Gå til innhold

Du som jobber i fylkeskommune eller kommune som har blitt tvangssammenslått, hvordan har din hverdag blitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det godt over 1 år inn i sammenslåingen for flere fylkeskommuner og kommuner, og jeg ønsker å høre litt fra flere som jobber i et slikt fylke eller kommune om hvordan det oppleves. 

Opplever du at det har blitt bedre eller verre?

Selv jobber jeg i fylkeskommune som har blitt tvangssamenslått og jeg kom inn etter sammenslåingen, altså som en relativt nøytral part.

Likevel opplever både jeg og andre som har startet etter sammenslåingen at det er mye kaos, uklar organisering, høyt arbeidspress, samarbeidsvansker og konflikter mellom arbeidstakere fra de ulike fylkene, dårlig arbeidsmiljø selv om vi kommuniserer daglig via Teams. Problemer pga. geografiske avstander, krangel om hvem som skal få midler osv.. Ofte uenigheter om hvem som hadde den beste måten å jobbe på blant de to fylkene. Ofte er det forvirring rundt ansvarsområde, ting blir sendt rundt i systemet der alle sier det ikke er dems ansvar, men ingen kan svare på hvem sitt ansvar det er... 

Fra ledelsen sin side er det mye tjomt pjatt om hvor utrolig bra den nye sammenslåingen har gått, de skryter oss opp i skyene for å ha taklet den nye hverdagen tross en vanskelig prosess, har gjennomført en elendig og uforståelig medarbeidersøkelse som egentlig ikke sier noe, i budsjettet står det at det skal kuttes stillinger gjennom administrativt innsparingstiltak (nevnes ikke ved et ord på møter), mens de skryter av hvor bra det går (har jo spart masse på mindre arbeidsreiser i koronaåret), det planlegges omorganiseringer og alt skal bli mer effektiv og bedre osv., det sprøytes inn penger i store prosjekter for nye felles systemer fordi man må skape noe som alle har eierskap til, fysj og skam om man skal bruke en av fylkets tidligere løsninger. For å ikke snakke om nytt stort kontorlokale i "sentrum" av fylket, til en svimlende prislapp der man planlegger å ikke ha faste kontorplasser!!!

Selv har en kollega av meg deltatt i en prosjekt for å kartlegge hvor en kan kutte i organisasjonen ved at en avdeling tar over en arbeidsoppgave og dermed effektiviserer. I prosjektet og i rapporten sin kom hun frem at det ikke var noe å spare og at det var svært usikker om det vil lønne seg, kanskje hentydning til det motsatte. Ledelsen likte ikke konklusjonen hennes og dikterte hvordan hun skulle skrive rapporten slik den ble slik de ønsket. Kartleggingen var altså bare et spill for galleriet og hun ble satt til prosjektet for at hun skulle skrive og ha navnet hennes på rapporten slik at de kan få igjennom noe de på forhånd har bestemt seg skal gjennomføres uansett hva kartleggingen sier.

Omorganisering er ikke fint, det er sikkert og visst.

Heldigvis har jeg bare et vikariat og søker nye jobber som bare søren. Her skal jeg bort fra. Kjenner flere som har sluttet i fylket allerede. Snart kommer det et Stortingsvalg, der SP går til valg på oppløsing av fylket dersom folket stemmer det frem. Med all motstand og kaos jeg opplever i egen ny fylkeskommune er jeg ikke i tvil om at oppløsing kan bli en realitet. Den store elefanten i rommet, alt snakket om oppløsing blir selvfølgelig ikke nevnt med et ord av ledelsen.

Anonymkode: 60c15...8d1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en kommune som er sammenslått av tre ulike kommuner. Jeg jobber i skole, med tett samarbeid med kommunale instanser som for eksempel PP-tjenesten. Jeg opplever at sammenslåingen har vært svært positiv for meg som ansatt. For vår skole ble økonomien bedre (selv om jeg vet at andre skoler i de andre kommunene fikk mindre penger i ny kommune), det ble ryddet veldig opp i ulike tilbud og tjenester, og de kommunale instansene som feks PPT fungerer så mye bedre nå enn før. Kommuneledelsen er tydelig, klar og veldig innovativ. Det er mye jeg er uenig i politisk, men styringen er god. 

