Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg har veldig lyst til å ta utdanning for å bli bibliotekar, både fordi det virker som en stabil jobb samtidig som det virker som en jobb jeg ikke vil kjede meg til døden av. Men jeg føler jeg får så mye motstridende meninger om hvorvidt det er noe vits i å satse på å ta en bibliotekarutdanning og bli bibliotekar eller ikke? F.eks. onkelen min mener det er et dumt valg av meg hvis jeg satser i den retningen, mens andre jeg har snakket med mener det vil være et godt valg av meg.

Så hva mener dere???:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
forvirralesbe skrev (1 minutt siden):

Så jeg har veldig lyst til å ta utdanning for å bli bibliotekar, både fordi det virker som en stabil jobb samtidig som det virker som en jobb jeg ikke vil kjede meg til døden av. Men jeg føler jeg får så mye motstridende meninger om hvorvidt det er noe vits i å satse på å ta en bibliotekarutdanning og bli bibliotekar eller ikke? F.eks. onkelen min mener det er et dumt valg av meg hvis jeg satser i den retningen, mens andre jeg har snakket med mener det vil være et godt valg av meg.

Så hva mener dere???:)

Kanskje ikke legge vekt på hva onkelen din synes eller..? Hva begrunner han dette med? Du er voksen og bestemmer selv! Jeg ønsker også bli bibliotekar forresten😄

Anonymkode: 0e417...c10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er et OK valg. Jeg har hørt at man bør(må) ta master, spesielt hvis du vil få jobb i mer sentrale strøk eller mer "avanserte" stillinger. 

Anonymkode: c905f...386

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje ikke legge vekt på hva onkelen din synes eller..? Hva begrunner han dette med? Du er voksen og bestemmer selv! Jeg ønsker også bli bibliotekar forresten😄

Anonymkode: 0e417...c10

Tror han mente det blir dårligere arbeidsmuligheter fremover, mer automatisering etc. men vet ikke helt fordi jeg har jo litt inntrykk av at bibliotek er flinke til å tilpasse seg dette haha? Men er fremdeles usikker fordi onkelen min vet mye om sånt lol. Men kult at du også vil bli bibliotekar:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange ledige stillinger for bibliotekarer, jeg søker arkivjobb så jeg ser det hele tiden. Men jeg tror faget kommer til å endre seg en del i tiden fremover, og ville valgt et studie med fokus på IT og digitalisering.

Anonymkode: bc5b3...f8d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, forvirralesbe said:

Tror han mente det blir dårligere arbeidsmuligheter fremover, mer automatisering etc. men vet ikke helt fordi jeg har jo litt inntrykk av at bibliotek er flinke til å tilpasse seg dette haha? Men er fremdeles usikker fordi onkelen min vet mye om sånt lol. Men kult at du også vil bli bibliotekar:)

Det er mye som blir automatisert, men hvis du leser en typisk stillingsannonse for bibliotekarer er det flere oppgaver der som ikke kan automatiseres.

• Liker 4
Skrevet

Ta en kombinert utdanning type bibliotek- og arkivutdanning, da stiller du veldig sterkt og kan velge både blant bibliotekjobber og arkivjobber i det offentlige :) Dokumentfangst er veldig viktig og det er egne avdelinger både i kommuner, stat og fylkeskommune som har ansvar for dokument, så det er mange potensielle arbeidsplasser over hele landet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet bibliotekar, men jobber ikke som det fordi jeg synes lønnen er for dårlig. Det er synd, for det er et veldig hyggelig yrke. Hvis jeg vinner i lotto skal jeg begynne å jobbe som bibliotekar igjen.

Anonymkode: 10b53...17a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er mange ledige stillinger for bibliotekarer, jeg søker arkivjobb så jeg ser det hele tiden. Men jeg tror faget kommer til å endre seg en del i tiden fremover, og ville valgt et studie med fokus på IT og digitalisering.

Støtter denne. Bibliotekarutdanning med fokus på IT, eventuelt ekstra fag med programmering eller noe ved siden av, tror jeg vil gi greie muligheter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
forvirralesbe skrev (1 time siden):

Han er vel kanskje en av de som ikke kjenner arbeidsmarkedet eller arbeidsoppgavene for bibliotekarer særlig godt, men som allikevel er "ekspert" det. De finnes det mange av dessverre så jeg ville hørt på de som har kjennskap til det og ikke sånne som ikke vet hvordan markedet er i dag. 

Nå har oppgavene innenfor bibliotek endret seg ganske mye i forhold til hvordan det var før. Det er ganske mye fokus på formidling nå. Spesielt folkebibliotekene har stort fokus på det. 

Oslomet har gjort endringer i bachelorgraden så den retter seg mot de områdene som er relevant i dag. 

Det er et greit valg om man vet hva man går til for det er ikke nødvendigvis veldig lett å få jobb, men om man ikke er avhengig av å måtte bo på et spesielt sted så er mulighetene der. 

