Tiuren Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 Datter av SV politiker føler stort ubehag av at politikvinne oppfyller sin plikt til å kunne beskytte samfunnet. https://www.nrk.no/vestland/politikvinne-stilte-med-pistol-i-beltet-under-skolebesok-1.15527988 Hva var problemet, egentlig? 10
FrankDrebin Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 Hull i hodet å lage en sak av det der. Politiet bærer våpen nå, sånn er det bare. 33
strynejenta Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 Dette må være noe av det mest pinglete jeg noen gang har lest. 27
herzeleid Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 Om politiet går rundt med våpen ellers virker det litt søkt at en skulle bli skremt av at en politikvinne hadde våpen på hoften da hun besøkte skolen. I så fall må en jo slite med å skulle bevege seg ellers i offentligheten når politiet er til stede. Videre synes jeg det er ganske spesielt av denne moren å reagere "på vegne" av flyktningbarn, og det at hun trekker inn en demonstrasjon mot SIAN får det for meg til å fremstå som det handler vell så mye om generell uvilje mot politiet og en anledning til å la denne komme til uttrykk. 15
Almando Skrevet 8. juni 2021 #5 Skrevet 8. juni 2021 Tenker at dette viser hvor skjøre vi er i dagens samfunn. 22
Imariuz Skrevet 8. juni 2021 #6 Skrevet 8. juni 2021 Tiuren skrev (1 time siden): Hva var problemet, egentlig? Eneste problemet er lettskremte unger og deres foreldre. Når våpenet er hylsteret og har sikringen på er det ikke noe farlig, og det er gode grunner til at politiet bør bære våpen og ikke bruke mange minutter på å springe tilbake til bilen, låse opp og lade om noe skulle skje, det kan fort koste menneskeliv. 11
KvasiKonge Skrevet 8. juni 2021 #7 Skrevet 8. juni 2021 Det er neppe noen risiko ved et skolebesøk, men jeg har personlig lite tiltro til politiets kompetanse med våpenhåndtering. Ser ikke hvorfor politiet skulle ha behov for å besøke en skole med våpen, aksjonerte de mot en skoleskytter? https://www.nrk.no/osloogviken/minst-62-vadeskudd-i-politiet-de-siste-fem-arene-1.14676755 16
Ti.09 Skrevet 8. juni 2021 #8 Skrevet 8. juni 2021 Reagerte på den artikkelen jeg også. Politiet bærer ikke våpen for moro skyld. Husker at jeg var på en flyplass i Nederland, der var det politifolk som bar på store våpen. Brydde meg ikke. Hva blir det neste man skal klage på? 10
tånegla Skrevet 8. juni 2021 #9 Skrevet 8. juni 2021 Tia er vel et normalt navn? Dilara er et vanlig Tyrkisk jentenavn. Lona er helt innafor som etternavn. Altinpinar er et Tyrkisk etternavn. Sånn da var navneforvirringen ute av bildet. Det bør ikke normaliseres at folk går med våpen i Norge. Denne politibetjenten har ikke fulgt med i timen, når man er på skolebesøk legger man våpenet igjen p stasjonen. Det som bekymrer meg i denne saken, er at «foredraget» var hjemmesnekret og helt utenfor det politiet skal formidle i en slik setting som skolebesøk. 16
milla80 Skrevet 8. juni 2021 #10 Skrevet 8. juni 2021 Tiuren skrev (3 timer siden): Hva var problemet, egentlig? Fordi vi lever i en verden i dag hvor folk blir krenket over at vinden blåser feil retning. Folk tåler jo ingenting lengre. 21
tånegla Skrevet 8. juni 2021 #11 Skrevet 8. juni 2021 milla80 skrev (2 minutter siden): Fordi vi lever i en verden i dag hvor folk blir krenket over at vinden blåser feil retning. Folk tåler jo ingenting lengre. Vi lever og i et av de få landene i verden hvor man faktisk kan føle en viss trygghet og ikke være redd for å bli skutt. Hvor mange har ikke politiet drept de siste årene, helt unødvendig. Norsk politi har ikke god nok våpentrening, de klarer ikke skyte for å skade, de dreper. Uansett terrortrusselbilde, burde ikke dette våpenet bli tatt inn på en skole. 16
?mynonA Skrevet 8. juni 2021 #12 Skrevet 8. juni 2021 Imariuz skrev (1 time siden): Når våpenet er hylsteret og har sikringen på er det ikke noe farlig Politiets pistol har ikke sikring. 6
milla80 Skrevet 8. juni 2021 #13 Skrevet 8. juni 2021 tånegla skrev (10 minutter siden): Vi lever og i et av de få landene i verden hvor man faktisk kan føle en viss trygghet og ikke være redd for å bli skutt. Hvor mange har ikke politiet drept de siste årene, helt unødvendig. Norsk politi har ikke god nok våpentrening, de klarer ikke skyte for å skade, de dreper. Uansett terrortrusselbilde, burde ikke dette våpenet bli tatt inn på en skole. Selvfølgelig. Men å bli skremt av å se politi være våpen ? Beklager men jeg synes akkurat det grenser til hysteri 😊 13
tånegla Skrevet 8. juni 2021 #14 Skrevet 8. juni 2021 milla80 skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig. Men å bli skremt av å se politi være våpen ? Beklager men jeg synes akkurat det grenser til hysteri 😊 Husk nå at det ikke er sikkert at hun sa hun ble skremt. Media skriver litt som det passer seg. Jeg klarer å se at hun kan ha sagt at det var ubehagelig. Hun har uansett et viktig poeng. Våpen skal ikke være på en skole hvor det oppholder seg barn og unge. 8
?mynonA Skrevet 8. juni 2021 #15 Skrevet 8. juni 2021 Ville heller blitt skutt enn å få en batong i nøtta og pepperspray i øyene.
