Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Commander skrev (3 minutter siden):

Regner med at det er en Glock 9mm. Den har en avtrekksikring. 

Det er en Heckler & Koch P30L.

Druid skrev (14 minutter siden):

Hylsteret gir kun standardisert beskyttelse mot at det kan avfyres i hylster

"Sikringen" sitter i hylsteret som du sier. Det vil i praksis bare si at pistolen ikke ramler ut av hylsteret, men sitter fast. Pistolen som politiet bærer i hylsteret er ladet med skarpt skudd i kammeret, hanen er spent, og våpenet er klart for avfyring.

Det har skjedd at i et basketak mellom politimann og angriper, at angriper har klart å få en finger på avtrekkeren, mens pistolen sitter i hylsteret, og avfyrt skudd.

Konklusjon: Den sikringen som sitter i hylsteret er ikke sikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
?mynonA skrev (5 minutter siden):

Det har skjedd at i et basketak mellom politimann og angriper, at angriper har klart å få en finger på avtrekkeren, mens pistolen sitter i hylsteret, og avfyrt skudd.

Dette var en defekt i hylsteret, og hylsteret er i etterkant byttet ut. 

Om det er godt nok til å løse problemet i en barnehagesituasjon, der politiet risikerer at barn utforsker, skal jeg ikke vurdere, men hylstere det var snakk om i dette tilfellet var ett problem som ble løst, og er ikke relevartn i denne settingen. 

Det forandrer ikke at våpen i Norge er bestilt under forståelse at bevæpning av politipersonell alltid forutsetter bruk, og er sikkerhetsmessig vurdert for dette scenarioet. 

• Liker 2
Skrevet
Gab skrev (5 minutter siden):

Jeg skriver at det er få drap i Norge og at bare en liten andel av disse skjer med skytevåpen. Det er et argument i forhold til politiets sterke stigmatisering av at andre enn de selv har våpen.

Kniv er et våpen.

Har den kriminelle en kniv, holder politiet avstand og bruker pistol. Har den kriminelle pistol, holder politiet ytterligere avstand, og bruker da maskinpistol.

Gab skrev (6 minutter siden):

Terrorsituasjonen i Norge er fortsatt svært lav. I praksis er Norge, uansett hva politiet ønsker å få oss til å tro, et svært trygt land å bo i.

Ikke I følge PST. Flere er tatt for deltakelse i IS på nettet, hvor de også har lastet ned bombeoppskrifter og kjøpt ingredienser.

Det er pga. den utrolig gode jobben til politiet og PST at vi ikke har hatt så mange terrorangrep: de er avverget bare timer før.

• Liker 4
Skrevet
?mynonA skrev (7 minutter siden):

Ikke I følge PST. Flere er tatt for deltakelse i IS på nettet, hvor de også har lastet ned bombeoppskrifter og kjøpt ingredienser.

Det er pga. den utrolig gode jobben til politiet og PST at vi ikke har hatt så mange terrorangrep: de er avverget bare timer før.

Dette er et diskusjonstema.

Det er ikke synliggjort eller kommet pågripelse eller tiltale på noen i Norge i de siste 10 årene, som rettferdiggjør midlertidig bevæpning. 

(Sakene du henviser til, forsvarer ikke permanent bevæpning, snarere tvert i mot. ) 

• Liker 3
Skrevet
Gab skrev (23 minutter siden):

Jeg skriver at det er få drap i Norge og at bare en liten andel av disse skjer med skytevåpen. Det er et argument i forhold til politiets sterke stigmatisering av at andre enn de selv har våpen.

All den tid det er politiet som gir tillatelse til at sivile kan kjøpe våpen og det er 500.000 (dine tall) av de, tyder jo på at politiet på ingen måte stigmatiserer at sivile har våpen. 

Du kan ikke si at vi har mange våpen som er argument mot bevæpnet norsk politi og i samme åndedrag si at politiet ikke ønsker at man kan kjøpe våpen selv. 

Gab skrev (20 minutter siden):

Terrorsituasjonen i Norge er fortsatt svært lav. I praksis er Norge, uansett hva politiet ønsker å få oss til å tro, et svært trygt land å bo i.  Det er liten grunn til å tro at bevæpning av norsk politi er noe vesentlig bidrag til at drapsraten er såpass lav.

Den er relativt lav sammenlignet med andre land. Den er ikke svært lav. For eksempel går det en sak i tingretten nå hvor en ung mann er tiltalt for å ha forberedt en aksjon i Norge.

Vi har også han i Bærum. 

Videre er det mange hjemvendte IS - krigere som neppe har lagt fra seg tankesettet. 

Det er realiteten utenfor tryggheten av fire vegger, en skjerm og et tastatur. 

• Liker 2
Skrevet
?mynonA skrev (10 minutter siden):

Kniv er et våpen.

Har den kriminelle en kniv, holder politiet avstand og bruker pistol. Har den kriminelle pistol, holder politiet ytterligere avstand, og bruker da maskinpistol.

Hvilken relevans har dine to første avsnitt i forhold til det jeg (eller noen andre) har skrevet?