Jeg tror suksessfaktoren her er at jeg jobbet i en fattig kommune med kaotisk struktur på mye, mange dårlige systemer og lave bevilninger til for eksempel skole og hjelpeinstanser. Vi har nok adopterte mye av de kommunene vi ble slått sammen med. Det er jo også en slik type jobb hvor det ikke er aktuelt med nedbemanning pga sammenslåing - det skaper jo litt dårligere stemning. 

Anonymkode: 7d482...193

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet kort i administrasjonen i en kommune som var sammenslått av tre mindre kommuner. Synes at de hadde gjort en grei jobb med å klare å samarbeide selv med stor distanse, fagbakgrunn og kompetanse økte betraktelig med tanke på en større avdeling noe som gjorde at ting ble lettere gjort etter boken enn før. Men fokuset økte mer i de sentraliserte stedene enn i bygdene med tanke på utvikling (tenker strategisk nå). Synes de generelt fikk ting til, men den nye kommunen slet med økonomien.

Anonymkode: c3a40...5b1

AnonymBruker
Skrevet

Bodde i en liten kommune med god økonomi og hvor kommunen la godt til rette for industrien. Etter at 3 kommuner ble til 1 gikk dette i dass. Den kommunen som var størst, tar nå alt og her blir alt glemt. Samtidig holder kommunen på å bli konkurs og må spare ved å skjære av beinet. Dette fordi de er inkompetent på toppen, har bygget mye tøys og skal bygge alt mulig rart i fremtiden. 

De skal legge ned 2 helt nye skolebygg her og bygge nye der. Resultat er sparing slik at tjenesteytere i kommen skal lide. 

Anonymkode: 71f12...e79

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det godt over 1 år inn i sammenslåingen for flere fylkeskommuner og kommuner, og jeg ønsker å høre litt fra flere som jobber i et slikt fylke eller kommune om hvordan det oppleves. 

Opplever du at det har blitt bedre eller verre?

Selv jobber jeg i fylkeskommune som har blitt tvangssamenslått og jeg kom inn etter sammenslåingen, altså som en relativt nøytral part.

Likevel opplever både jeg og andre som har startet etter sammenslåingen at det er mye kaos, uklar organisering, høyt arbeidspress, samarbeidsvansker og konflikter mellom arbeidstakere fra de ulike fylkene, dårlig arbeidsmiljø selv om vi kommuniserer daglig via Teams. Problemer pga. geografiske avstander, krangel om hvem som skal få midler osv.. Ofte uenigheter om hvem som hadde den beste måten å jobbe på blant de to fylkene. Ofte er det forvirring rundt ansvarsområde, ting blir sendt rundt i systemet der alle sier det ikke er dems ansvar, men ingen kan svare på hvem sitt ansvar det er... 

Fra ledelsen sin side er det mye tjomt pjatt om hvor utrolig bra den nye sammenslåingen har gått, de skryter oss opp i skyene for å ha taklet den nye hverdagen tross en vanskelig prosess, har gjennomført en elendig og uforståelig medarbeidersøkelse som egentlig ikke sier noe, i budsjettet står det at det skal kuttes stillinger gjennom administrativt innsparingstiltak (nevnes ikke ved et ord på møter), mens de skryter av hvor bra det går (har jo spart masse på mindre arbeidsreiser i koronaåret), det planlegges omorganiseringer og alt skal bli mer effektiv og bedre osv., det sprøytes inn penger i store prosjekter for nye felles systemer fordi man må skape noe som alle har eierskap til, fysj og skam om man skal bruke en av fylkets tidligere løsninger. For å ikke snakke om nytt stort kontorlokale i "sentrum" av fylket, til en svimlende prislapp der man planlegger å ikke ha faste kontorplasser!!!

Selv har en kollega av meg deltatt i en prosjekt for å kartlegge hvor en kan kutte i organisasjonen ved at en avdeling tar over en arbeidsoppgave og dermed effektiviserer. I prosjektet og i rapporten sin kom hun frem at det ikke var noe å spare og at det var svært usikker om det vil lønne seg, kanskje hentydning til det motsatte. Ledelsen likte ikke konklusjonen hennes og dikterte hvordan hun skulle skrive rapporten slik den ble slik de ønsket. Kartleggingen var altså bare et spill for galleriet og hun ble satt til prosjektet for at hun skulle skrive og ha navnet hennes på rapporten slik at de kan få igjennom noe de på forhånd har bestemt seg skal gjennomføres uansett hva kartleggingen sier.

