Gå til innhold

Jeg har et problem!! Skoleavslutning på vg3 og foreldre…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri fortalt vennene mine i klassen av moren min er død og at jeg har en stemor, men det er høyt sannsynlig at stemoren min dukker opp enten alene eller med pappa på avslutningen… Vi er gode venner, men har ikke villet fortelle dem om moren min siden de kan være litt ufølsomme… Vi kommer jo til å hilse på hverandres foreldre og da må jeg jo si at «dette er stemoren min» også blir de helt sjokka fordi jeg alltid har latt som at jeg har en mor… I tillegg er hun to hoder lavere enn meg og kunne aldri vært moren min. Åååå hva søren gjør jeg nå?😩🔫

Anonymkode: 7d8fb...ad8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg sier at vi bare har lov til å ha med én foresatt er sannsynligheten mindre for at hun kommer, men heller pappa, selv om det ikke er sikkert… Og når han ser at alle har to foreldre blir det jo kleint når han skjønner at jeg løy

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ingen blir sjokkert over en stemor. En familie kommer i alle varianter. 

Jeg er lei meg for at din mor er død, og jeg håper med tiden det  vil bli lettere for deg å prate om henne. 

Anonymkode: b5ad5...1e1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jan du ikke bare si 'dette er foreldrene mine, Ole og Anne'. De henger seg vel ikke opp i hvorvidt det er biologisk mor el ikke? Og det med høydeforskjell på deg og stemor skal du ikke tenke på, jeg er tjue cm høyere enn min biologiske mor 😊

Er litt spent på hvilken avslutning skola de legger opp til som tilfredsstiller koronaregler? Jobber selv ved en videregående skole, og vi får ikke ha foreldrene med inne på avslutning. De får til nød møte utenfor skolen for evt å ta bilder av datter/sønn og klassen. 

Anonymkode: 484b9...971

• Liker 4
Skrevet (endret)

Kan du ikke bare fortelle stemoren din situasjonen? Og når du skal introdusere henne kan du si «dette er moren min». Hvis stemoren din vet årsaken blir hun ikke overrasket. Det er jo mange som kaller stemor kun for mor. Det behøver ikke være biologisk mor

Endret av Hockeypulver
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hockeypulver skrev (5 minutter siden):

Kan du ikke bare fortelle stemoren din situasjonen? Og når du skal introdusere henne kan du si «dette er moren min». Hvis stemoren din vet årsaken blir hun ikke overrasket. Det er jo mange som kaller stemor kun for mor. Det behøver ikke være biologisk mor

Føles så unaturlig å kalle henne for moren min, vet ikke om hun synes det hadde føltes for rart… Vil ikke at hun skal bli såret eller ukomfortabel eller noe for at jeg ikke har fortalt vennene mine om henne, da virker det som at jeg aldri vil at hun skal møte dem😢

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for råd dere!❤️🙏

AnonymBruker
Skrevet

Må du fortelle da? Stefaren min er den som går som pappa for meg, min biologiske far er også død, og har vært det siden jeg var liten. Jeg tenker ikke over det, og sier bare «dette er foreldrene mine». Om det er stefaren min som dukker opp alene så sier jeg «dette er faren min», og det er jo ikke helt usant, det er jo han som fungerer som farsfiguren min siden jeg ikke har min biologiske. Og når det gjelder høyde skal bekrefte biologi så er jeg lavere enn begge mine biologiske foreldre, fått høyden etter min biologiske farmor (samme høyde), så om noen reagerer så sier jeg bare at jeg har fått høyden til farmor.

Anonymkode: 54d92...b0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må du fortelle da? Stefaren min er den som går som pappa for meg, min biologiske far er også død, og har vært det siden jeg var liten. Jeg tenker ikke over det, og sier bare «dette er foreldrene mine». Om det er stefaren min som dukker opp alene så sier jeg «dette er faren min», og det er jo ikke helt usant, det er jo han som fungerer som farsfiguren min siden jeg ikke har min biologiske. Og når det gjelder høyde skal bekrefte biologi så er jeg lavere enn begge mine biologiske foreldre, fått høyden etter min biologiske farmor (samme høyde), så om noen reagerer så sier jeg bare at jeg har fått høyden til farmor.

Anonymkode: 54d92...b0f

Takk!❤️🙏 Har aldri kaldt stemoren min for mor, så tror hun ville reagert på det, men vet ikke om hun hadde blitt ukomfortabel…

AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet

Et det slemt å lyve om at man bare kan ha med én?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et det slemt å lyve om at man bare kan ha med én?

Kan du ikke være åpen med din stemor om situasjonen? Vise henne den tilliten? Hun kan nok hjelpe deg 

Anonymkode: 93540...b85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mor er også død. Men stemoren min er ganske fæl så hverken hun eller pappa kom på avslutningsseremonien på VGS, så jeg måtte gå alene. Grudde meg dødsmye og trodde alle kom til å stille spørsmål, men det var faktisk ingen som la merke til det. Det var hvertfall ingen som sa noe. Og uansett så var det den siste gangen jeg så dem, så det hadde egentlig ikke gjort meg så mye uansett. Dette er flere år siden, så var ingen koronarestriksjoner den gang. Men hvis du vil kan du jo fint si at kun stemor kunne bli med. Er sikkert flere som trekker konklusjoner om at de andre i familien din er i risikogruppe e.l. 

Anonymkode: 73c29...53e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

I tillegg er hun to hoder lavere enn meg og kunne aldri vært moren min. 

Denne skjønte jeg ikke. 

Jeg er mye høyere enn min mor, men det er ingen tvil om at hun er min mor.

Anonymkode: 5e4ef...cf5

Skrevet

Kan du fortelle om tankene dine til faren din, TS?

Jeg tenker at du må ivareta deg selv i en vanskelig situasjon. Stemoren din kan jo aldri erstatte det din mor var for deg og jeg har full forståelse for at du ikke har fortalt klassevennene dine om det som skjedde med din mor ♥️.

Jeg har selv mistet barnet mitt, og det er ikke alle jeg forteller det til. Av og til later jeg som om ingenting har skjedd og at hn fortsatt lever. Dersom noen spør meg om hvor mange barn jeg har, kan jeg finne på å se en annen vei/unngå å svare.

Du kan også løse dette ved å presentere foreldrene dine slik " Hei, dette er min far, og så må dere hilse på Stine". Noe slik. Det jeg skisserte ovenfor her trenger du kun å gjøre dersom noen spør deg. Husk at du ikke er forpliktet til å servere alle din historie. Historien er din.

Håper det løser seg for deg ♥️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

.

Skrevet

Men hva har du kalt henne når du har snakket om henne til vennene dine? Regner med at hun har blitt nevnt i forbifarten i alle fall, typ "Jeg fikk penger av Kari" eller "Kari kunne ikke kjøre meg". Eller har du kalt henne "mamma" ovenfor vennene dine?

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (7 minutter siden):

Men hva har du kalt henne når du har snakket om henne til vennene dine? Regner med at hun har blitt nevnt i forbifarten i alle fall, typ "Jeg fikk penger av Kari" eller "Kari kunne ikke kjøre meg". Eller har du kalt henne "mamma" ovenfor vennene dine?

Har bare sagt «foreldrene mine» eller «pappa»…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...