Mener du at PST og politiet er nøytrale når de beskriver sin egen dyktighet på en måte slik at folk som deg beskriver den som "utrolig god"?

• Liker 2
Skrevet
Gjest McGjest skrev (3 minutter siden):

All den tid det er politiet som gir tillatelse til at sivile kan kjøpe våpen og det er 500.000 (dine tall) av de, tyder jo på at politiet på ingen måte stigmatiserer at sivile har våpen. 

Du kan ikke si at vi har mange våpen som er argument mot bevæpnet norsk politi og i samme åndedrag si at politiet ikke ønsker at man kan kjøpe våpen selv. 

Jeg forstår ikke hva du forsøker å si her. Politiet forsøker å normalisere/ufarliggjøre at de selv bærer våpen mens de forsøker å farliggjøre/stigmatisere at andre har våpen. Politiet rykker bevæpnet ut når noen har sett en "pistollignende " gjenstand hos en som reparerer en bil og applauderer den som har varslet politiet. De rykker ut hvis noen ser at noen frakter med seg et våpen på toget. Samtidig er sannheten at det fraktes rundt skjulte våpen hver dag, f.eks. på offentlig kommunikasjon i Oslo av folk som er på vei til eller fra skytetrening.  

Ja, politiet forvalter våpenregisteret. Hva har det med saken å gjøre?

• Liker 2
Skrevet

Enkelte må alltid ha noe å syte om. Her vill politiet få kjeft uansett. Feks om det skulle skjedd noe på skolen, og politiet ikke hadde med seg våpen. Lurer på hva hylekoret ville sagt da? Hvorfor la dem igjen våpenet i bilen? 

Alt blir liksom galt uansett nå. 

• Liker 7
Skrevet
Gjest McGjest skrev (34 minutter siden):

Premisset ditt er feil.

Det er ikke pga antall våpen i befolkningen politiet er bevæpnet seg. For de færreste drap begås med skytevåpen. 

De fleste drap begås med kniv osv. 

Men heller ikke dette er grunnen til bevæpnet politi. 

Det er på grunn av terrorsituasjonen i blant annet Europa. 

Dette er korrekt. Men jeg stiller meg sterkt tvilende til analysen, for økt risiko for terror på kontinentet betyr ikke økt risiko for terror i Norge. Norge er blant de landene i verden hvor islamistisk terror er minst sannsynlig - det gir ingen mening å ha Norge som terrormål. For det første har vi ikke den samme befolkningstettheten i våre byer som i de mer folkerike landene, og sjokkverdien for omverdenen vil derfor være dertil mindre. For det andre har ikke Norge noe rykte på seg for å være en okkupasjonsmakt, selv om vi har hatt tilstedeværelse i Midt-Østen. Landene som er utsatt for terror er ikke tilfeldig utvalgt. Norge har veldig liten symbolverdi som terrormål, og det å bevæpne politiet vil uansett ikke minimere risikoen overhodet.

• Liker 2
Skrevet
Gjest McGjest skrev (13 minutter siden):

Den er relativt lav sammenlignet med andre land. Den er ikke svært lav. For eksempel går det en sak i tingretten nå hvor en ung mann er tiltalt for å ha forberedt en aksjon i Norge.

Vi har også han i Bærum. 

Videre er det mange hjemvendte IS - krigere som neppe har lagt fra seg tankesettet. 

Det er realiteten utenfor tryggheten av fire vegger, en skjerm og et tastatur. 

Jeg skriver at drapsraten er svært lav mens du mener den bare er relativt lav.  I følge https://www.indexmundi.com/facts/indicators/VC.IHR.PSRC.P5/rankings er Norge på 154 plass av 167 land. Hvor langt ned mener du vi må være for at du vil karakterisere den som svært lav?

• Liker 3
Skrevet
justme2019 skrev (4 minutter siden):

Enkelte må alltid ha noe å syte om. Her vill politiet få kjeft uansett. Feks om det skulle skjedd noe på skolen, og politiet ikke hadde med seg våpen. Lurer på hva hylekoret ville sagt da? Hvorfor la dem igjen våpenet i bilen? 

Hva er sannsynligheten for at det skulle ha skjedd noe på skolen akkurat mens de var der?

• Liker 3
Skrevet (endret)
justme2019 skrev (11 minutter siden):

Der er absolutt INGEN i Norge som klager på at politiet har autorativ våpenprosess.

Det kan hende en eller annen som har et romantisert forhold til Lucky Luke, og muligens fantaserer om at permanent bevæpning representerer en ekstra sikkerhet, men siden det er relativt mange i Norge som har bæretillatelse og derfor har våpentrening, er flertallet klar over at våpen er et tveegget sverd.  

Bæring av våpen i oppdrag som handler om offentlig kundekontakt er i strid med politiets egen instruks. Det er ikke behov for å kritisere politiet for at de følger egen instruks og irettesetter brudd på dem. 

Endret av Druid
  • Liker 2
Skrevet

Det er unødvendig av politiet å hvile hånden på tjenestevåpenet sitt i et klasserom på den måten.. På grensen til idiotisk, egentlig.. 

