AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 En eldre person i familien har havnet på gamlehjem. Leiligheten skal selgers. Han er min bestefar, men ikke gjennom dna. Foreldrene mine tok noen bøker. Tanten min gikk amok og tok de fleste pyntegjenstander, alle smykker og gull, bilder og en sofa. Jeg kom til slutt og følte ganske mye på at tante tok så mye... stedet så ribba ut. Jeg tok en stein, fordi jeg har fått steiner fra besteforeldrene mine før og har en liten samling fra dem. Type krystall steiner. Jeg tok også det slitte bestikket som lå o skuffen, for jeg er student og har typ 1 gaffel og 1 kniv 🤣 Var det jeg tok greit? Hvor går grensen får hva man kan ta? Personen som er på gamlehjem nå er jo ikke død, men dement. Nå vet ikke jeg om penger fra salget av leiligheten skal brukes på å betale gamlehjemmet eller ei... men uansett, burde man ta ting som gir affeksjonsverdi eller ting som man har bruk for? Jeg tok liksom begge deler... Anonymkode: d3e99...4a8 1
Populært innlegg Fjaselina Skrevet 8. juni 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 8. juni 2021 Det er heilt uvanlig å ribbe leiligheten slik, førstemann til mølla etc. Det normale er å snakke sammen, bli enige om hvem som vil ha hva, se på affeksjon og faktisk verdi og fordele rettferdig. Og så skal leiligheten selges og overskuddet tilhører den stakkars demente bestefar som fremdeles har utgifter. 65
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 Fjaselina skrev (13 minutter siden): Det er heilt uvanlig å ribbe leiligheten slik, førstemann til mølla etc. Det normale er å snakke sammen, bli enige om hvem som vil ha hva, se på affeksjon og faktisk verdi og fordele rettferdig. Og så skal leiligheten selges og overskuddet tilhører den stakkars demente bestefar som fremdeles har utgifter. Eneste jeg vet er at familien min snakket sammen, også ble de enige om rekkefølge på hvem som kunne ta ting 🙄 Jeg var til slutt 🙈 Men jeg er fornøyd med det jeg tok altså, den stenen var viktigst for meg, for den tilhørte bestemor som har gått bort... og jeg tok bare 1, lå igjen sikkert 20 stk 🙈 Men burde jeg legge bestikket og steinen tilbake? Anonymkode: d3e99...4a8 1
baldrian Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nå vet ikke jeg om penger fra salget av leiligheten skal brukes på å betale gamlehjemmet eller ei.. Offentlige sykehjem kan ta mesteparten av inntekten (pensjon, bankrenter,...) til beboerne, men ikke formuen. Så det er på ingen måte nødvendig å selge før vedkommende er død. Det er ikke arvingenes bolig. Hadde jeg vært arving og sikker på at eieren aldri ville kunne bo der igjen, ville jeg spurt om de som kunne ha bruk for enkelte bruksting ville ha dem (som deg som er student og trenger bestikk). Verdifulle ting og ting med høy affeksjonsverdi skal fordeles på en ryddig måte mellom arvingene. Arv får dessverre ofte fram griske sider ved folk. 3
Gjest Pleneier Skrevet 8. juni 2021 #5 Skrevet 8. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): En eldre person i familien har havnet på gamlehjem. Leiligheten skal selgers. Han er min bestefar, men ikke gjennom dna. Foreldrene mine tok noen bøker. Tanten min gikk amok og tok de fleste pyntegjenstander, alle smykker og gull, bilder og en sofa. Jeg kom til slutt og følte ganske mye på at tante tok så mye... stedet så ribba ut. Jeg tok en stein, fordi jeg har fått steiner fra besteforeldrene mine før og har en liten samling fra dem. Type krystall steiner. Jeg tok også det slitte bestikket som lå o skuffen, for jeg er student og har typ 1 gaffel og 1 kniv 🤣 Var det jeg tok greit? Hvor går grensen får hva man kan ta? Personen som er på gamlehjem nå er jo ikke død, men dement. Nå vet ikke jeg om penger fra salget av leiligheten skal brukes på å betale gamlehjemmet eller ei... men uansett, burde man ta ting som gir affeksjonsverdi eller ting som man har bruk for? Jeg tok liksom begge deler... Anonymkode: d3e99...4a8 Hvis personen er dement, skal det være opprettet verge som skal håndtere den dementes eiendeler. Fjerning av eiendeler fra boet må gjøres etter avtale med vergen. Endret 8. juni 2021 av Pleneier