Omorganisering er ikke fint, det er sikkert og visst.

Heldigvis har jeg bare et vikariat og søker nye jobber som bare søren. Her skal jeg bort fra. Kjenner flere som har sluttet i fylket allerede. Snart kommer det et Stortingsvalg, der SP går til valg på oppløsing av fylket dersom folket stemmer det frem. Med all motstand og kaos jeg opplever i egen ny fylkeskommune er jeg ikke i tvil om at oppløsing kan bli en realitet. Den store elefanten i rommet, alt snakket om oppløsing blir selvfølgelig ikke nevnt med et ord av ledelsen.

At dett ikke skal være faste kontorplasser kan du i alle dall ikke skylde på sammenslåingen for - det er bare sånn det bygges nytt for kontoransatte, både i det offentlige og i det private.  Viktig å skille snørr og barter! 

Anonymkode: df2ef...d25

• Liker 1
  • 7 måneder senere...
Skrevet

Trekker frem denne tråen igjen ettersom det har skjedd mye de siste månedene og Viken har gått for oppløsning. 

Skrevet

Selvfølgelig er forutsetningene dårligere der man er sammenslått med tvang. Der er jo gjerne både ansatte og politikere mer negativt innstilt, sier seg selv at endringsprosesser blir vanskeligere da. Det betyr likevel ikke nødvendigvis at sammenslåinger er feil.

Jeg er en stor fan av kommunene som både tjenesteyter, samfunnsutvikler og arena for lokaldemokratiet. Disse viktige rollene hemmes kraftig så lenge vi skal ha generalistkommuner som alle skal ha samme roller og funksjoner, og man dermed må ta hensyn til at latterlig små kommuner med 400 innbyggere ikke greier å fylle selv de minste kvalitetskrav.

Her har sammenslåing vært en stor suksess som burde vært gjennomført for lenge siden. Reverseres den, skal jeg jaggu fravike alle mine instinkter og gå i protesttog. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet i en annen statlig arbeidsgiver som ble tvangssamenslått, og det har vært mer positivt enn negativt med større fagmiljø. Vi samarbeider og lærer av hverandre på tross av (stor) avstand. 
Det er nok sikkert noen enkeltpersoner og elendige ledere som kan ødelegge sammenslåing noen steder, men det betyr ikke at sammenslåing er feil. 
I alle fall mener jeg at kommuner og fylker som nå vil reversere sammenslåing igjen får betale for det selv! Jeg bor selv i et tvangssamenslått fylke som ikke kommer til å bli delt igjen, og jeg er IKKE interessert i at mange hundre millioner av skattebetalernes penger skal gå til å reversere andre fylkers sammenslåing. Det får de drifte selv. Og de som mener at alt vil bli som før: Nei, dere får bare enda en periode med omorganisering og kaos. 

Anonymkode: 5ccb4...227

• Liker 2
Skrevet
Hippogriff skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig er forutsetningene dårligere der man er sammenslått med tvang. Der er jo gjerne både ansatte og politikere mer negativt innstilt, sier seg selv at endringsprosesser blir vanskeligere da. Det betyr likevel ikke nødvendigvis at sammenslåinger er feil.

Jeg er en stor fan av kommunene som både tjenesteyter, samfunnsutvikler og arena for lokaldemokratiet. Disse viktige rollene hemmes kraftig så lenge vi skal ha generalistkommuner som alle skal ha samme roller og funksjoner, og man dermed må ta hensyn til at latterlig små kommuner med 400 innbyggere ikke greier å fylle selv de minste kvalitetskrav.

Her har sammenslåing vært en stor suksess som burde vært gjennomført for lenge siden. Reverseres den, skal jeg jaggu fravike alle mine instinkter og gå i protesttog. 