Treningsnivået er dessverre for lavt til at jeg er for en generell bevæpning av politiet. Øk antallet treningstimer (og det praktiske kravet for å bære våpen i tjeneste) så stiller saken seg annerledes..

• Liker 4
Skrevet

Tja, det er jo egentlig en ganske interessant diskusjon. 
For er det egentlig ikke et sunnhetstegn at folk reagerer negativt på våpen? Vi ønsker jo ikke amerikanske tilstander hvor våpen er så normalisert at det selges over dagligvaredisken, og bestemor går med en «liten handy» en i veska? Eller?

For min del syns jeg ingenting om bevæpnet politi på besøksrunde i barnehager og skoler - når besøket har som mål å opprette kontakt og relasjon. 

• Liker 5
Skrevet
Commander skrev (1 time siden):

Det er nok sannsynligvis en Heckler & Koch P30L, med en streamlight lykt. Hylsteret er sannsynligvis fra Safariland, og har 1-2 «låser» (avhengig av når det ble levert). Enkelt for uvedkommende å trekke våpenet bakfra, dessverre..

Skrevet
Gjest McGjest skrev (1 time siden):

Minner meg om to saker fra noen år siden: 

Et tilfelle der man kunne SE et våpen gjennom ruten på politibilen. Det var låst ned bak seteryggen i baksetet, men baksetet var lagt ned. At noen SÅ våpenet var nok til å varsle VG. 

Et annet hvor en sivil person gikk inn et område hvor politiet trente. Det var i en kjeller i et nedlagt bygg hvor ingen går. Vedkommende så at det sto et replika - våpen der. Dvs, en etterligning. Personen syntes dette var forferdelig for det kunne komme en terrorist gående som kunne tatt det og bruke det til å true andre. 

Vi har vært heldige som har nytt godene av å bo i et rolig verdenshjørne i mange år. Men slik samfunnet har utviklet seg går det mot bevæpnet politi. Ser ikke problemet for å være ærlig. 

Da politiet var bevæpnet i 2014 - 2015, ble det skutt MINDRE enn tidligere. 

Jeg kan ikke finne den statistikken. Lenke?

Skrevet
Vera skrev (7 minutter siden):

Tja, det er jo egentlig en ganske interessant diskusjon. 
For er det egentlig ikke et sunnhetstegn at folk reagerer negativt på våpen? Vi ønsker jo ikke amerikanske tilstander hvor våpen er så normalisert at det selges over dagligvaredisken, og bestemor går med en «liten handy» en i veska? Eller?

For min del syns jeg ingenting om bevæpnet politi på besøksrunde i barnehager og skoler - når besøket har som mål å opprette kontakt og relasjon. 

Om det er sunt eller ikke er avhengig av hva det ser ut som er intensjonen med våpnene. De 500 000 som har våpen i Norge har dette på grunn av tilknytning til forsvaret, jakt eller sport. Det er svært få som har dette (lovlig) på grunn av behov for beskyttelse. Ser du en gruppe med våpen på toget på vei til landsskytterstevne er det liten grunn til engstelse. Ser du politifolk med pistol rundt 17 mai toget så betyr det FARE. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Commander skrev (1 time siden):

Den har egentlig ikke det. Avtrekkssikringen er på selve avtrekkeren - det vil si våpenet fyres ikke av medmindre den sekundære avtrekkeren på avtrekkeren også trykkes, noe man uansett ikke kan unngå å gjøre når man skyter. Å kalle dette en sikring er særdeles misvisende:

Spoiler

glock-model-42.jpg

Endret av K.A.
  • Liker 1
Skrevet
Gab skrev (12 minutter siden):

Om det er sunt eller ikke er avhengig av hva det ser ut som er intensjonen med våpnene. De 500 000 som har våpen i Norge har dette på grunn av tilknytning til forsvaret, jakt eller sport. Det er svært få som har dette (lovlig) på grunn av behov for beskyttelse. Ser du en gruppe med våpen på toget på vei til landsskytterstevne er det liten grunn til engstelse. Ser du politifolk med pistol rundt 17 mai toget så betyr det FARE. 

Ja, det er jeg enig i. Men, det jeg prøver å få frem, er hvilke reaksjoner et våpen vekker hos mennesker. I USA leer man knapt på et øyebryn over våpen, jeg syns det er et sunnhetstegn at nordmenn fortsatt har reaksjonsevne når de får se et våpen. Det er mitt poeng. 
Gjennom tråden her blir jenta kalt for et persilleblad - fordi hun reagerer på våpenet. Jeg syns det er et sunnhetstegn at jenta reagerer på våpenet 🤷🏻‍♀️
Og, våpenet passer ikke inn når politiet skal skape en relasjon til ungdommene. Det finnes mange måter å oppnå respekt på - jeg anser ikke våpen som en av de måtene. Frykt ja, men ikke respekt.

• Liker 4
Skrevet
Gab skrev (18 minutter siden):

Beskyttelse er ikke akseptert som grunnlag for å erverve våpentillatelse i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...