Gå til innhold

11 år og misliker sminke. Hva kan jeg som mamma gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei datter på 11 år som alltid har vært litt "guttejente" (selv om jeg ikke liker det begrepet😅). Hun og jeg har hatt mange samtaler om influencere som dukker opp her og der på tv-programmer, forskjellige streams hun ser på og slikt - for hun reagerer på hvordan mange av de ser ut. Og det er jeg så glad for! Hun kan ikke fatte og begripe at noen tar injeksjoner i leppene, forstørrer puppene, sminker seg til det ugjenkjennelige og setter på hår 💁‍♀️ 

Hun har i det siste kommentert at jeg sminker meg. Her om dagen på badet spurte hun hvorfor jeg sminket meg, og jeg hadde i grunn ikke noe godt svar. Hun synes det rett og slett var unødvendig og at alle er fine sånn de er født. Og jeg er jo enig 😅 hun kunne skjønne at jeg tegnet øyebryn (har et stort arr gjennom øyebrynet som gjør at det ikke vokser hår der). Men fondation og mascara synes hun var unødvendig.

Og bare så det er sagt, jeg sminkr meg ikke hver dag en gang altså. Og når jeg sminker meg, så er det lite! Skjønner jo poenget til datteren min, saaaamtidig som jeg føler meg veldig "naken" uten mascara og uten å skjule de mørke ringene under øyene når jeg er ute blant folk. Men jeg vil støtte opp hva datteren min synes og være et godt forbilde 🙈

Hva hadde dere andre mødre gjort? 

Anonymkode: 18bbf...418

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gjort det i smug 😂

Anonymkode: 2b182...12b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Slettet, misforsto. 

Endret av Highhopes
Skrevet

Jeg hadde bare fortsatt og sminke meg og sagt at sminking er frivillig.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt at jeg sminker meg for å føle meg fresh. Og det må få være opp til den det gjelder. 

Sorry men det der blir litt som veganere som begynner å stille spørsmål om hvorfor man spiser kjøtt.

La meg spise kjøttet mitt i fred! Jeg spør ikke dem om hvorfor i all verden de er veganere!

Anonymkode: fba1f...54e

• Liker 9
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde sagt at jeg liker å sminke meg fordi det får meg til å føle meg fresh. 

Det betyr ikke at jeg synes andre ikke er fine uten sminke. Men for min egen del synes jeg det er fint. 

Og det handler også om at folk må få gjøre det de selv føler seg komfortabel med. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Litt sminke er da helt ok, er langt i fra det til å sprøyte ansiktet fullt av botox eller andre injeksjoner. 

Det bør også datteren din vite (og respektere), siden hun virker såpass opplyst ellers. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde sagt at jeg sminker meg for å føle meg fresh. Og det må få være opp til den det gjelder. 

Sorry men det der blir litt som veganere som begynner å stille spørsmål om hvorfor man spiser kjøtt.

La meg spise kjøttet mitt i fred! Jeg spør ikke dem om hvorfor i all verden de er veganere!

Anonymkode: fba1f...54e

Gudene skal vite hvor mange som har brydd seg med kostholdet mitt, bare fordi jeg ikke spiser kjøtt. Tror jeg har stått til rette for dette ukentlig i åtte år nå. Så blir de attpåtil provoserte av svarene mine. 

Så ja, jeg er helt enig med deg. 

Anonymkode: 0b87d...885

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ei datter på 11 år som alltid har vært litt "guttejente" (selv om jeg ikke liker det begrepet😅). Hun og jeg har hatt mange samtaler om influencere som dukker opp her og der på tv-programmer, forskjellige streams hun ser på og slikt - for hun reagerer på hvordan mange av de ser ut. Og det er jeg så glad for! Hun kan ikke fatte og begripe at noen tar injeksjoner i leppene, forstørrer puppene, sminker seg til det ugjenkjennelige og setter på hår 💁‍♀️ 

Hun har i det siste kommentert at jeg sminker meg. Her om dagen på badet spurte hun hvorfor jeg sminket meg, og jeg hadde i grunn ikke noe godt svar. Hun synes det rett og slett var unødvendig og at alle er fine sånn de er født. Og jeg er jo enig 😅 hun kunne skjønne at jeg tegnet øyebryn (har et stort arr gjennom øyebrynet som gjør at det ikke vokser hår der). Men fondation og mascara synes hun var unødvendig.

Og bare så det er sagt, jeg sminkr meg ikke hver dag en gang altså. Og når jeg sminker meg, så er det lite! Skjønner jo poenget til datteren min, saaaamtidig som jeg føler meg veldig "naken" uten mascara og uten å skjule de mørke ringene under øyene når jeg er ute blant folk. Men jeg vil støtte opp hva datteren min synes og være et godt forbilde 🙈

Hva hadde dere andre mødre gjort? 

Forklar henne akkurat det du skriver her :) Si til henne at du føler deg fresh med sminke, fortell også at det hun sier har fått deg til å tenke litt på hvorfor det er viktig for deg. 
Tror du er et godt forbilde allerede :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å sminke meg i noen år for å være et forbilde for barna, tror jeg hadde godt av det selv også. Ukomfortabelt i starten, etterhvert ble jeg vant med Hvirdan jeg så ut. Anbefaler å prøve:) Da yngste jenta også hadde begynt m sminke(9. klasse), begynte jeg smått å bruke litt igjen. I dag bruker jeg litt hver dag, men har aldri gått tilbake til mengden jeg brukte før. Og er helt ok med å droppe det en dag.