skreppamedleppa Skrevet 8. juni 2021 #6 Skrevet 8. juni 2021 Da jeg leste overskriften fikk jeg tanken om at "jøjje meg, her høres det jo ut som at noen har tenkt å robbe/plyndre noen sitt hus", og det tenker jeg også har skjedd på sett og vis (kanskje satt litt på spissen men slett ikke mye).. Dette er bortenfor all høffelighet og normal folkeskikk tenker jeg. Sånt gjør en bare ikke og er høyst usmakelig av din tante. Jeg tenker at det du tok ikke var så mye, men at det burde vært mer rettferdig fordelt, men synes på ingen måte du har gjort noe galt eller tatt for mye. Noen er grådigheten enn andre i slike situasjoner ser en ofte dessverre..tenker som @Fjaselinaat kommunikasjon, rettferdig fordeling og når en skal selge at overskuddet går til han som fremdeles eier og har sine utgifter.. 2
Rotemor Skrevet 8. juni 2021 #7 Skrevet 8. juni 2021 Jeg synes det du tok var søtt, ts. En sentimentalverdi og noe nyttig😊Men ellers så er det vergen som skal passe på nå og arvingene som til syvende og sist har noe de skulle ha sagt. 5
Perleugla Skrevet 8. juni 2021 #8 Skrevet 8. juni 2021 Skal leiligheten selges må den jo tømmes for saker. Det du tok var helt innafor. 2
Unika Skrevet 8. juni 2021 #9 Skrevet 8. juni 2021 Jeg syntes det er å trå langt over grensene til den demente, og begynne å ta ting før han er død.... Det du tok var for så vidt helt OK, TS, en stein og litt bestikk er liksom ikke noe av verdi, men å robbe leiligheten for andre ting er IKKE greit. 4
Meadow Skrevet 8. juni 2021 #10 Skrevet 8. juni 2021 Du burde tatt mer egentlig, for hva skjer med resten? Bedre at du kan få noen ting du trenger! Resten blir sikkert kastet uansett, så du har ingenting å ha dårlig samvittighet for. 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #11 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eneste jeg vet er at familien min snakket sammen, også ble de enige om rekkefølge på hvem som kunne ta ting 🙄 Jeg var til slutt 🙈 Men jeg er fornøyd med det jeg tok altså, den stenen var viktigst for meg, for den tilhørte bestemor som har gått bort... og jeg tok bare 1, lå igjen sikkert 20 stk 🙈 Men burde jeg legge bestikket og steinen tilbake? Anonymkode: d3e99...4a8 Du er veldig tilbakeholden, hvorfor er du det? Helt ærlig synes jeg du burde tatt alle steinene, om du ønsker dem. Anonymkode: 542a9...690 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #12 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du er veldig tilbakeholden, hvorfor er du det? Helt ærlig synes jeg du burde tatt alle steinene, om du ønsker dem. Anonymkode: 542a9...690 Jeg har allerede 3 steiner fra før og det holder for meg 😅 nå har jeg 4. ønsket bare ta med ting som ikke endte med å bli satt bakerst i et skap... steinene ligger i vindu karmen og bestikket kommer jeg til å bruke hver dag 😅 Anonymkode: d3e99...4a8 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #13 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En eldre person i familien har havnet på gamlehjem. Leiligheten skal selgers. Han er min bestefar, men ikke gjennom dna. Foreldrene mine tok noen bøker. Tanten min gikk amok og tok de fleste pyntegjenstander, alle smykker og gull, bilder og en sofa. Jeg kom til slutt og følte ganske mye på at tante tok så mye... stedet så ribba ut. Jeg tok en stein, fordi jeg har fått steiner fra besteforeldrene mine før og har en liten samling fra dem. Type krystall steiner. Jeg tok også det slitte bestikket som lå o skuffen, for jeg er student og har typ 1 gaffel og 1 kniv 🤣 Var det jeg tok greit? Hvor går grensen får hva man kan ta? Personen som er på gamlehjem nå er jo ikke død, men dement. Nå vet ikke jeg om penger fra salget av leiligheten skal brukes på å betale gamlehjemmet eller ei... men uansett, burde man ta ting som gir affeksjonsverdi eller ting som man har bruk for? Jeg tok liksom begge deler... Anonymkode: d3e99...4a8 Skal leiligheten selges? sykehjemmet tar 85% av trygden hans og 85% av rentene av det som står på kontoen av et evt salg. Så de tar ikke salgs summen av leiligheten. innbo kan og bør fordeles når han ikke kan bo hjemme lenger, men det er hans barn som skal fordele innboet. Anonymkode: 63d06...581 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #14 Skrevet 9. juni 2021 Dette høres utrolig frekt ut. For det første så håper jeg at han som eier leiligheten og har flyttet på sykehjem har fått flere personlige ting på rommet sitt. Jeg har aldri hørt om at pårørerende ribber huset før eieren er død og det er et lovlig arveoppgjør. Anonymkode: 0a881...bd9 3
