Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

jeg har et par spørsmål som vi kanskje ka utveksle meninger om.

1)Har en som intervjuer deg til en jobb spør om du planlegger graviditet og spør om helsetilstand? Til og med psykisk?

2)er dere ærlige på jobbintervju om at dere er prøvere?

jeg fikk dårlig sammvittighet og sa at jeg ønsker å være ærlig om at vi går med planer om å starte familie på intervjuet som gikk super bra i dag, er bare en deltidsjobb osv. og hun gikk fra å ville gi meg jobben med en gang til å virke super uinteressert.. ville liksom ikke være kynisk og komme kanskje om en måned å være gravid.. så føler det var riktig gjort av meg men føles ut som om jeg kommer til å tape på det..

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er temaer en arbeidsgiver ikke har lov til å spørre om, og du trenger så klart ikke svare om du får noen slike spørsmål :)

Anonymkode: 1c1d8...33c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og ja, likestillingsloven finnes nettopp fordi det er arbeidstaker som taper på å skulle være ærlig om slike spørsmål. Blir provosert over arbeidsgiveren her, men kanskje like greit om du ikke får jobb hos noen som operer slik…

Beklager, men føler ikke at noe som er vedtatt ved lov er noe å diskutere engang: https://www.ldo.no/diskriminert/pa-jobb/gravidforeldrepermisjon/jobbintervju/ 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og ja, likestillingsloven finnes nettopp fordi det er arbeidstaker som taper på å skulle være ærlig om slike spørsmål. Blir provosert over arbeidsgiveren her, men kanskje like greit om du ikke får jobb hos noen som operer slik…

Beklager, men føler ikke at noe som er vedtatt ved lov er noe å diskutere engang: https://www.ldo.no/diskriminert/pa-jobb/gravidforeldrepermisjon/jobbintervju/ 

Hvis man driver en liten bedrift som så vidt overlever og man ansetter en person som uken etter annonserer permisjon på x-antall mnd så forstår jeg også arbeidsgivere.

Anonymkode: 1ea8b...510

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at en arbeidsgiver som opptrer uredelig ved å stille ulovlige spørsmål på jobbintervju, har jeg absolutt ingen skrupler med å lyve til. Svaret på om du planlegger barn i nær framtid er alltid nei. Så får de bare leve med om det blir noen uplanlagte overraskelser.

Anonymkode: 25b74...66e

• Liker 2
Skrevet

Uff ja takk for alle deres innspill.

jeg vet i utgangspunktet at sånne spørsmål ikke er lov å skjønner egentlig ikke hva som falt meg inn.. tror jeg bare ønsket å spare meg for en negativ og stressende situasjon dersom det skulle være noe i og med at hun var så på det. Men sitter jo igjen med en vond følelse av at bare fordi jeg var grei og ærlig av egen vilje så skal jeg straffes for det...

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du blir møtt med slike spørsmål under jobbintervjuet kan du jo tenke deg hvordan det er å jobbe der som småbarnsforelder. Ammefri, ta med barnet til helsestasjon, måtte løpe fordi noe skjedde i barnehagen osv. De færreste arbeidsgivere hopper av lykke når de får vite at ansatte venter barn, men de viser det iallfall ikke. 

Anonymkode: 826cc...f69

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk spørsmål på intervju, svarte med «spør du meg om familieplanlegging?» i en hyggelig tone og kastet et blikk på verneombudet. Sjefen ble tydelig stresset, snublet i ordene, beklaget og sa at det var selvfølgelig ikke meningen. Ble ikke ubehagelige for meg, jeg trengte hverken å utlevere meg eller å lyve, så jeg anbefaler det videre til andre i samme situasjon.

Anonymkode: 46228...faf

• Liker 5
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Var på intervju selv nylig. Føltes så rart å sitte der og si at man har all tid til å jobbe, er supermotivert og ser for seg en lang karriere i bedriften, når alt man egentlig tenker på er penger til babyen som planlegges om noen måneder 🙊 Følte skikkelig på det når jeg gikk derfra. «Hva har jeg satt meg selv i nå..» men fikk heldigvis ikke jobben 🙊😅

Anonymkode: 79a35...d5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...