AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 Veldig glad og interessert i mat, og ser at ansjos er brukt som ingrediens i flere matretter pga umami - smak, og fordeler pga omega - innhold. Jeg synes det her er litt flaut, men spiser man de hele ansjosene? Man ser jo ansiktene til ansjos-silden? Skal man rense / knekke hodet av ansjosen før man spiser/tilsetter i mat? 🙈 Anonymkode: 8f348...d2e
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig glad og interessert i mat, og ser at ansjos er brukt som ingrediens i flere matretter pga umami - smak, og fordeler pga omega - innhold. Jeg synes det her er litt flaut, men spiser man de hele ansjosene? Man ser jo ansiktene til ansjos-silden? Skal man rense / knekke hodet av ansjosen før man spiser/tilsetter i mat? 🙈 Anonymkode: 8f348...d2e Når jeg kjøper en boks med hele juleansjoser, så fjerner jeg hode, bein og innvoller før jeg spiser. Er jeg lat, så kjøper jeg fileter, og de har heller ikke hode. Jeg ville nok kun brukt rensede fileter i matlagingen. Ikke fordi det er farlig å spise hodet, men fordi det på en måte er mer fristende uten.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 Hel ansjos? Nei, man kapper hode og hale og fileterer den. Pirkejobb, men sånn må det gjøres. Anonymkode: 39eb4...8ad 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 Kjøp ansjosfileter, så slipper du å rense. Anonymkode: b8abf...472
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #5 Skrevet 8. juni 2021 Når man kjøper grillet ansjos på spyd her i Malaga, som er stort sett den måten jeg spiser ansjos på, så er det uten hode, og man spiser da resten, med unntak, av halen. Ansjos er en tradisjonsrik greie i dette området. Anonymkode: aaf89...60a
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #7 Skrevet 10. juni 2021 Den typen ansjos man bruker som umami-boost i mat er IKKE type norsk ansjos (som strengt tatt er ikke er ansjos i det hele tatt, men brisling), men italiensk ansjos. Disse selges som fileter, vanligvis nedlagt i olje, så du trenger ikke tenke på å fjerne noe hode. Anonymkode: 17cc1...a1e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå