AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 Jeg vil kjøpe egen bolig for første gang, og kjenner jeg blir stressa over hvor lite peiling jeg har ang hele prosessen. Har søkt om finansieringsbevis, ville låne 1,6 mill med 440 000 egenkapital. Idag to dager etter jeg sendte inn søknad fikk jeg tlf om at alt er i orden og lånet skal gå greit. Spurte om jeg ville få finans.beviset på mail og fikk til svar «det er ikke nødvendig, megleren får det opp når du legger inn bud». Skulle gå inn på nettbanken og sjekke 100% svart på hvitt at det er godkjent og at beløpet stemmer, men kommer ikke opp noe. Er det noe som kommer opp etterhvert? Jeg vil jo se det med egne øyne, ikke bare høre det på tlf. Og burde jeg søke lån før visning eller etter? Anonymkode: 0a12c...f47
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 Hvis du legger inn bud, så skal du der oppgi kontaktperson i banken. 😊 Megler skal ikke vite hvor høyt finansieringsbevis du har fått. Da kunne han brukt det til å presse prisen. Finansieringsbeviset står ingen plass. Du søker om lånet formelt sett etter du har vunnet budrunden. Nå har du fått klarsignal fra banken, men du skal jo ikke ha noe lån nå. (Du får jo heller ikke lån nå, for banken skal jo ha sikkerhet i boligen.) Anonymkode: 1c313...057 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 Banken har garantert for summen. Vi fikk ingen papir på det heller, og det trenger du ikke, men du kan jo sende e-post og be om bekreftelse på sum hvis du er usikker. Husk at det er taket ditt, maks lån, så om du skal by kan det være lurt å begynne lavere. Starter du med maks kan du ikke være med i budkrig. Aldri oppgi til en megler hva budsjettet ditt er, eller hva du har finansiering for. Det har de ingenting med, før du eventuelt legger inn bud på huset. Så spør megler om finansiering på visning trenger du ikke svare, de vil bare presse prisen opp, og det vil ikke du som kjøper. Hvis du legger inn bud vil megler sjekke at finansieringen er i orden for summen du har bydd for. Banken bekrefter. Du får akseptert bud, og da må du signere på kontrakt på kjøpet, og på lånet de neste ukene etter kjøpet. Så er det overtakelse, og man går gjennom protokoll for det. Pengene blir først overført fra banken til megler samme uke, og fra megler til selger samme dag eller noen dager etter. Anonymkode: f549e...9ef
Gjest Melise__87 Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 Vi kjøpte for første gang i oktober i fjor, og trengte ikke noe finansieringsbevis svart på hvitt. Megler fikk beskjed om godkjent lån når man la inn bud 🙂 Bare legg med navnet til din kontaktperson i banken 🙂
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #5 Skrevet 9. juni 2021 Husk at du også må ha penger til å dekke omkostningene. Anonymkode: da8c6...708
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #6 Skrevet 9. juni 2021 Da sønnen min var på boligjakt, lå finansieringsbeviset digitalt i nettbanken til SBanken. Det var veldig greit, for der sto det tydelig forskjell på selveier og borettslag. Det var nemlig det jeg følte at han slet med å forstå: Ved kjøp av selveier har man hele beløpet til disposisjon (kjøpesum og dok avgift), mens man med borettslag, må trekke vekk fellesgjelden. Utover selve kjøpesummen, så husk at det kommer mange andre utgifter. Så ta høyde for både det du kjenner til (evnt oppussing, møbler, interiør osv), og overraskelsene som helt sikkert vil komme (uventede ting som dukker opp når boligen står tom). Vær kritisk. Les prospekt, tilstandsrapport og egenerklæring nøye. Ikke fall for bilder, fine tekster og stylete hjem. Og har de bakt boller, styr unna! Da er det mulig det er andre lukter man ønsker å kamuflere. Du er i din fulle rett til å spørre både megler, andre naboer, styreleder osv om området, borettslaget/sameiet, planer fremover osv. Og for all del - megler skal kun vite at du kan få lån, ikke hvor mye lån! Om banken gir ut mer informasjon enn det, så bytt bank! Og ta med deg noen som nylig har kjøpt. Foreldre som kjøpte sist for 30 år siden, er det lite hjelp i. Anonymkode: 22e44...bfe
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #7 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og har de bakt boller, styr unna! Da er det mulig det er andre lukter man ønsker å kamuflere. IKKE styr unna drømmeboligen, kun fordi de har bakt boller TS - man skal høre mye idiotisk 😂 Anonymkode: 5dbe4...a95 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #8 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og har de bakt boller, styr unna! Da er det mulig det er andre lukter man ønsker å kamuflere. Anonymkode: 22e44...bfe AnonymBruker skrev (2 timer siden): IKKE styr unna drømmeboligen, kun fordi de har bakt boller TS - man skal høre mye idiotisk 😂 Anonymkode: 5dbe4...a95 Dette er selvsagt satt på spissen, men er et godt råd det er lurt å ta til seg. "Gode" lukter kan i noen tilfeller bli brukt for å maskere andre lukter. Om man kommer på visning og det lukter sterk av luktfrisker, røkelse, bakst eller annet, er det lurt å være litt føre var. Lukt inni skap, på bad, i kjeller, sjekk om det er tegn til fukt eller annet. Sterk kjellerlukt eller røyklukt er noe herk å få med på kjøpet. Anonymkode: 846a6...21e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå