Jepp. Dette er jo en gladnyhet, men tipper flere coronapessimister ble skuffet over denne nyheten 

Det er ingen nyhet. Det har vært kjent lenge.

Gjest Paramount
Skrevet
jabx skrev (4 minutter siden):

Det er ingen nyhet. Det har vært kjent lenge.

Det er ingen nyhet nei. Men den feies under teppet hver gang den dukker opp. Fint at noen løfter litt på teppet av og til og gir oss en påminnelse. Til slutt når kanskje virkeligheten fram til de som driver koronakampanjen fram, de som lider av generell angstnevrose.

Skrevet
jabx skrev (20 minutter siden):

Dette var jo ikke ukjent. De som ikke merker så mye til viruset får selvsagt ikke alvorlige senvirkninger. Senvirkningene er mer relevante fordi som blir mer alvorlig syke.

Det har vært selvsagt for mange ja. Men media har lagt det frem som at man er ødelagt for livet om man får korona. Og Nakstad har brukt det som unnskyldning for at man skal stenge ned. Long covid har blitt brukt som et eget begrep, og nei det har ikke kun blitt brukt om de som må legges inn på sykehus. Media har hylt og skreket om folk som bare har hatt lett feber som aldri blir ordentlig friske og har mistet all energi. 

Som jeg skrev: realister med et snev av kritisk sans har skjønt at dette er bullshit og sensasjonsjournalistikk. Men det er nå en gang sånn at ganske mange ikke evner å se at det er nettopp det. Men her står det altså: svart på hvitt. 

• Liker 6
Skrevet
Ukjent. skrev (På 9.6.2021 den 0.00):

Slutt å tull da, ifølge de fleste her inne får 99% den livsfarlige diagnosen long covid😂

• Liker 5
Skrevet (endret)

Interessant å skulle gjøre seg opp en mening vedrørende senvirkninger nå. Vi vet ikke svaret før om mange tiår. Sykdommer i hjernen kan bli utløst av virus, men ikke gjøre seg statistisk synlige før de som er unge i dag er gamle. Når var sist dere så en 20 åring med demens? 

Endret av Majer
  • Liker 1
Skrevet

For å mane til litt nøkternhet her, så er ikke denne studien noe bedre egnet enn den også nevnte danske til å produsere robust kunnskap om  senvirkninger av koronainfeksjoner. Til det hviler den for tungt på en antagelse om at det vil være en sterk sammenheng mellom omfanget av senvirkninger og hyppigheten av legebesøk. Hvor vanlig er det egentlig å løpe til legen hele tiden? Selv har jeg aldri vært sykemeldt, og kan ikke huske når jeg var hos legen sist.

For all del, det er godt mulig at andelen som er blitt rammet av "long covid" vil vise seg å være ganske lav, men denne studien alene er langt fra å kunne rettferdiggjøre en slik konklusjon.

• Liker 2
Skrevet
DanielDuppsko skrev (6 timer siden):

For å mane til litt nøkternhet her, så er ikke denne studien noe bedre egnet enn den også nevnte danske til å produsere robust kunnskap om  senvirkninger av koronainfeksjoner. Til det hviler den for tungt på en antagelse om at det vil være en sterk sammenheng mellom omfanget av senvirkninger og hyppigheten av legebesøk. Hvor vanlig er det egentlig å løpe til legen hele tiden? Selv har jeg aldri vært sykemeldt, og kan ikke huske når jeg var hos legen sist.

For all del, det er godt mulig at andelen som er blitt rammet av "long covid" vil vise seg å være ganske lav, men denne studien alene er langt fra å kunne rettferdiggjøre en slik konklusjon.

Enig med deg. Det interessante er jo hvor mange som fortsatt ikke er tilbake i full jobb lenge etter. 

• Liker 2
  • Opprett ny...