Drizzt Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ga41dV/lan-marie-berg-trues-med-mistillit-tok-selvkritikk-i-moete – I lys av hvordan saken har utviklet seg, så ser jeg at det kunne vært klokt å be om at det hadde blitt innkalt til et lukket møte der jeg kunne ha gjort utvalgets medlemmer oppmerksomme på at denne saken var under arbeid og ville komme til bystyret om få uker. Det er en lærdom jeg vil ta med meg. Hvorfor tok hun ikke lærdom av forrige sak hvor det samme skjedde? Hvorfor tar hun selvkritikk nå, men ikke i starten da skandalen dukket opp? Inkompetansen har ikke kjønn og etnisitet. Jeg håper mistillitforslaget får flertall for nå er det nok. 11
mr. Skrevet 9. juni 2021 #2 Skrevet 9. juni 2021 Du vet selv at hun tar selvkritikk nå for å ikke miste dagens og fremtidig jobb ! Det er sånn en politikker gjør ,pass på rumpa si først og fremst. Egentlig hun bomma litt her ,hun skulle lagt seg flat og ! Det er hva de andre politikerne gjør hele tiden .. Legg deg flat og alt blir bra. 4
Drizzt Skrevet 9. juni 2021 Forfatter #3 Skrevet 9. juni 2021 Too little too late? Hvis hun mente det, så ville hun sagt det helt i starten. Istedet sto hun fast på sitt at hun ikke gjorde noe galt, så denne selvkritikken er en lettvekter. Tenk at en politiker med så lite selvinnsikt, så mye arroganse og så tung bagasje av alvorlige feil i maktposisjon kan bli valgt på Stortinget. Er stortingsplassen en slags belønning for å ha feilet som lokalpolitiker? Her burde MDG selv tatt ansvar og fremmet andre for Stortinget. 7
fotosyntesen Skrevet 9. juni 2021 #5 Skrevet 9. juni 2021 Jeg tar ansvar og legger meg flat. Sånn, så var det gjort. Da er det business as usual😇 8
Goggen18 Skrevet 9. juni 2021 #6 Skrevet 9. juni 2021 Den eneste grunnen til at hun har overlevd så lenge er fordi hun er minoritetskvinne. Enhver hvit mann hadde vært ferdig i jobben (og kanskje bak lås og slå) for lenge siden. 13
Syngemann Skrevet 9. juni 2021 #7 Skrevet 9. juni 2021 Skiftende byråd har utredet dette siden 60 årene, uten å vedta noenting. Var sikkert redd for å gjøre feil. https://www.nrk.no/osloogviken/her-er-oslos-nye-drikkevann-1.13625207 Etter 2 år som byråd ble det vedtatt, og ja , så ble det feil(dyrere). Har mistanke om at mange heller hadde ventet 50 år til, i stedet for å risikere å trå feil. 2
Drizzt Skrevet 9. juni 2021 Forfatter #8 Skrevet 9. juni 2021 (endret) Goggen18 skrev (1 time siden): Den eneste grunnen til at hun har overlevd så lenge er fordi hun er minoritetskvinne. Enhver hvit mann hadde vært ferdig i jobben (og kanskje bak lås og slå) for lenge siden. Interessant teori. Er minoritetskvinner positivt diskriminert med større tabbekvote før det får konsekvenser? Hun har iallefall blitt reddet av Rødt før, men nå vurderer Rødt også å støtte mistillitsforslaget. Media omtaler Berg også som MDGs mest populære og en av byrådets mest populære, men hva er hun egentlig populær for? Hun har hatt en rekke mildt sagt veldig merkelige uttalelser i sin politiske karrière i tillegg til de to store tabbene som byråd i Oslo og en rekke feilbeslutninger i samme stilling. Endret 9. juni 2021 av Drizzt 6
mr. Skrevet 10. juni 2021 #9 Skrevet 10. juni 2021 Goggen18 skrev (12 timer siden): Den eneste grunnen til at hun har overlevd så lenge er fordi hun er minoritetskvinne. Enhver hvit mann hadde vært ferdig i jobben (og kanskje bak lås og slå) for lenge siden. Min mening er at hun og Mdg har overlevd så lenge fordi andre partier vil det. Ingen av de andre tør å ta upopulære endringer i samfunnet så Mdg blir brukt for det. Snart så oppnådde hun og Mdg det som andre vil og vekk skal de. Eller hun skal vekk men Mdg blir igjen som et slags nisje parti. 2
Nalini Skrevet 10. juni 2021 #10 Skrevet 10. juni 2021 ikke noe stort problem for Lan- Fra september møter hun på Stortinget er ikke lenger byråd i Oslo. Men hun er ikke skyld i kostnadene for vannledningen. Oslo trenger to vannkilder. 2
Drizzt Skrevet 10. juni 2021 Forfatter #11 Skrevet 10. juni 2021 En underholdende lesing dette her: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/kR2wa6/vaer-ydmyk-kvinne?fbclid=IwAR1ggKMQkaz2qgsgP5kpztbooHXa6YpbHreTrsKdWT2hxsT_jFTIK07W5s0 Det virker som at han har forstått hva problemet er. Så gjør han akkurat det samme som de som hetser henne - han legger fokus på henne som kvinne og person istedet for saken bare at denne gangen er hun fremstilt som offer. Er det slik at i MDG regnes politisk arroganse som en fordel og noe positivt og politisk ydmykhet som en ulempe og noe negativt? Jeg reagerer også på hennes fremstilling som ''handlekraftig''. Jeg må bare le av dette. Han tar så grundig feil flere ganger i sitt innlegg. Ikke minst til slutt - mistillitsforslagene mot henne og kritikken handler nettopp om parlamentarisk kontroll av henne i hennes rolle som byråd. Jeg håper virkelig at MDG havner under sperregrensen og ikke får noen på Stortinget. Jeg kan til og med akseptere at Støre blir statsminister bare vi ikke får radikale ekstremister som bl.a. MDG er på Stortinget. 5
