Gå til innhold

Student, flytte hjemmefra, boligmarked

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal studenter uten rike foreldre overleve livet? Er det noen som har bygget seg selv opp som vil dele sin historie? Jeg spør fordi jeg vil flytte hjemmefra for å studere. Da pådrar jeg meg studielån og må bruke enda mer tid på å betale ned på lånet. Jeg kunne eventuelt studert nær hjemmet, men jeg vil jo også nyte studietiden. 

Anonymkode: efed5...963

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er vanlig er at man bor i kollektiv sammen med andre studenter, evt på hybel... Det er også vanlig å ha en jobb ved siden av studiene, siden studielånet knapt nok dekker husleia.

Det heter ikke "fattig student" for ingenting.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke må studere i de store byene, er det ofte rimeligere å bo på de litt mindre studiestedene

Anonymkode: 18825...047

Gjest Thessie!
Skrevet (endret)

.

Endret av Thessie!
Skrevet

Det er tøft å være student, men det er også fullt mulig å klare det helt fint.

Jeg fikk ingen hjelp hjemmefra, jobbet ved siden av studiene, og klarte meg helt utmerket på studielån og deltidslønn. Bodde så billig som mulig (kollektiv), gikk eller syklet når jeg skulle noe sted, kjøpte klær brukt. 

Hadde alltid råd til øl i helgene, og sparte enda opp til å ta et halvt år fri og dra på backpackertur.

Jeg har fått inntrykket av at de som klager mest over dårlig råd bor alt for dyrt. Man må rett og slett sette kravene på et minimum, og kan ikke nødvendigvis forvente å bo alene eller sentralt (eller f.eks ha egen bil) om man vil klare seg selv.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, det handler om gode prioriteringer og avgjørelser. Mange studenter bruker altfor mye penger på klær, sminke, reiser, festing osv. Man må dessverre lære seg å si nei til mye av det man gjerne ønsker seg for å fokusere på bolig, om man ønsker det høyere. Det er absolutt mulig, men det krever at man er villig til å ofre andre ting! 

Anonymkode: 5aa73...89c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Få deg deltidsjobb og sommerjobb. Jeg fikk ingen hjelp av foreldre under studietiden. Klarte likevel å spare meg opp egenkapital (pluss oppsparte midler fra sommerjobber fra jeg var 15-20) slik at jeg klarte å kjøpe meg leilighet da jeg fikk min første jobb. Men da jobber man hele sommerferien, og kvelder og helger semesteret gjennom.

Anonymkode: d5c43...a6d

AnonymBruker
Skrevet

Studielånet gjør jo at du har råd å leve, sammen med deltidsjobb. Det går helt fint. Jeg kjenner ingen som fikk økonomisk hjelp fra foreldre, bortsett fra ei venninne som betalte 2000 i husleie i stedet for 8-10.000 fordi foreldrene eide leiligheten hun bodde i. Hun var like forsiktig med pengene som vi var.

Anonymkode: 6dc9e...e82

Gjest Tamsi
Skrevet

Jeg har ikke fått hjelp av mine foreldre, men det var aldri noe problem i det hele tatt. Jeg jobbet ikke ved siden av studiene heller. Det var mer enn nok til studielånet, jeg fikk satt av en del penger til sparing også. Følte ikke jeg ofret så mye heller, men så har jeg aldri vært noen storsløser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvordan skal studenter uten rike foreldre overleve livet? Er det noen som har bygget seg selv opp som vil dele sin historie? Jeg spør fordi jeg vil flytte hjemmefra for å studere. Da pådrar jeg meg studielån og må bruke enda mer tid på å betale ned på lånet. Jeg kunne eventuelt studert nær hjemmet, men jeg vil jo også nyte studietiden. 

Anonymkode: efed5...963

Husk at når du bor borte vil 40% av studielånet gjøres om til stipend. Det vil si at staten dekker en god del av husleien din.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- Tok fagbrev

- Flyttet til Trondheim

- Jobbet 100 % og tok bachelorgrad i samme yrke som fagbrevet

- Samboer som også var student (bodde billig)

- Sparte ca. 10 000 i snitt i måneden.

Anonymkode: 35eb3...d2e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart studere. 

Er ikke noe "pappagutt", foreldrene mine har lavinntekstjobber. Men de har sett fram til studietiden min omtrent siden ejg ble født, siden de vil gi meg en mulighet de ikke hadde. 😅 Så jobb og sånn sier de jeg ikke skal styre med, men fokusere på å få gode karakterer.