Anonymkode: 1d4bb...c1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er utdannet bibliotekar, men jobber ikke som det fordi jeg synes lønnen er for dårlig. Det er synd, for det er et veldig hyggelig yrke. Hvis jeg vinner i lotto skal jeg begynne å jobbe som bibliotekar igjen.

Anonymkode: 10b53...17a

Hva jobber du med nå? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som bibliotekar, men har annen utdannelse. Her jeg jobber er det bare biblioteksjefen og én til som har bibliotekfag, vi ni andre ansatte har alle ulik bakgrunn.
Bibliotekene har vært i enorm utvikling de seneste årene og mitt inntrykk er at bibliotekarutdanningen ikke har greid å henge med. Vi har ofte bibliotekarstudenter i praksis og de sliter gjerne med å tilpasse seg hverdagen og arbeidsoppgavene våre. 
Hvis du vil jobbe på et publikumsbibliotek vil jeg nok anbefale en annen utdanning, men hvis du er interessert i jobb på arkiv/arkivavdelinger i bibliotek kan bibliotekarutdanning være riktig. 

Anonymkode: 2820d...aa1

AnonymBruker
Skrevet

Vurder arkiv med mye it, feks på ntnu?

Akkurat ferdig og alle som vil får jobb. Jeg hadde null erfaring fra før og startet fulltid for 2 uker siden. 

Anonymkode: 5dc20...974

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber som bibliotekar, men har annen utdannelse. Her jeg jobber er det bare biblioteksjefen og én til som har bibliotekfag, vi ni andre ansatte har alle ulik bakgrunn.
Bibliotekene har vært i enorm utvikling de seneste årene og mitt inntrykk er at bibliotekarutdanningen ikke har greid å henge med. Vi har ofte bibliotekarstudenter i praksis og de sliter gjerne med å tilpasse seg hverdagen og arbeidsoppgavene våre. 
Hvis du vil jobbe på et publikumsbibliotek vil jeg nok anbefale en annen utdanning, men hvis du er interessert i jobb på arkiv/arkivavdelinger i bibliotek kan bibliotekarutdanning være riktig. 

Det er vel derfor de har endret bachelorutdanningen på Oslomet. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Må bare legge til at det kan være ganske vanskelig å få jobb på bibliotek. I området jeg bor er det stort sett minst femti søkere på alle stillinger på bibliotek, både heltid og deltid. Dette gjelder også på de helt små bibliotekene. Har en tidligere kollega som ikke har fått videre jobb og han følger med på utlysninger og søker i nesten hele landet, og det virker som det er enormt mange om beinet overalt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel derfor de har endret bachelorutdanningen på Oslomet. 

Ja, men den er fremdeles ganske smal for arbeid i folkebibliotek sånn at det i alle fall er lurt å supplere med noen andre fag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, men den er fremdeles ganske smal for arbeid i folkebibliotek sånn at det i alle fall er lurt å supplere med noen andre fag. 

Ja, det er jeg enig i. Merket det selv da jeg begynte å søke jobber. Skulle ønske at jeg hadde tatt arkiv istedenfor, men det er nå så. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, det er jeg enig i. Merket det selv da jeg begynte å søke jobber. Skulle ønske at jeg hadde tatt arkiv istedenfor, men det er nå så. 

Har du bibliotekutdanning så burde du ha mulighet til å søke på arkivjobber. Kanskje ikke de som krever IT-kompetanse eller der du skal ha et særskilt utviklingsansvar, men om du synest det er greitt å jobbe med journalføring i sak- og arkivsystem og starte derifra så burde du ha gode muligheter. Hos oss har vi flest uten arkivutdanning, og med ulik utdanningsbakgrunn. Det meste kan læres. Ulike steder har ofte ulike arkvsystem, så det må jo uansett læres fra bunnen, og mange har nok ulike rutiner og måter å journalføre på. Arkivloven og forvaltningsloven lærer man seg raskt underveis. 

Anonymkode: b7488...9ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du bibliotekutdanning så burde du ha mulighet til å søke på arkivjobber. Kanskje ikke de som krever IT-kompetanse eller der du skal ha et særskilt utviklingsansvar, men om du synest det er greitt å jobbe med journalføring i sak- og arkivsystem og starte derifra så burde du ha gode muligheter. Hos oss har vi flest uten arkivutdanning, og med ulik utdanningsbakgrunn. Det meste kan læres. Ulike steder har ofte ulike arkvsystem, så det må jo uansett læres fra bunnen, og mange har nok ulike rutiner og måter å journalføre på. Arkivloven og forvaltningsloven lærer man seg raskt underveis. 

Anonymkode: b7488...9ff

Hm, kanskje jeg skal prøve å søke :) Tenkte at man måtte ha utdanning innen arkiv, men det skader ikke å prøve. 

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Vurder arkiv med mye it, feks på ntnu?

Akkurat ferdig og alle som vil får jobb. Jeg hadde null erfaring fra før og startet fulltid for 2 uker siden. 

Anonymkode: 5dc20...974

Flyttet du ut av trondheim for å få jobb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...