Stina234 Skrevet 12. juni 2021 #12 Skrevet 12. juni 2021 Det kommer altfor sent. Hun tar selvkritikk når hun ser at hennes politiske karriere står på spill. Dessverre er det altfor lett for politikere å ikke stå til ansvar for saker som dette. 4
Drizzt Skrevet 12. juni 2021 Forfatter #13 Skrevet 12. juni 2021 Stina234 skrev (38 minutter siden): Det kommer altfor sent. Hun tar selvkritikk når hun ser at hennes politiske karriere står på spill. Dessverre er det altfor lett for politikere å ikke stå til ansvar for saker som dette. Timingen viser at selvkritikken ikke er ekte, men for å roe ned opposisjonen. Hun gjentok gang på gang at hun gjorde alt riktig og ikke hadde gjort noe galt. At hun plutselig snur 180 grader er alt annet enn troverdig. Jeg håper rødt viser ryggrad her og stemmer henne vekk. Dessverre kan hun fortsatt komme på Stortinget. Tenk å bli belønnet med stortingsplass etter så mange alvorlige tabber som byråd. Bare i Norge. 4
_popcorn_ Skrevet 14. juni 2021 #14 Skrevet 14. juni 2021 Ryddet for personangrep og svar til det. _popcorn_, mod 1
Gab Skrevet 14. juni 2021 #15 Skrevet 14. juni 2021 Dette er en vanskelig sak for oss som er nøytrale. Lan er både den mest populære og den mest upopulære politikeren i Oslo. Overskridelsen er ikke hennes skyld og det er ingen ting verken hun eller andre kunne gjort for å redusere dette. Flere andre politikere har vesentlig større overskridelser på grunn av tilsvarende saker. Hun ønsket å kvalitetssikre tallene før de ble presentert. Er dette nok til at hun bør gå? Eller er det politiske motstandere som utnytter/misbruker en sak for å få fjernet den mest markerte og populære politikeren på motsatt side? 2
Drizzt Skrevet 14. juni 2021 Forfatter #16 Skrevet 14. juni 2021 Gab skrev (36 minutter siden): Dette er en vanskelig sak for oss som er nøytrale. Lan er både den mest populære og den mest upopulære politikeren i Oslo. Overskridelsen er ikke hennes skyld og det er ingen ting verken hun eller andre kunne gjort for å redusere dette. Flere andre politikere har vesentlig større overskridelser på grunn av tilsvarende saker. Hun ønsket å kvalitetssikre tallene før de ble presentert. Er dette nok til at hun bør gå? Eller er det politiske motstandere som utnytter/misbruker en sak for å få fjernet den mest markerte og populære politikeren på motsatt side? Det er snakk om dårlig ledelse/styring av en omfattende prosjekt og mangelfulle tiltak for å redusere de ekstra kostnadene. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRQm0x/venstre-og-hoeyre-stoetter-mistillit-roedt-avgjoer-mdg-lans-skjebne Det er ikke bare brudd på informasjonsplikten altså. Det sies at hun fikk vite 5 ganger over en periode på flere uker at prisen skulle øke og bare valgte å ikke informere bystyret om det. For et sirkus. Jeg håper Rødt har ryggrad nok å fatte rett beslutning og støtte mistillitsforslaget. 5
Drizzt Skrevet 15. juni 2021 Forfatter #17 Skrevet 15. juni 2021 Rødt gir en kort pressekonferanse kl.12. Jeg tror ikke de har ryggraden som trengs og de kommer til å gi Berg tillit igjen. Da mister Rødt alt av troverdighet. Selvfølgelig er det fortsatt mulig i teorien at Rødt gjør det rette og gir opposisjonen flertall for å kaste Berg ut. Men jeg finner sannsynligheten for det for liten. 4
Drizzt Skrevet 15. juni 2021 Forfatter #18 Skrevet 15. juni 2021 Jeg sa jo at hun ikke mente det hun sa om selvkritikken ... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M3za6E/mdg-lan-om-mistillit-jeg-har-haandtert-saken-godt Arroganse uten grenser. 5
prt90 Skrevet 15. juni 2021 #19 Skrevet 15. juni 2021 Hva skulle det egentlig gjort fra eller til om bystyret hadde blitt informert tidligere om rørledningen ble dyrere enn antatt? Den må jo uansett bygges 1
Callisto83 Skrevet 15. juni 2021 #20 Skrevet 15. juni 2021 prt90 skrev (16 minutter siden): Hva skulle det egentlig gjort fra eller til om bystyret hadde blitt informert tidligere om rørledningen ble dyrere enn antatt? Den må jo uansett bygges Da blir det plutselig 5,2 milliarder mindre å bruke på andre ting i budsjettet, og sånt er jo greit å vite om på forhånd. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå