Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt i år på et urtebed, foreløpig har jeg oregano, timian, gressløk, koriander og løpstikke, i tillegg til mynte. Hva har dere andre i urtebeddet deres? Vil helst ha mest mulig flerårig (bortsett fra koriander). Hvordan klarer rosmarin seg vinterstid i Norge (h4)? Er det noen vits å prøve seg på det for eksempel?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke til å overvintre rosmarin her i Bergen. Har ikke bed, kun krukker. De er til gjengjeld store.

Anonymkode: 5cf3e...89a

AnonymBruker
Skrevet

Håper du planta løpstikke for seg selv, den sprer seg. 

Rosmarin er ikke så enkel å få til å overvintre. Du kan evt grave den opp, sette den i en romslig potte, sørge for at røttene ikke er våte. Den må stå lyst, og temp 10-15 grader.

Anonymkode: 6c889...396

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det gjelder også mynte! 

Anonymkode: 325ce...460

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjelder også mynte! 

Jepp. Mynte har tatt over hagen her helt etter jeg fikk avlegger av naboen😅

Ellers har jeg basilikum, rosmarin, gressløk, pepper, timian, senepsruccola, stort sett de vanlige. Ønsker meg veldig ramsløk. 

Anonymkode: 44f84...b42

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rosmarin er ikke så enkel å få til å overvintre. Du kan evt grave den opp, sette den i en romslig potte, sørge for at røttene ikke er våte. Den må stå lyst, og temp 10-15 grader.

Det gjelder også mynte! 

Hadde bare en stor gryte - og den er all mynta plassert i. Visste egentlig at løpstikke ble stor, men det glemte jeg å ta hensyn til når jeg planta den...har en liten pallekarm hvor blant annet den står i - men har en litt større pallekarm som ikke er brukt så skal vurdere å flytte de andre urtene over dit.

Skrevet

Jepp. Mynte har tatt over hagen her helt etter jeg fikk avlegger av naboen😅

Ellers har jeg basilikum, rosmarin, gressløk, pepper, timian, senepsruccola, stort sett de vanlige. Ønsker meg veldig ramsløk. 

Anonymkode: 44f84...b42

Går det an å dyrke pepper? Er ikke det en busk som ikke klarer å overvintre i Norge? Ruccola er jeg ikke så veldig glad i, og basilikum tror jeg rett og slett jeg må ha i en krukke jeg kan ta inn ved kaldt vær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...