AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 Hei! Jeg lenge vurdert å kanskje plante noen grønnsaker selv, men har jo dessverre null peiling. Og når vi kjøper grønnsaker på butikken, ender vi ofte opp med å kaste mye siden vi ikke får brukt/spist opp alt, og nå er jo prisen ganske høy også. Det som det går mest i, er gulrot, potet, blomkål, agurk, tomat, jordbær og salat. Hvor mye av dette kan man dyrke selv, og hva krever det? Finner mye rundt på nettet, men det er så mye forskjellige tips og mye «dette funker ikke hos alle». Vi har grei størrelse på veranda, og en liten hageflekk, så vi kan ikke anskaffe noe stort drivhus akkurat. Anonymkode: 3fc1e...457
Tvist Skrevet 9. juni 2021 #2 Skrevet 9. juni 2021 Jeg har salat, reddik, tomat og paprika stående på verandaer i potter. Reddik og salat er veldig enkelt. Tomatene er litt sarte når de er små, og liker ikke direkte lys. Men det er egentlig bare learning by doing. Ellers ville jeg også fokusert på å gå brukt opp maten dere kjøper. Poteter og rotgrønnsaker holder lenge om de blir lagret kjølig. De fleste grønnsaksrester kan man fint blande i supper. Blomkål og gulrot kan forvelles og fryses.
Tvist Skrevet 9. juni 2021 #3 Skrevet 9. juni 2021 Men det hår nok en god stund før jeg går i pluss økonomisk. Det koster med jord/potter/frø... Og avlingene er jo ikke akkurat gigantiske. Er ikke noe jeg hadde gjort for å spare penger. Jeg gjør det av interesse. Og håper også det sparer miljøet litt på sikt.
Bruglen Skrevet 9. juni 2021 #4 Skrevet 9. juni 2021 Jeg dyrker potet, gulrot, beter, jordskokk, jordbær og krydderurter selv. Det har vært mye prøving og spesielt feiling, og det har vært dyre grønnsaker så langt. Men det er utrolig trivelig og givende arbeid! Hvis du har en liten hageflekk anbefaler jeg å lage kompost av matavfallet ditt, og starte gradvis. Skaff en stor pallekarm i første omgang. Jeg har alltid lyktes med gulrøttene mine, så det er en fin plass og starte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå