Gå til innhold

Er det virkelig noen som snakker Kebabnorsk?

Gjest Pleneier

Anbefalte innlegg

Gjest Pleneier

Har sett det brukt i tv-serier, men er det virkelig noen som snakker sånn på ordentlig? Ord som Wollah og Inshallah i annenhver setning..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pleneier skrev (2 minutter siden):

Har sett det brukt i tv-serier, men er det virkelig noen som snakker sånn på ordentlig? Ord som Wollah og Inshallah i annenhver setning..?

Ja, du f.eks..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, klart det. Jeg har mange innvandrervenner. Kjenner også mange som snakker flytende norsk, men som snakker kebabnorsk med andre innvandrere. Det blir som en sosiolekt

Anonymkode: bd152...84b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen som er ekspert på kebabnorsk forklare hva «kæse» betyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, klart det. Jeg har mange innvandrervenner. Kjenner også mange som snakker flytende norsk, men som snakker kebabnorsk med andre innvandrere. Det blir som en sosiolekt

Hvorfor snakker de egentlig sånn, stedenfor å lære seg å snakke ordentlig flytende norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Pleneier said:

Hvorfor snakker de egentlig sånn, stedenfor å lære seg å snakke ordentlig flytende norsk?

Som jeg skrev: Mange av mine innvandrervenner snakker «ordentlig» flytende norsk. De snakker kebabnorsk fordi det har med identitet og gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sleeping_beauty skrev (7 minutter siden):

EEA878EE-7A66-49A3-8706-D08FAB4BB624.jpeg

Anonymkode: 46d41...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pleneier skrev (17 minutter siden):

Ja, det er det. Vi bor i Oslo. Da sønnen min skulle ta andre og tredje året på videregående skole, ble han tildelt plass på Bjørnholt. Det ligger ved Mortensrud, og det er flere innvandrerungdommer enn etnisk norske på skolen(e) der.

Sønnen min ble helt forfjamset i starten, og skjønte ikke hva folk snakket om til å begynne med. De snakket alle sammen  kebabnorsk, rett og slett, seg i mellom, alle av innvandrerbakgrunn. Noen av de få norske elever adopterte dette språket for å passe inn, antar jeg. Sønnen min gjorde det ikke. Han er oppvokst rett utenfor Oslo, Oslo-dialekt, men ingen kebabnorsk.

Anonymkode: 97778...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sleeping_beauty skrev (9 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som jeg skrev: Mange av mine innvandrervenner snakker «ordentlig» flytende norsk. De snakker kebabnorsk fordi det har med identitet og gjøre. 

Skjønner ikke dette. De aller fleste innvandrere fra 3. verden jeg har møtt som er oppvokst i Oslo, snakker ikke 100% flytene norsk, selv om de er født i Norge. Er vel smartest å lære språket i landet man bor i?

Anonymkode: 2c20a...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er det. Vi bor i Oslo. Da sønnen min skulle ta andre og tredje året på videregående skole, ble han tildelt plass på Bjørnholt. Det ligger ved Mortensrud, og det er flere innvandrerungdommer enn etnisk norske på skolen(e) der.

Sønnen min ble helt forfjamset i starten, og skjønte ikke hva folk snakket om til å begynne med. De snakket alle sammen  kebabnorsk, rett og slett, seg i mellom, alle av innvandrerbakgrunn. Noen av de få norske elever adopterte dette språket for å passe inn, antar jeg. Sønnen min gjorde det ikke. Han er oppvokst rett utenfor Oslo, Oslo-dialekt, men ingen kebabnorsk.

Anonymkode: 97778...03d

Oj, det hørtes vel ikke helt bra ut. Hvordan gikk det til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Pleneier said:

Hvorfor har vi dialekt? Hvorfor kan ikke alle bare snakke normert nynorsk? 

Det har med sosiokulturell status å gjøre. Tilhørighet, identitet. Det er derfor du ikke snakker som en fjorten år gammel jente, selv om du resonnerer på samme måte.

Anonymkode: 2ebde...254

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleeping_beauty skrev (17 minutter siden):

Ost på tysk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er fra Groruddalen selv, men aldri følt på trangen til å snakke sånn. Unge gutter her overdriver kebabnorsken så jævlig at de tror på det selv, og legger stemmeleiet unormalt lavt. De tror vel de er kule, men det er bare jalla og trashy. 

Anonymkode: 91396...926

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleneier skrev (15 minutter siden):

Hvorfor snakker folk trøndersk isteden for å snakke ordentlig norsk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier
strynejenta skrev (2 minutter siden):

Dette blir vel ikke relevant. Trøndersk har vært snakket i hundrevis av år. Kebabnorsk er tydeligvis noe greier som nylig er oppfunnet av gutter i visse deler av Oslo, av en eller annen grunn. Ser kanskje for mye på gangsterfilmer fra USA, vil jeg tro.

Endret av Pleneier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kebabnorsk er blir samme greie som hijab for meg: Unge innvandrere med lite kontakt med det norske samfunnet, skaper en egen greie for å øke avstanden til nordmenn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, Pleneier said:

Det er vel noe dypt psykologisk i at vi mennesker og særlig ungdom ønsker å føle en styrket lojalitet og samhold internt i sin "flokk" ved å bruke ord som ekskluderer andre. Intern humor med interne ord er nok mange ungdommers favoritt sosialt. Det er nok sånn vi mennesker har endt opp med så mange dialekter og språk. Det har historisk og evolusjonært også noe å gjøre med å skille venn fra fiende utenfra. Dette er også omtalt i Bibelen, https://en.wikipedia.org/wiki/Shibboleth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Innvandrere fra muslimske land gjør jo det.

Anonymkode: 71206...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pleneier skrev (24 minutter siden):

Hvorfor ikke snu det på hodet, og se på det som en styrke. De som snakker både morsmålet sitt og norsk kan flere språk enn de fleste nordmenn. Dessuten er det faktisk sånn at de fleste som snakker "kebabnorsk" også snakker flytende norsk. 

Jeg digger såkalt kebabnorsk. 

Anonymkode: 87297...c26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
strynejenta skrev (11 minutter siden):

Trønderdialekt er en del av det norsk språket.

Anonymkode: 71206...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...