Jdz Skrevet 8. juni 2021 #16 Skrevet 8. juni 2021 Uavhengig av om noen følte seg krenket eller ikke tenker jeg at det er unødvendig å bære våpen når politiet skal drive forebyggendearbeid i en ungdomsskoleklasse, det er ikke derfor politiet har generell bevæpning nå. Hvor var trusselbildet? Og den «bagatell til helvete»-greia om rus? Du skremmer ikke ungdom fra rus ved å vise fram bilder av slitne rusmisbrukere og at et trekk fra joint er den sikre veien til et liv i evig fortapelse. De fleste skjønte det allerede tidlig på 90-tallet og jeg trodde selv politiet hadde skjønt det nå. Jeg er helt for å drive opplysende og holdningsskapende arbeid mot ungdom rundt rusproblematikk, men dette er virkelig ikke måten å gjøre det på. Etter min mening er det heller ikke politiet som burde ha denne oppgaven. Selv politisjefen vedgår jo at verken våpenet eller presentasjonen var innafor. Med så total mangel på forstand og dømmekraft blir jeg bare mer og mer skeptisk til at generell bevæpning av politiet gir oss et tryggere samfunn. 13
Tiuren Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #17 Skrevet 8. juni 2021 (endret) 18 hours ago, KvasiKonge said: Det er neppe noen risiko ved et skolebesøk, men jeg har personlig lite tiltro til politiets kompetanse med våpenhåndtering. Ser ikke hvorfor politiet skulle ha behov for å besøke en skole med våpen, aksjonerte de mot en skoleskytter? https://www.nrk.no/osloogviken/minst-62-vadeskudd-i-politiet-de-siste-fem-arene-1.14676755 Politiet er bevæpnet nå, pistolen er et verktøy man bærer i tilfelle man må avverge en meget alvorlig situasjon. Det er ingen grunn til å legge våpenet på stasjonen, hva om politikvinnen plutselig blir omdirigert til et skarpt oppdrag? De som blir skremte av å se norsk politi bevepnet, må i alle fall holde seg hjemme. Jeg personlig har ingen problem med bevæpnet politi, men han politimannen på flyplassen i Tyrkia som sto og flippet sikringen av-på-av-på på forde han kjedet seg..... Edit: pressisering i kursiv Endret 9. juni 2021 av Tiuren 7
K.A. Skrevet 8. juni 2021 #18 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Vi har ikke generell bevæpning av politi i Norge. Eller rettere: den midlertidige bevæpningen vi nå har er midlertidig, som på en veldig vagt definert terrortrussel. Det er gode grunner til ikke å ha generell bevæpning i Norge. Ikke først og fremst på grunn av alle de flaue vådeskuddene blant politibetjenter, men fordi de nå er mer tilbøyelige til å bruke våpen som løsning. Når man ikke har et hendig våpen tilgjengelig, bruker man hjernen mer til å finne løsninger som ikke medfører at noen blir skadd eller drept. Vi husker vel kvinnen som ble skutt av politiet fordi hun hadde en tomatkniv: https://www.aftenposten.no/oslo/i/dMlz/slik-forklarer-politiet-hvorfor-de-skjoet-kvinne-39-paa-15-meters-hol https://www.nrk.no/norge/oyenvitne-pa-gronland_-_-politiet-kunne-lett-tatt-kniven-fra-kvinnen-1.12562115 Kan man forklare slike hendelser med mangel på god våpentrening? Kanskje, men vi finner da slike eksempler i USA også, hvor de er veldig vant med våpen: https://en.wikipedia.org/wiki/Killing_of_Justine_Damond https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Botham_Jean I USA kan man nok argumentere for at bevæpning er et nødvendig onde, da skytevåpen florerer blant befolkningen der. Jovisst har vi mange skytevåpen her til lands også, men her dreier det seg først og fremst om jaktvåpen - ikke håndvåpen. Tilstander som taler for generell bevæpning eksisterer rett og slett ikke i Norge. Storbritannia har heller ikke generell bevæpning, og de har alltid hatt større befolkningstetthet og mer voldskriminalitet enn oss - for ikke å snakke om terrortrusler. Om de skulle greie seg uten, er det litt av en fallitterklæring om lille Norge har det så ille at vi må bevæpne politiet. Så hva er argumentene mot generell