AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 Trenger sårt hjelp her. Jobber selv som sykepleier og har jobbet på en av de tyngste avdelingene med demente, men rart er det når det gjelder sin egen mor. Dette var mens jeg studerte, så jeg har glemt en del dessverre når det kommer til lover og regler i sykehjem. Jeg er mammas hjelper, datter, og verge og jeg har hjulpet henne veldig mye de siste to årene. Jeg har hjulpet henne gjennom skilsmisse, ordnet leilighet, kjøpt klær og ordnet med alt det praktiske til henne. Alt begynte med en kraftig depresjon og etter et selvmordsforsøk ble hun sykere! Jeg er sliten av mamma og lei meg for at hun ikke klarte å komme seg etter skilsmissen slik at hun kunne bli en ressurs for oss og barna mine. Ble ringt opp av kortidsplassen der min mor er boende for øyeblikket. Hun er visst lagt inn på tvang på akutt psykiatrisk avdeling nå da hun har vært så urolig at avdelingen samt beboere ble påvirket. Hun har vært intens, masete, repiterende og kranglete og vært veldig utagerende i atferden i de siste dagene. De vet hun er begynnende fase dement, men de som jobber der ønsker fortgang i utredningen når det kommer til hvilken type demens hun har. Hun har upassende atferd, grenseløs og mangler hemninger da hun gjør merkelige ting som å vise fram puppene sine til sin venninne som besøkte henne hjemme. Eller så har hun begynt med en del tvangs-atferd samt hvis jeg sier at hun ikke skal gjøre en ting så gjør hun det flere ganger. Å være sammen med henne er sjeldent hyggelig og hun irriterer meg med alt hun gjør. Hun er konstant negativ og snakker bare problemer og bekymringer samt at hun mener at hun skal bo i samme hus som oss. Vi har kjøpt av henne et hus etter skilsmissen og en av lovnadene var at hun skulle bo i huset med oss i naboleiligheten da vi fikk huset rimeligere enn prisantydning, men nå som hun har blitt så syk ønsker jeg ikke å bo med henne. Vi måtte ringe politiet en gang da hun nektet å dra hjem fra oss og ble veldig slitsom og nærmest psykotisk! Hun har blant annet havnet i slåsskamp i dag tidlig med flere beboere, og de andre beboerne hadde blitt så sinna på henne at de hadde utsatt henne for vold. Avdelingen må skjerme seg selv og hadde ringt etter hjelp, og legen hadde lagt henne inne på tvang da hun er til fare for seg selv og andre. Nå er hun blå og gul opp gjennom armene og hun ser visst veldig forslått og klønete ut oppigjennom armene. Kjenner jeg får vondt i sjelen av mamma🥲 Jeg vet så alt for godt at personale ikke skal blande seg eller gå i mellom en slåsskamp, og bare tanken på at mamma har blitt slått uten at noen hjalp henne gjør så vondt. Men hun har visst ikke vært så snill mot de andre heller, så det går begge veiene. Hun kan å irritere på seg gråstein, og jeg kan forstå de andre beboerne også men gud så vondt det gjør at mamma er så utagerende og slitsom at folk flyr på henne i sinne. Nå vet jeg ikke direkte hva som har skjedd, og jeg har heller ikke møtt mamma men jeg snakket med vernepleieren på avdelingen og de fortalte at hun så veldig forslått ut.. Jeg ønsker ikke å møte mamma nå, og jeg kjenner at jeg må skjerme meg selv. Mamma er bare 60 år og det føles så rart at hun skulle bli så syk. Jeg har tre barn og de får ingen mormor, og ønsker ikke at de skal møte henne når hun er slik. Barnedåpen kan hun ikke komme i og jeg risikerer at ingen i familien min kommer og jeg tar ikke sjangsen. Jeg har heller ikke kontakt med pappa lengre da jeg har tatt mamma sin side og det står jeg for, men jeg orker ingen konflikt og mamma ønsker at jeg bare skal være med henne og hjelpe henne med alt. Noen dager er hun helt klar, men på morgenen er hun veldig urolig. Jeg har ingen høytfungerende søsken som kan hjelpe til, og min far er ute av bilde da han er i et nytt forhold. Kan noen gi meg råd, innspill eller hva som helst her. Trenger litt hjelp❤️ Anonymkode: 08d91...875 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 Mamma har INGEN selvinnsikt og mener hun kan passe barna mine og hun mener hun klarer å oppføre seg i en barnedåp.. Har så lite lyst til at hun skal skjemme meg ut i en dåp! Er så redd for hva hun kan finne på å si, gjøre, eller ikke gjøre. Hva om hun viser puppene sine til folk eller blir voldelig mot noen.. Anonymkode: 08d91...875 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 Dette må du føle på selv. Noen ganger er det viktig å beskytte seg selv. Andre ganger er deg også rom for å være åpen og fortelle om sykdom. Jeg har en far som tidligere har vært rusavhengig og nå er dement. Jeg har også en mor som har vært alkoholiker, er psykisk syk og brukte piller. Jeg var så usikker på om jeg skulle be dem i ulike selskaper. Jeg har hatt er ganske