For øvrig så har jeg hatt sommerjobb alle årene jeg har kunnet ha. Så selv om jeg ikke trenger, gjør jeg det likevel for min egen del :) 

Anonymkode: f8f7d...9d4

AnonymBruker
Skrevet

Tjener man under 100.000 betaler man ca null i skatt. Å ha deltidsjobb under studiene er blandt de best lønnende (utbetalt per time innsats) jobbene man kan ha.

Anonymkode: d7d1f...c53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tjener man under 100.000 betaler man ca null i skatt. Å ha deltidsjobb under studiene er blandt de best lønnende (utbetalt per time innsats) jobbene man kan ha.

Anonymkode: d7d1f...c53

Ja, men så er jo det å være student på krevende studier en fulltidsjobb i seg selv.

Anonymkode: f8f7d...9d4

Skrevet

Fikk hjelp av foreldre til "nødvendige ting" i studietiden, som tannlege og legeutgifter, ellers jobbet jeg så mye jeg kunne på sommeren, og bodde ett stykke fra byen (Trondheim) så hadde 3500,- i husleie inkl strøm. Siden jeg bodde billig og sparte mye på sommeren så hadde jeg fint råd til å nyte studietiden, ha frivillige verv og ikke jobbe for mye... 

AnonymBruker
Skrevet

Bo billig, som oftest kollektiv, knip inn på ting som mobilabonnement, blader, aviser, streaming osv., ha kun det mest nødvendige og byttelån innlogging med en god venninne eller to(synes ærlig talt det er innafor som student), handle fornuftig, unngå kioskmat og denslags, så går det greit. Men ja, man må ofte også ha deltidsjobb på siden og det synes jeg er utgreit. Personlig jobbet jeg ett år før jeg studerte for å opparbeide en buffer for mine foreldre eide ikke nåla i veggen og visste de ikke kunne hjelpe meg med noe som helst. Så bidro med litt matbudsjett hjemme det året(hadde en fysisk krevende jobb og spiste som en hest!), men ellers bodde jeg jo gratis heldigvis.

Anonymkode: 8fcd1...a58

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide billig, jobbet 20%+ (altså hadde kontrakt på 20%, men tok alle ekstravakter jeg kunne). Er nå 29. sparer fortsatt til egenkapital og leier fortsatt. Ingen mulighet til hjelp hjemmefra. Måten jeg måtte leve på da jeg var student har lært meg mye om prioriteringer, og det går lettere å spare mye i mnd når jeg vet hva det går til til slutt. 

glad jeg har måttet få De erfaringene jeg fikk ved å leve med stram økonomi. Men føler absolutt jeg hdde ei god studietid, opplevde masse og fikk mange gode venner! De aller fleste andre medstudenter er i samme situasjon som deg så er nok ikke bare du som må snu på ørene av og til. 

Anonymkode: 2cc0a...d94

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg leide billig, jobbet 20%+ (altså hadde kontrakt på 20%, men tok alle ekstravakter jeg kunne). Er nå 29. sparer fortsatt til egenkapital og leier fortsatt. Ingen mulighet til hjelp hjemmefra. Måten jeg måtte leve på da jeg var student har lært meg mye om prioriteringer, og det går lettere å spare mye i mnd når jeg vet hva det går til til slutt. 

Anonymkode: 2cc0a...d94

Hei! Vi er i samme båt. Er også 29 år, sparer fremdeles til egenkapital (nesten ferdig nå!), og bro i kollektiv. :) 

Anonymkode: f5339...faf

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet i hjembyen i ferier, brukte disse pengene til å spe på studielånet gjennom året. Hadde klart meg uten, men da kunne jeg unne meg litt. Jobbet bare litt i feriene, tjente ca 25 000 i året på det. Leide fra studentsamskibnaden for 4700 kr pr mnd. Snuste 1-2 bokser pr uke, og drakk alkohol som studenter flest (men ikke mye og ikke ofte). Lagde hjemmelaget mat, og brukte fra 800-1200 i mnd på mat (og snus og alkohol - alt man kjøper på matbutikken). Foreldre betalte mobilabonnement, Spotify og Netflix (familieabonnement) og dekket tannlege- og legeutgifter. Sparte minimalt da jeg studerte (brukte feriejobb-pengene på å nyte ferier + litt sparing). Sparer mye nå som jeg er i jobb, siden jeg lærte å leve sparsommelig. Men levde et BRA studieliv! Måtte selvsagt klare meg med klær på salg hvis jeg ville ha noe nytt, og rolige helger innimellom. 

Anonymkode: fb9b9...e02

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær redd for studielån forresten! 40% blir omgjort til stipend, og resten har lang nedbetalingstid og gode betingelser. Ja, det er selvsagt best å ikke ha studielån, men det er vanskelig å klare seg uten. Man får heldigvis noe igjen for det :)

Anonymkode: fb9b9...e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...