Anonymkode: fa9c3...640

• Liker 5
Skrevet

Du som voksen person må vel kunne klare å forklare dOttri hvorfor du bruker sminke - hun er 11år, lizm....

Ellers er det jo bare å gratulere med en tilsynelatende veldig reflektert og fornuftig ung datter! :Nikke:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært forsiktig med å oppfordre jenta til å dømme andre for deres valg. Jeg ville aldri tatt injeksjon i leppene selv, men jeg går ikke rundt og snakker nedsettende om folk som gjør det.

Angående hvordan du bør svare datteren din: si at det er opp til hver enkelt hva de har lyst til å gjøre med sitt utseende. Du liker å sminke deg litt og føler deg mest komfortabel med det, og datteren din må velge hva hun selv er mest komfortabel med. 

Anonymkode: 1c5e8...fc7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Dævendøtte skrev (10 minutter siden):

Litt sminke er da helt ok, er langt i fra det til å sprøyte ansiktet fullt av botox eller andre injeksjoner. 

Det bør også datteren din vite (og respektere), siden hun virker såpass opplyst ellers. 

Kath H. skrev (8 minutter siden):

Forklar henne akkurat det du skriver her :) Si til henne at du føler deg fresh med sminke, fortell også at det hun sier har fått deg til å tenke litt på hvorfor det er viktig for deg. 
Tror du er et godt forbilde allerede :)

Beeblebrox skrev (3 minutter siden):

Du som voksen person må vel kunne klare å forklare dOttri hvorfor du bruker sminke - hun er 11år, lizm....

Ellers er det jo bare å gratulere med en tilsynelatende veldig reflektert og fornuftig ung datter! :Nikke:

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville vært forsiktig med å oppfordre jenta til å dømme andre for deres valg. Jeg ville aldri tatt injeksjon i leppene selv, men jeg går ikke rundt og snakker nedsettende om folk som gjør det.

Angående hvordan du bør svare datteren din: si at det er opp til hver enkelt hva de har lyst til å gjøre med sitt utseende. Du liker å sminke deg litt og føler deg mest komfortabel med det, og datteren din må velge hva hun selv er mest komfortabel med. 

Anonymkode: 1c5e8...fc7

Takk for svar alle sammen! 

Det er vel heller meg som mor som tenker mer på dette enn hva datteren min la i det 😅 hun sa at jeg så lik ut uten sminke, og da svarte "Åh, men det er blitt en litt sånn vanesak for meg som gjør at jeg føler meg vel, selv om det er litt tullete." 

Vi snakker aldri nedsettende om andres utseende altså, bare så det er sagt. Hun har spurt slike lepper og hvorfor noen gjør det, og da har jeg sagt at de har nok gjort det fordi de føler de trenger det. Hun er veldig reflektert og fin i tankegangen - så jeg vil bare hun skal holde på det helt frem til hun er voksen 🤞😅

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tema. Du er vel forelderen her.

Anonymkode: 27b2a...27a

AnonymBruker
Skrevet

396CD304-B7D4-41AC-9676-361FE9E68195.jpeg

Anonymkode: e3bee...305

Skrevet

jeg hadde lært barnet mitt å ikke ha fordommer mot andre som liker å sminke seg . Det at hun ikke vil sminke seg, sette på hår og ta injeksjoner er fint, men hun har ingen rett til å kommentere hva andre gjør. Hun bestemmer over sin kropp og andre over sin. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

396CD304-B7D4-41AC-9676-361FE9E68195.jpeg

Anonymkode: e3bee...305

Haha, skal vise den til frøkna mi og forklare at det er akkurat sånn det føles 😅 

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare si at det er vanlig for voksne å sminke seg? Eller si noe sånt som at voksne damer ser trøtte ut uten sminke. 

Anonymkode: 59d9c...6ab

AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (Akkurat nå):

jeg hadde lært barnet mitt å ikke ha fordommer mot andre som liker å sminke seg . Det at hun ikke vil sminke seg, sette på hår og ta injeksjoner er fint, men hun har ingen rett til å kommentere hva andre gjør. Hun bestemmer over sin kropp og andre over sin. 

Jeg vet ikke om jeg ordla meg litt feil, men hun kommenterer bare til meg. Hun går ikke rundt og snakker ned om de som sminker seg i klassen eller de som er ekstremt tydelig sminket på tv eller YouTube. Men hun kan spørre meg om hvorfor. Så det var ikke et "slemt" angrip på meg, fordi jeg sminket meg, men mer et spørsmål om hvorfor jeg følte jeg trengte det liksom. Og det fikk meg til å tenke 💁‍♀️

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke tema. Du er vel forelderen her.

Anonymkode: 27b2a...27a

Ja, det er jeg klar over altså. Og det er ikke det at hun skal bestemme om jeg skal sminke meg eller ikke, for det vet hun ikke er et tema. Men hun fikk meg til å tenke meg om 😊

Ts

Gjest Maxwell
Skrevet

Bare si at noen føler seg bedre med sminke, mens andre føler seg bedre uten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...