dårlig forhold til moren min, men faren min er jeg superglad i. Han har gjort og gjør og sier mye rart, men er ikke utagerende. Jeg valgte derfor å invitere ham til navnefest, og jeg angret ikke. Han sa mye rart og jeg ble litt flau, men alt i alt gikk det veldig fint. Samtidig klarte jeg ikke å slappe helt av, så det er en annen side av saken. Man vil jo gjerne ikke tenke på at man skal løpe og passe på, men jeg allierte meg også med et familiemedlem som så litt til ham. Det går jo også an å lage et eget lite lag for dere aller nærmeste inkludert henne i tillegg, og feire litt ekstra. Skjønner godt at det er vanskelig og vondt ❤️ Men ville også vurdert om du egentlig trenger å ta noens parti etter skilsmissen. Det er jo først og fremst dine foreldre sin konflikt, ikke din, og det kan jo være fint å ha med seg en morfar.. Hvis dere ellers har hatt et greit forhold tidligere, selvsagt. Anonymkode: 3c91e...54e 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 Sender deg en klem ❤️ Det må være tøft å stå i dette. Jeg syntes det høres ut som dette er noe frontalt? Håper hun kommer raskt fra akutt psykiatrisk og over på alderspykiatrisk avdeling. Syntes jo det er litt merkelig at personalet ikke klarer å håndtere dette på sykehjemmet. Det er veldig uheldig for eldre med demens å havne på akuttpsykiatrisk 😕 jobber selv innenfor alderpsykiatri. Anonymkode: a3e65...3ac 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #5 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Sender deg en klem ❤️ Det må være tøft å stå i dette. Jeg syntes det høres ut som dette er noe frontalt? Håper hun kommer raskt fra akutt psykiatrisk og over på alderspykiatrisk avdeling. Syntes jo det er litt merkelig at personalet ikke klarer å håndtere dette på sykehjemmet. Det er veldig uheldig for eldre med demens å havne på akuttpsykiatrisk 😕 jobber selv innenfor alderpsykiatri. Anonymkode: a3e65...3ac Ja, dette er tøft! Jeg er glad jeg har erfaring med dette fra tidligere. Men det er vondt at mamma havner i slåsskamper, og gjør seg vanskelig. Vi mistenker frontale skader ja🥲 Anonymkode: 08d91...875 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #6 Skrevet 8. juni 2021 Mamma har også drukket siden hun var 13 år. Moren hennes døde av alkoholisme og mamma ble alkoholiker hun også.. At hun skulle bli dement det trodde jeg virkelig ikke. Men det er vel ikke unaturlig når hun har ruset i stykker hjernen sin. Anonymkode: 08d91...875 1
Heln Skrevet 8. juni 2021 #7 Skrevet 8. juni 2021 Jeg vil anbefale å få en fortgang i utredningen og så finne riktig sted for henne å være. Det høres ikke ut som hun passer til å være på en vanlig sykehjemsavdeling, og på en korttidsavdeling bor det jo alle mulige slags folk samlet. Hun har kanskje et større behov for skjerming fra andre pasienter, både for sin egen del og deres, og dette tilbudet finnes jo. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #8 Skrevet 8. juni 2021 Det som er trist er at mamma har ingen andre enn meg. Hun har mistet venner og andre da hun har slitt de ut. Hennes beste venninne angrep hun og opførte seg ekkel imot sist.. Hun har bare meg Anonymkode: 08d91...875
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #9 Skrevet 8. juni 2021 Heln skrev (1 minutt siden): Jeg vil anbefale å få en fortgang i utredningen og så finne riktig sted for henne å være. Det høres ikke ut som hun passer til å være på en vanlig sykehjemsavdeling, og på en korttidsavdeling bor det jo alle mulige slags folk samlet. Hun har kanskje et større behov for skjerming fra andre pasienter, både for sin egen del og deres, og dette tilbudet finnes jo. Ja, men for å komme på en skjermet plass må man være utredet og det er hun ikke enda. De har purret på men siden vi går imot sommerferie er de redde det blir utsatt. Mamma har slitt med alkoholisme tidligere og de tror det er en hjerneskade som følger av rus. Eller en psykose samt en frontalldemens. Men de må ha bevis på det og hun har ikke time før Juli. Anonymkode: 08d91...875 1
lillevill Skrevet 8. juni 2021 #10 Skrevet 8. juni 2021 for det første, det er klart at hun er syk og er ikke en ressurs eller kan passe barn eller gjøre deg tjenester. hun trenger å FÅ pleie og omsorg. Dette må du bare gi slipp på nå. For det andre så det med at du nå ikke snakker med din far fordi "du er på lag" med din mor, er veldig merkelig. Tenk om han slet like mye som du gjør med hennes omsorg. Kanskje han ville leve et liv. Jeg synes du skal snakke med din far igjen, om han er et godt menneske. Det er snålt det med å "ha lag" 4
lillevill Skrevet 8. juni 2021 #11 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hun har ikke time før Juli. men dette går bra. juli er her om en måned.