Egentlig burde det ikke finnes kommuner med færre enn minst 5000 innbyggere. Å ha bare noen få hundre innbyggere i kommunen er helt latterlig. Er halvparten kommunalt ansatt, og resten er enten barn eller bor på sykehjem? 🤷🏻‍♀️ Det blir enormt mye byråkrati av så små enheter. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Egentlig burde det ikke finnes kommuner med færre enn minst 5000 innbyggere. Å ha bare noen få hundre innbyggere i kommunen er helt latterlig. Er halvparten kommunalt ansatt, og resten er enten barn eller bor på sykehjem? 🤷🏻‍♀️ Det blir enormt mye byråkrati av så små enheter. 

Helt enig! Og svaret er jo ganske enkelt ja - i slike kommuner er gjerne kommunen den største arbeidsgiveren, og det uten at man tar statlige tjenester som NAV Stat og politi i betraktning. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har jobbet i en annen statlig arbeidsgiver som ble tvangssamenslått, og det har vært mer positivt enn negativt med større fagmiljø. Vi samarbeider og lærer av hverandre på tross av (stor) avstand. 
Det er nok sikkert noen enkeltpersoner og elendige ledere som kan ødelegge sammenslåing noen steder, men det betyr ikke at sammenslåing er feil. 
I alle fall mener jeg at kommuner og fylker som nå vil reversere sammenslåing igjen får betale for det selv! Jeg bor selv i et tvangssamenslått fylke som ikke kommer til å bli delt igjen, og jeg er IKKE interessert i at mange hundre millioner av skattebetalernes penger skal gå til å reversere andre fylkers sammenslåing. Det får de drifte selv. Og de som mener at alt vil bli som før: Nei, dere får bare enda en periode med omorganisering og kaos. 

Det kan være greitt å være klar over at nye fylkeskommuner ved sammenslåingen skal gjennom dyre prosjekter bare fordi de har blitt et nytt fylke med nytt navn. Det koster bare å sette opp nye skilt på byggene. Om man reverserer før det har gått for lang tid så slipper man kanskje å gå igjennom disse lange dyre prosjektene. Feks. nytt felles HR-system for alle ansatte, siden man ikke kan overta eller bruke det ene fylket sitt fordi man skal få et nytt felles system som "alle føler tilhørsle til". Samme med sak- og arkivsystem. For å ikke snakke om prosjekter med å bygge nytt fylkesbygg budsjettert til nærmere 900 millioner kr! Ja, det er helt spinnvilt, og med et sånn prislapp på budsjettet så kan jeg garantere at det kommer til å bli en solid budsjettsprekk.

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobbet i en kommune som ble slått sammen med andre, og arbeidssituasjonen ble til det langt værre. Vi ble sperret ute av systemer vi har behov for tilgang til for å kunne utføre arbeidsoppgavene våre effektivt, og jeg har fått ansvar for et 3-dobbelt så stort arbeidsområde som tidligere, uten en ekstra krone i kompensasjon. Ledelsen, derimot, har fått solide lønnstillegg pga. «utvidede ansvarsområder». 🤦‍♀️ Jeg trodde hele poenget med sammenslåingen var å bruke mindre penger på administrasjon, men den nye kommunen bruker langt mer på «ledelse» enn de de gamle kommunene gjorde til sammen. 🤦‍♀️
I tillegg ble goder som subsidiert parkering tatt fra oss (med unntak av for lederne, selvsagt 🙄) og arbeidsgiver forsøkte også å fjerne betalt pause og dermed gjøre arbeidsdagen tilsvarende lenger. Den saken tapte de heldigvis. 🙄

Jeg er glad jeg ikke jobber der lenger. 

Anonymkode: 39fe0...836

• Liker 1
Skrevet

I min del av virksomheten føler jeg ikke vi har fått noe positivt ut av sammenslåingen. Lønnsvilkårene har imidlertid blitt til dels mye dårligere, vi har dårligere ordninger for kurs o.l. og det har blitt en veldig mye mer topptung/byråkratisk organisasjon enn da vi var en relativt mindre enhet. Det er flere ledd mellom oss «vanlige ansatte» via flere ledd mellomledere og opp til toppsjefen. I det daglige tenker jeg ikke så mye på det da arbeidshverdagen i hovedsak er som før, men det er klart jeg helst skulle sett at vi aldri ble sammenslått. 

Anonymkode: ea237...77a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...