Gå til innhold

Lyddempende plater i taket og på veggen. Erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i et gammelt trehus fra femtitallet. Det er så lytt 😰 Tidligere et samboerpar som var stille og fredelige, merket dem nesten ikke. Men de nye går så tungt, skyver rundt på møbler, romsterer mer, jeg hører skuffer åpnes og lukkes. Spesielt plagsomt på soverommet, jeg legger meg tidlig. I tillegg tynn vegg mellom soverommet mitt og gangen med utgangsdøren. Hører veldig godt når de går i trappen og åpner og lukker døren.

Jeg må få gjort noe med dette. Hvem er det som gjør lyddempingsjobber? Er det snekkere? Har du erfaring med at det blir bedre av lyddemping?

Hører med at eier av ovenetasjen ønsker å bygge veranda over min veranda. Det vil forringe utsikten min og lysforholdene. Men innser at det er et forhandlingskort mtp å få sameier til å lydisolere også fra sin side. Men vil helst ikke ha noen veranda over min. 

Huff. Hjelp, noen?

Anonymkode: c8cd7...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har dere stubbleire mellom etasjene?  

Anonymkode: 29def...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke, hvordan finner man det ut? Et øyeblikk, kan sjekke prospektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Yttervegger i bindingsverk, eventuell isolasjonsmengde er ikke kjent.

Takkonstruksjon med yttertak: Takverk av tresperrer og tretaktro. 

Sier kanskje ikke om det er stubbleire. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan fore på veggen innvendig med isolasjon og gips. Ikke skru påforingen til eksisterende vegg. Det vil dempe lyden noe. I himlingen går du for lydbøyler, isolasjon og gips. Du kan da ikke ta hull i vegg og himling for elektriske bokser, disse må ligge utenpå gipsen. 

Slike akustiske plater er først og fremst for å hindre romklang. Hvis man feks har et klasserom vil støy fra elevene bli reflektert av harde overflater som gips og betong. Da legger man inn myke plater for å la disse absorbere støy. I en leilighet har man som regel ikke samme problem, siden møbler og gardiner etc fungerer på samme måten (og man har heller ikke 25 10-åringer som roper og skraper med stoler).

Anonymkode: c8d97...ec6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom bygget er fra slutten av 50-tallet er det mest sannsynlig ikke stubbeloft. Etter andre verdenskrig gikk man bort fra dette, og på 50-tallet begynte man å få nye isolasjonsmaterialer. Men man vet jo aldri før man begynner å rive...

Anonymkode: c8d97...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...