lillevill Skrevet 8. juni 2021 #12 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det som er trist er at mamma har ingen andre enn meg. Hun har mistet venner og andre da hun har slitt de ut. Hennes beste venninne angrep hun og opførte seg ekkel imot sist.. Hun har bare meg Anonymkode: 08d91...875 Er hun hjemme hos deg nå da? Er hun ikke på et hjem? Om hun er på et hjem, så har hun vernepleier, sykepleier og vakter som skal passe på henne. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #13 Skrevet 8. juni 2021 lillevill skrev (Akkurat nå): for det første, det er klart at hun er syk og er ikke en ressurs eller kan passe barn eller gjøre deg tjenester. hun trenger å FÅ pleie og omsorg. Dette må du bare gi slipp på nå. For det andre så det med at du nå ikke snakker med din far fordi "du er på lag" med din mor, er veldig merkelig. Tenk om han slet like mye som du gjør med hennes omsorg. Kanskje han ville leve et liv. Jeg synes du skal snakke med din far igjen, om han er et godt menneske. Det er snålt det med å "ha lag" Pappa har vært voldelig imot mamma og utsatt oss for psykisk og fysisk vold i oppveksten. Han har ikke vært så grei med andre ord. Han var voldelig imot mamma for 2 år siden men han nekter for dette mens mamma mener det. Det er ikke så enkelt og saken er veldig komplisert. Jeg kan ikke stole på han. Men han er min far, og han har prøvd å hjelpe meg me de ressursene han hadde. Han kom aldri på skoleavslutninger osv, så jeg har et typisk anstrengt forhold til han i voksen alder. Anonymkode: 08d91...875
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #14 Skrevet 8. juni 2021 lillevill skrev (1 minutt siden): Er hun hjemme hos deg nå da? Er hun ikke på et hjem? Om hun er på et hjem, så har hun vernepleier, sykepleier og vakter som skal passe på henne. Jo, men jeg snakker om støtte fra familie og venner. Nettverk er noe hun ikke har. Emosjonelt må hun føle seg helt alene. Anonymkode: 08d91...875
lillevill Skrevet 8. juni 2021 #15 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Pappa har vært voldelig imot mamma og utsatt oss for psykisk og fysisk vold i oppveksten. Han har ikke vært så grei med andre ord. Han var voldelig imot mamma for 2 år siden men han nekter for dette mens mamma mener det. Det er ikke så enkelt og saken er veldig komplisert. Jeg kan ikke stole på han. Men han er min far, og han har prøvd å hjelpe meg me de ressursene han hadde. Han kom aldri på skoleavslutninger osv, så jeg har et typisk anstrengt forhold til han i voksen alder. Anonymkode: 08d91...875 nei, da forstår jeg godt du ikke vil ha kontakt ! 1
lillevill Skrevet 8. juni 2021 #16 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, men jeg snakker om støtte fra familie og venner. Nettverk er noe hun ikke har. Emosjonelt må hun føle seg helt alene. Anonymkode: 08d91...875 Det kan jo være hun er ensom. Men de som jobber på hjemmet skal også snakke med de som er der. Hun er ikke alene.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #17 Skrevet 8. juni 2021 Hva er greia med å stryke folk på armene og på føttene? Og hva er greia med å vise fram puppene sine.. Hun gjør så mye rart og jeg skjemmes. Ofte sitter hun å fikler med hendene i munnen og tafser på ting, samt fikler med føttene med fotvorter på før hun forsyner seg med mat eller tar på barna mine eller oss med skitne hender. Hun røyker gjerne rett ved oss og har ikke forståelse for at vi hater røyklukt. Anonymkode: 08d91...875
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #18 Skrevet 8. juni 2021 lillevill skrev (1 minutt siden): Det kan jo være hun er ensom. Men de som jobber på hjemmet skal også snakke med de som er der. Hun er ikke alene. Det er sant. Hun vil ha folk rundt seg Anonymkode: 08d91...875
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #19 Skrevet 8. juni 2021 Familie og venner spør og graver. De ser at mamma er syk og de ser at hun er borte fra rollen som mormor. Hva kan jeg si. Er så redd for at noen skal se ned på oss, eller tenkte nedsettende om oss. Har fortalt gode venner at hun muligens er begynnende dement, men ikke mer. Føler jeg må skjerme henne og oss litt også. Anonymkode: 08d91...875
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #20 Skrevet 8. juni 2021 Forstår det er nytt og vanskelig for deg TS. Men du får holde ut frem til juli, og så finner de ut av mer. Du kan tilby henne Antibac servietter om dere besøker henne. Om du er redd at hun feks har tatt på veldig skitne flater, trenger du vel ikke ha mat fremme som både hun og barna skal plukke i? å ha en mor som er dement er da ikke noe å skamme seg over. Jeg hadde sagt det rett ut. Mamma er syk nå. Hun holder på å bli dement. Om folk baksnakker det, så er de vel virkelig ikke gode i pappen. Du får nok heller trøst og støtte, tenker jeg. Anonymkode: dde60...1db 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå