Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.godt.no/aktuelt/i/mBAGO4/aarets-norske-jordbaer-dyrere-faerre-senere?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos2

I flere butikker går nå jordbærene for opp mot 90 kroner kurven, mens man i fjor fikk én kurv med norske jordbær til mellom 40 og 70 kroner.

– 90 kroner for én kurv med jordbær. Er ikke det litt mye?

– Nå er vi tidlig i sesongen og da er jordbærene ofte priset høyt. Etter hvert som det kommer mer jordbær i butikk, både norsk og importert, så vil de konkurrere med hverandre og prisene vil bli presset ned, sier Fjelltveit i Norges bondelag, og fortsetter:

– Jeg har vanskelig for å tro at prisen vil holde seg så høy som den er nå, med 90 kroner per kurv. Den vil nok falle etter hvert, men vi skal huske på at disse jordbærene er plukket manuelt, det er møysommelig arbeid, og kvalitet koster.

Beklager, men 90kr for en kurv med jordbær er litt frekt. Ja, vanskelig å få tak i arbeidere, vanskelig for alle i pandemien og det er ingen som sier det er en lett jobb, men 90kr for en kurv man har brukt 20 sekunder på å fylle manuelt? Det, tror jeg, vi takker pent nei til her i heimen. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

90 kr er ganske mye for en kurv med jordbær. Men norske jordbær smaker helt fantastisk, så jeg er villig til å betale den summen uansett... 

• Liker 11
Skrevet

Dyrt, men nydelig. Jeg kommer garantert til å ta meg råd til dette (nå og da). Kanskje det blir billig selvplukk, slik som før i tiden? Setter lett barna i arbeid noen timer :)

• Liker 5
Skrevet

Det er dyrt ja. Men jordbærene er vel alltid ganske dyre i starten, så synker prisene utover sommeren. 

For min del har jeg IKKE råd til å betale 90 kr for en kurv, men så er det mye jeg ikke har råd til som fattig student. 😅 Kanskje jeg kan dyrke selv? 

Enig med deg, det er på grensen, men hvis det er det de må ta betalt, ja det er det sånn. :)  

• Liker 3
Skrevet

Det er tilbud og etterspørsel. Nå er det få norske jordbær, og da er de dyre.

• Liker 3
Skrevet

Er vel fort butikkene som legger på en del i starten

• Liker 1
Gjest Maxwell
Skrevet

Bare å vente til prisen går ned ser jeg. Jordbær hører med på sommeren, men 90 kr. er for dyrt. 

Skrevet (endret)

Husker når jeg var ung, sånn type 40 år siden, da dro mor og tante oss ungene med på selvplukk av jordbær, som var vanlig dem gangen, også ut i skogen for å plukke blåbær, tyttebær og molter. Men er kanskje helt slutt på selvplukk nå. 

Endret av Apis
  • Liker 4
Skrevet
Viktualia skrev (2 timer siden):

De første som kommer pleier jo alltid å være dyre? 

2004: 82,50 tidlig i juni. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9mleLl/raadyre-norske-jordbaer

Jupp og den gangen var det ikke alle som importerte arbeidskraft.

om vi ønsker å ha norsk arbeidskraft i åkrene så koster det, og ærligtalt vil jeg helst slippe import av arbeidskraft på jobber som ellers vil gå til ungdommen

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (3 timer siden):

https://www.godt.no/aktuelt/i/mBAGO4/aarets-norske-jordbaer-dyrere-faerre-senere?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos2

I flere butikker går nå jordbærene for opp mot 90 kroner kurven, mens man i fjor fikk én kurv med norske jordbær til mellom 40 og 70 kroner.

– 90 kroner for én kurv med jordbær. Er ikke det litt mye?

– Nå er vi tidlig i sesongen og da er jordbærene ofte priset høyt. Etter hvert som det kommer mer jordbær i butikk, både norsk og importert, så vil de konkurrere med hverandre og prisene vil bli presset ned, sier Fjelltveit i Norges bondelag, og fortsetter:

– Jeg har vanskelig for å tro at prisen vil holde seg så høy som den er nå, med 90 kroner per kurv. Den vil nok falle etter hvert, men vi skal huske på at disse jordbærene er plukket manuelt, det er møysommelig arbeid, og kvalitet koster.

Beklager, men 90kr for en kurv med jordbær er litt frekt. Ja, vanskelig å få tak i arbeidere, vanskelig for alle i pandemien og det er ingen som sier det er en lett jobb, men 90kr for en kurv man har brukt 20 sekunder på å fylle manuelt? Det, tror jeg, vi takker pent nei til her i heimen. 

Jeg støtter bøndene og skjønner at de er tøft for dem nå med korona og strenge regler for å hente inn arbeidere. Det er flott om de tar i bruk norsk ungdom eller voksne på nav, men jeg forstår også da at arbeidet kanskje går tregt og det ikke blir så mye jordbær som vanlige år. Så derfor, ja, jeg kjøper selv om det er dyrt. Jeg betalte 60 kr i går for en kurv med deilige, norske jordbær og det var verdt hver krone.

Jeg har tenkt å gjøre min del for å støtte bøndene der jeg kan.

• Liker 2
Gjest Timeplan
Skrevet

Det er helt vanvittig at det tilsynelatende er dyrere å dyrke og høste norske bær enn å importere dem fra utlandet. 

Blir ikke norske jordbær på meg i år nei.

Skrevet
Apis skrev (1 time siden):

Husker når jeg var ung, sånn type 40 år siden, da dro mor og tante oss ungene med på selvplukk av jordbær, som var vanlig dem gangen, også ut i skogen for å plukke blåbær, tyttebær og molter. Men er kanskje helt slutt på selvplukk nå. 

Det gjorde vi også. Husker vi hadde flere store bøtter med jordbær som vi rensket før mamma lagde syltetøy🍓

• Liker 3
Skrevet (endret)
Apis skrev (1 time siden):

Det er ikke helt slutt på selvplukk, men neppe i den omfang det var for 40 år siden. Du er da fortsatt ung i dag 😄

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg kommer til å kjøpe norske jordbær selv om de koster kr. 90,-. Støtter mer enn gjerne norske bønder.

Skrevet

Det er garantert ikke åpnet for selvplukk noen steder ennå. De første norske jordbærene er alltid dyre. De er få. ;) 

Etterhvert blir det jo billigere, og på et tidspunkt kan man jo tidvis få kjøpt en kasse til nesten ingen penger (ofte dårlig kvalitet også). I år er det varslet at jordbærprisen blir høy pga korona. Det er jo høyst forståelig. 

Selvplukk der det finnes kommer lenger ut på sommeren, men det er nok ikke så mange steder som tilbyr det lenger, nei. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg står over, gitt. Ingen jordbær er gode, uansett hvor norske de er. 

• Liker 4
Skrevet

De kostet 99kr i forrige uke.. sykt dyrt

• Liker 1
Gjest Optimo
Skrevet

Vent to uker, så blir det mer corona. 😁

Skrevet

Jeg tittet på butikkene i dag, men ikke en eneste kurv med norske jordbær var å finne. Det blir spennende å se prisen når de første kommer :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...