bevæpning? Signaleffekt - våpen er truende, uansett hvem som bærer dem. Bevæpnede styrker gir kun en trygghetsfølelse hos befolkningen dersom de allerede lever i frykt. Dersom alt er fred og ingen fare, vil bevæpnede styrker ha motsatt effekt: man vil da til enhver tid være påmint om at politiet er bevæpnet, og hvorfor er de det? "Da er det vel farlig, da." Dette vil i sin tur påvirke hvordan vi ser på hverandre i samfunnet, og gi oss en følelse av at kriminalitet er mer utbredd enn hva det faktisk er - noe som igjen faktisk vil senke terskelen for å begå kriminalitet. Harde og kalde samfunn avler harde og kalde mennesker. Det finnes absolutt gode argumenter for punktbevæpning, men argumentene for generell bevæpning er heller tynne. Og i og med at nordmenn per nå er vant til å se politi uten våpen, er det særdeles uheldig å sende politi med våpen inn i klasserommet på en ungdomsskole når de er der for å snakke til ungdommen om rus. Eneste grunnen til å ta med våpenet inn er for å tøffe seg. Som driftenhetsleder sier: "Vi har en politimesterordre på bevæpning. Men når vi går inn på skoler i forbindelse med forebyggende arbeid, da skal vi normalt legge våpenet fra oss og melde fra til operasjonssentralen. Her har det skjedd en glipp." Endret 8. juni 2021 av K.A. 14
Bruke1234 Skrevet 8. juni 2021 #19 Skrevet 8. juni 2021 Jeg er så lei av all denne synsingen blant folk som tror de vet best om politiets våpenhåndtering og bruk. Først av alt, ja det har naturlig nok forekommet tilfeller av vådeskudd i politiet også, de aller aller fleste av disse var totalt ufarlige. Dvs vådeskuddene ble utført «korrekt». De få tilfellene hvor vådeskuddet har hatt en konsekvens har det ført til disiplinære reaksjoner og straff. Noe som er helt på sin plass! Sannheten er at det har faktisk vært veldig lav andel av vådeskudd i politiet i periodene hvor de har vært midlertidig bevæpnet. Men mange av mediene som er VELDIG anti bevæpning, blåser dette opp i skyene hver gang. Er et mye høyere antall i forsvaret blant annet. Folk prøver også å påstå at politiet skyter folk unødvendig og dreper folk over en lav sko! Altså Wtf??? Det er jo blank løgn!!! Hvis meg en hendelse hvor norsk politi har skutt og drept/skadet noen og de har blitt dømt for tjenesteforsømmelse i etterkant??? Jeg kan ikke erindre at dette har skjedd i det hele tatt! Norsk politi har en veldig streng våpeninstruks og de har god opplæring! Det finnes overhodet ingen grunner til å være engstelig for at norsk politi er bevæpnet, med mindre du er en sart sjel som ikke har noe bedre å gjøre enn å finne feil hos politiet uansett hva. Denne saken fra VG er noe av det mest patetiske jeg noen gang har lest når det kommer til forsøk på å angripe politiets våpenbruk/bevæpning. Altså noen burde vært sparket!!! Snakk om å lage hysteri ut av absolutt ingenting! Bare fordi en mediekåt 15 åring skal komme med sine latterlige argumenter. Både rektor og flere andre foreldre har uttalt at de stiller seg uforstående til kritikken, og at samtlige skal ha vært meget fornøyde med foredraget, med unntak av en sart sjel som så sitt snitt.. Ingen andre brydde seg om at politiet var bevæpnet heller. Det som også var meget trist var at ledelsen kastet denne politikvinnen så til de grader under bussen uten å selv vite innholdet i foredraget. Bare blankt legger seg på ryggen for noen patetiske anklagelser. Nitrist og svakt. Politiet er bevæpnet og det er ingen grunn til å frykte det. 15
Hundemamma97 Skrevet 8. juni 2021 #20 Skrevet 8. juni 2021 Er det bare jeg som er enig i at det var meget teit å ta med pistolen inn? Planlegger de et foredrag på en skole, så legger de vekk slikt. Det burde være åpenbart. Jeg syns det var utrolig teit å ta med våpen, og for det andre så var foredraget også meget uprofesjonelt, sto det. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå