Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Husker da jeg gikk på vgs og ble fortalt hvor viktig det var å ha lite fravær pga fremtidige arbeidsgivere. Da jeg gikk på vgs var det ingen 10% regel og man kunne få karakter i fag selv om man hadde mye fravær. 
Det er nå snart 10 år siden jeg gikk ut fra videregående, og jeg har aldri hatt en arbeidsgiver som har ønsket å se vitnemålet mitt. Den eneste gangen jeg har vist vitnemål var da jeg hadde en butikkjobb for noen år siden, og det å ha fullført videregående ga noen kroner mer i lønn. 

Nå har jeg høyere utdanning, og naturlig nok er ingen arbeidsgivere interessert i å se vitnemålet mitt fra videregående. 

Lurer på om noen har opplevd at fraværet fra vgs har blitt et tema på jobbintervju og lignende? Har du utdanning eller ikke? 

Anonymkode: 7e0f2...bfe

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Siden jeg tok høyere utdannelse har ingen noen gang sett på det. 

Men dersom jeg ikke hadde gjort det, så ville jeg nok måtte forsvare mitt enormt høye fravær. Og forklart om sykdommer som ikke lenger var aktuelle. 

Man kan aldri forbedre fraværet, og man kan aldri forbedre orden/oppførsel. De blir værende uansett hva man gjør. 

Anonymkode: 74ce3...4f0

• Liker 1
Skrevet

Nei. Jeg hadde skyhøyt fravær (før 10% regelen), og det har aldri vært et tema. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ingen har noen sinne vært interessert i fraværet på vitnemålet mitt siden jeg gikk ut for snart 30 år siden. Jeg har utdanning tilsvarende dagens master.

Anonymkode: 9bc74...315

Skrevet

Nei, har aldri måttet vise til det. Har i dag fast jobb og høyere utdanning med mastergrad. 

Jeg tror egentlig at det hovedsakelig handler om at ungdommer skal lære seg til å ta oppmøte seriøst, slik at skulking ikke sklir over i arbeidslivet. Det er mer enn nok av de som tar seg en tredagers når de føler at de "fortjener" det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ingen har noensinne ønsket å se vitnemålet mitt fra vgs.

Anonymkode: 400e5...39f

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hadde skyhøyt fravær på grunn av psykisk sykdom. Skole har vært et mareritt hele livet. Har i dag fast jobb og det har jeg hatt i en del år nå, og fravær på videregående var aldri et tema. Har null ugyldig fravær på arbeidsplassen min, noen få egenmeldinger i løpet av de siste årene på grunn av sykdom. 

Anonymkode: 8dfb0...635

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vist det to ganger. En gang da jeg søkte jobb i DeLoitte, som ba om alle papirer (tross mastergrad) og en gang da jeg søkte sommerjobb etter bachelor. 

Fikk avslag begge steder. Vet ikke om det skyldes fraværet mitt, men likevel irriterende. 

Anonymkode: 4bac8...8d8

Gjest Timeplan
Skrevet

Aldri, og bra er det! Ett av årene jeg gikk på vgs hadde de registrert over 200 fraværstimer på meg, selv om jeg vet at jeg var tilstede stort sett hele tiden. Men jeg gadd jo ikke å gjøre noe med det, husker jeg syntes det var litt stas og litt morsomt den gangen. Satser på at det aldri blir aktuelt å vise det vitnemålet.

AnonymBruker
Skrevet

hvis man forsøker å søke på arbeid rett etter videregående, så kan arbeidsgiveren  begynne å pirke på karakterer eller fravær.                                  

men hvis man går direkte videre til høyere utdannelse, så er det selvfølgelig den høyere utdannelsen som betyr noe som helst.        

Anonymkode: 2f18e...93a

Skrevet

Tror faktisk ikke noen andre enn foreldrene mine og opptaksfolkene til universitetet noen sinne har sett mitt vgs vitnemål...og godt er det mtp fravær😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gjorde at jeg strøk, måttenta opp igjen et år og ble så lei at jeg ikke tok høyere utdanning. Så jada, fraværet har forfulgt meg. 

Anonymkode: c12a4...e1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ingen har vært interessert i noe annet enn vitnemål fra universitetet 

Anonymkode: 6fe5c...6d0

AnonymBruker
Skrevet

I mitt yrke er det fagbrev og sertifikater som gjelder. Ingen har noen gang spurt etter karakterer. Hvilke skoler/linjer jeg har gått er bare et punkt på CV-en, på intervju spør de om å få se originaler av fagbrev og sertifikater, aldri vitnemål fra skolen.

Anonymkode: 87ff4...1b9

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vel 75 dager fravær på VG3 pga sykdom. Ingen arbeidsgiver har noen gang sett vitnemålet mitt fra VGS, og jeg tror ikke engang jeg har det med mindre det ligger i samordna opptak. Jeg har høyere utdannelse, og min første leder så ikke engang på karakterene mine fra bachelorutdannelsen. Har fått ny jobb med mastergrad og har heller ikke der vist noe vitnemål. 

Anonymkode: 82e2b...eb2

AnonymBruker
Skrevet

Nei, har aldri vist vitnemålet mitt fra videregående noen gang, selv ikke i deltidsjobben jeg fikk før studier. Hadde gode karakterer, men mye fravær på grunn av "sykdom"(skulk). Ble vel totalt 96 dager fravær totalt. Dette var rett før fraværsgrensen kom, så fullførte alle fag og hadde et snitt på 5,6. 

Anonymkode: 90df1...de8

AnonymBruker
Skrevet

^ Har heller aldri vist karakterene mine fra bacheloren, kun masteren. 

Anonymkode: 90df1...de8

Skrevet

Nei, ingen arbeidsgivere har sett eller vært interessert i vitnemålet eller fraværet mitt fra vgs.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en hel masse fravær og det har som flere her nevner aldri vært noe tema. Nå har jeg tatt mer utdanning etter videregående, men uavhengig av det så kan jeg ikke se at det skulle være relevant at jeg var skolelei og umotivert i slutten av tenårene. Jeg har knapt hatt fravær i arbeidslivet utover fødselspermisjoner.

Anonymkode: 1621e...47e

AnonymBruker
Skrevet

Husker lærerene mine på u.skolen sa "pass på fraværet ditt!!! Det er det FØRSTE arbeidsgiver ser på når du søker jobb!!". Jeg hadde mye fravær, var en skulker på den tiden.

Nå er jeg utdannet lærer og har jobb på samme ungdomsskole. De ville ikke se noen av vitnemålene selv om jeg spurte.

Og to av de som intervjuet var de samme lærerene som sa dette 😅

Anonymkode: 33869...637

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...