Gå til innhold

Når noen forteller at de skal slanke seg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan reagerer dere? Hva sier dere? 

Jeg pleier å være veldig flink til dette. Holder menningene for meg selv, og bare lytter, oppmuntrer og støtter. Uansett om jeg synes de trenger det elle ikke. 🙂

MEN i dag klarte jeg ikke å holde masken. En jobb vennine har lenge snakket om at hun slanker seg. Jeg trodde hele tiden at det var snakk om et par kilo, siden hun er 160 høy, midten av 30 årene og veldig tynn. (man kan telle ribbeina.) i dag fortalte hun meg at hun manglet bare 5 kg, så var hun endelig nede på 42 kg 😳 jeg ble helt i sjokk og utbrødt " hva faen! Du kan ikke slanke deg mer! " og mye annet som jeg angrer litt på at jeg sa, for jeg prøver å ikke blande meg, men dette synes jeg er forferdelig (og er det en gang mulig?) . Og enda være er det at det var mannen hennes som hadde sagt at hun måtte slanke seg litt, og  gå tilbake til gammle vekten.. 

Hvordan reagerer dere? 😅 

Anonymkode: 94630...50c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sliter hun med selvbilde? Eller har hun spiseforstyrrelse? 

Anonymkode: 3b06a...cc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der høres som voldelig forhold. Å kontrollere og tvinge noen til å være såpass tynn er skremmende. 

Vis henne mye støtte, det er 1000% flere ting som hun ikke sier til deg fordi hun skammer seg. 

Anonymkode: cb09a...80a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var riktig av deg å si ifra i dette tilfellet. Skjønner det kanskje var ubehagelig for dere begge, men høres ut som hun kanskje trenger å høre det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff, hun høres jo ikke frisk ut. Kanskje bra du kom med en slik spontan reaksjon når det er sånn. Jeg husker også en kollega som ville ned 9 kilo, hun var jo tynn som ei flis. Hun kom også med kommentarer om at jeg og hun var samme størrelse, når jeg alltid har vært overvektig. Jeg prøvde å si at hun var helt nydelig som hun var, men jeg tror ikke det gikk inn. Hun endte ikke opp med å gå ned i vekt heldigvis, det er seks år siden og hun ser like fin ut i dag som hun gjorde den gangen :)

Men hvis det er en person som kanskje trenger det, så prøver jeg også å si at vedkommende er så fin som hen er, men er oppmuntrende og sier at dette får hen til og at det er bra for helsa osv. Synes sånt er vanskelig, med mindre jeg kjenner vedkommende veldig godt. 

Anonymkode: 72ba9...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke vært i den situasjonen noen gang, men i stedet for emosjonelle utbrudd og "du er fin som du er" ville jeg nok regnet ut BMI-en til målvekten hennes og spurt henne om hun virkelig ønsker å være helseskadelig undervektig. BMI på 18 og deromkring ville ikke bekymret meg, men når noens mål ligger nede på 16-tallet, synes jeg det er fornuftig å snakke om det konkrete helseaspektet ved det hele.

Anonymkode: 17660...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig? Bra gjort TS. Hun ønsker å ha en BMI på 16, som er helt klart undervektig. At mannen hennes ØNSKER å ha henne der er meget forstyrrende. Jeg har en mann som elsker meg som jeg er, både når jeg nærmet meg overvektig og nå som jeg er helt normalvektig. 

Ville vært en ekstra god venninne fremover og kanskje betrodd meg om litt smågreier til henne, i håp om at hun kunne gjøre det samme tilbake (og si at hun alltid kan komme til deg om det er noe hun trenger hjelp med, lite eller stort). 

Det aller verste er mannen hennes, men det er også trist at hun føler hun må være undervektig. Pass på henne fremover rett og slett, vær en god venn. Her var du en god venn med det utbruddet, jeg hadde nok gjort akkurat det samme i din situasjon. Det er lov å bli sjokkert når noen sier slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...