Kristin70 Skrevet 9. juni 2021 #15 Skrevet 9. juni 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri hørt om at pårørerende ribber huset før eieren er død og det er et lovlig arveoppgjør. Anonymkode: 0a881...bd9 Hvis det foreligger en fremtidsfullmakt kan det være bestemt at huset skal selges hvis vedkommende blir dement. Det samme kan bestemmes av statsforvalteren hvis vedkommende har verge, så dette er ikke veldig rart. Hvis huset skal selges må det tømmes for eiendeler og det er da vanlig at arvingene fordeler løsøre seg i mellom. Hvis arvingene er enige om at tante kan gå inn og ta alt hun vil etter at de andre har valgt ut det de ønsker, er dette greit. TS er barnebarn og kommer da inn etter at arvingene har valgt det de ønsker. Når det er sagt er jo metoden litt uvanlig, men så lenge de som kan bestemme er enige er det greit. 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #16 Skrevet 9. juni 2021 Du har jo egentlig ikke rett på noe som helst selv når vedkommende dør, siden du ikke er barn av vedkommende, men barnebarn. Anonymkode: 4ff8d...1f2 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #17 Skrevet 9. juni 2021 Jeg synes ikke det er greit å ta noe som helst fra en person som fortsatt lever, med mindre det er oppnevnt verge og det skjer i ordnede former. Det er ikke vanlig å gå fram på denne måten. Anonymkode: c979f...ce4 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #18 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du har jo egentlig ikke rett på noe som helst selv når vedkommende dør, siden du ikke er barn av vedkommende, men barnebarn. Anonymkode: 4ff8d...1f2 Det kommer an på omstendighetene. Man er f.eks. livsarving dersom forelderen (barnet til besteforeldrene) er død. Denne personen kan også ha skrevet et testamente. Men nå forstår jeg det sånn at TS er stebarnebarn, ikke biologisk, og da avhenger det av ganske mye om det er greit å forsyne seg fra huset til den demente personen. Uansett synes jeg TS tok veldig lite, og tydelig på grunn av affeksjonsverdi og bruksverdi, ikke for å grafse til seg verdier som den ene tanta gjorde. Å fordele verdier er vel noe man gjør først når personen er død, og da skal både arverett og evt testamente tas med i betraktning før man kan tømme boet. TS har ikke forsynt seg grådig på noen måte, men enkelte andre har tydeligvis tatt arveretten veldig på forskudd. Jeg synes det er skammelig å oppføre seg sånn når en person til og med er i live enda. Anonymkode: e6625...d74 1
nomore82 Skrevet 9. juni 2021 #19 Skrevet 9. juni 2021 Jeg synes alle i dette eksempelet har gått langt over streken, og alle kan måtte svare for seg i en evnt arvesak. Eieren av tingene er ikke død - og det er derfor ingenting som skal arves enda! Dersom eieren er dement så skal eieren ha en verge som skal verne om verdiene og disponere disse i tråd med eierens ønsker og øvrig lovverk. Dement i seg selv er heller ikke en enten eller situasjon men man kan være klar i perioder (lengre eller kortere). Hva gjør dere nå som familie dersom vedkommende ønsker å se hjemmet sitt en siste gang før det selges? Det hadde for min del knust meg om jeg på mine eldre dager hadde kommet hjem igjen til et ribbet hjem uten at det var avtalt med meg eller min verge i forkant (hvorpå vergen hadde informert eller diskutert dette med meg når jeg var tilstede). 2
Kristin70 Skrevet 9. juni 2021 #20 Skrevet 9. juni 2021 1 hour ago, nomore82 said: Det hadde for min del knust meg om jeg på mine eldre dager hadde kommet hjem igjen til et ribbet hjem uten at det var avtalt med meg eller min verge i forkant (hvorpå vergen hadde informert eller diskutert dette med meg når jeg var tilstede). Dette er jo ikke mulig og det er ingen grunn til å tro at dette skjer her. Ingen kan selge leiligheten til en person uten vedkommendes samtykke eller vergens samtykke dersom vedkommende har verge. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå