netpuppy Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 Hei, Jeg skulle hente meg en avstikker fra en Rosehagtorn, men det ferskeste jeg fant var disse. Tror dere disse vil gå an å plante? Skal jeg da plante de rett i jord, som var planen, eller bør jeg sette de i vann først?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 Nei, dette blir det ikke noe avstikkere av. Da må du gå en annen vei.... AvLEGGERE derimot. Hva slags planter er det? Noen typer kan settes i vann til de roter seg og andre rett i fuktig jord. tommelfingertegelen er at de skyter rot fra ett bladpar, så at man derfor fjerner nederste bladpar. Men igjen - dette varierer fra plante til plante. Opplever at det er veldig gode tutorials på å ta avleggere der ute men du er avhengig av å vite hva slags plante du har med å gjøre. Anonymkode: ef309...4aa 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, dette blir det ikke noe avstikkere av. Da må du gå en annen vei.... AvLEGGERE derimot. Hva slags planter er det? Noen typer kan settes i vann til de roter seg og andre rett i fuktig jord. tommelfingertegelen er at de skyter rot fra ett bladpar, så at man derfor fjerner nederste bladpar. Men igjen - dette varierer fra plante til plante. Opplever at det er veldig gode tutorials på å ta avleggere der ute men du er avhengig av å vite hva slags plante du har med å gjøre. Anonymkode: ef309...4aa Det står jo i hovedinnlegget at det er en rosehagtorn Jeg har ikke peiling egentlig, men innbiller meg at det det kanskje er litt sent på året? På lignende busker har jeg lært at man tar av de nederste bladene og setter rett i jord. Anonymkode: 05dfa...18a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det står jo i hovedinnlegget at det er en rosehagtorn Jeg har ikke peiling egentlig, men innbiller meg at det det kanskje er litt sent på året? På lignende busker har jeg lært at man tar av de nederste bladene og setter rett i jord. Anonymkode: 05dfa...18a Ta av blomstene og de nederste bladene og sett avleggere i vann. Du har flere, så du kan jo prøve å sette noen direkte i jord også. Men det er uansett viktig å fjerne alt av blomster, avleggeren skal bruke all energi på å sette rot, ikke blomstre. Anonymkode: 25fc0...bd6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #5 Skrevet 8. juni 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Ta av blomstene og de nederste bladene og sett avleggere i vann. Du har flere, så du kan jo prøve å sette noen direkte i jord også. Men det er uansett viktig å fjerne alt av blomster, avleggeren skal bruke all energi på å sette rot, ikke blomstre. Anonymkode: 25fc0...bd6 Setter du de i vann vil de utvikle andre typer røtter enn om du hadde satt de rett i jorda. Ta avlegger. Klipp av det nederste bladparet slik at det er en stilk, sett den i fuktig jord, og dekk deretter over med plastikk, viktig at den ikke tørker ut. Anonymkode: 0d643...888
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #6 Skrevet 9. juni 2021 Folkens, det dere snakker om her heter stiklinger. Altså plantedeler som fjernes fra planta og settes i jord eller vann for å utvikle røtter. Avleggere utvikler røtter mens de fremdeles sitter fast på og får næring fra planta, og skjæres/klippes løs etter at røttene er utviklet. Man kan f.eks. bøye en gren ned mot jorda og tynge den ned med en stein, eller man kan surre jord/mose e.l. på en grein med plast rundt, og vente på at den skal danne røtter. Når avleggeren har fått nok røtter til å klare seg på egen hånd kan den skilles fra morplanta. Jeg aner ikke hva som egner seg best for rosehagtorn. Kanskje ingen av dem, for når jeg googler ser det ut som det er poding som er tingen for å formere rosehagtorn. Anonymkode: 9556b...c8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå