Gå til innhold

Så drittlei og forbanna på katten min som hele tiden tisser i sofaen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Katten min er snart 2 år og har enda ikke sluttet å tisse utenfor kattedoen sin og på alle steder i SOFAEN!!! Hun er sterilisert og lydig ellers. Lar henne få gå ut, men å tisse inne det er det eneste hun vil. Har prøvd alt i fra å ha henne ute hele dagen og gitt henne masse vann så hun blir tissetrengt, da har hun tilslutt måtte tisse ute.
Jeg er rådvill og trenger hjelp til hva jeg skal gjøre nå! Orker ikke å vaske den sofaen mer den er snart ødelagt nå. Nå må jeg bare la henne tisse i den og la den lukte tiss hele tiden.

Anonymkode: 9af13...9cd

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du får ikke ut kattetiss ved å stå og gni på sofaen med en klut. Tisset er absorbert inn i tekstilen. Det hjelper derfor ingenting å vaske, annet enn at vaskemidler i noen grad kan overdøve stanken av kattepiss. Selv om det også er nyttesløst som regel, da stanken er for sterk.

Jeg har dessverre ikke noen andre råd enn ev å forsøke skinnsofa. Kanskje katten ikke synes det er like attraktivt underlag å tisse på. Den gamle ville jeg under alle omstendigheter kastet uansett, er den tisset i en gang er den ødelagt.

Anonymkode: b803c...b2d

• Liker 1
AnonymBruker

Katter blir ikke 'stueren'. De bruker automatisk kattedo fra de er noen uker gamle. Det er ikke noe de trenger å lære. 

Katter liker også å tisse hvor de lukter at de har tisset før. Rens sofaen skikkelig med katteurin-drepende midler, eller kast ut hele sofaen. Ordne en kattedo uten lokk, og sett den på en plass hvor katten er komfortabel med å være (ikke hvor det er gjennomgang, men gjerne litt gjemt). Prøv litt forskjellige typer sand/pellets. Noen katter har sterke preferanser for hvilken sand eller pellets de liker å tisse i. Pass på å rens kattwdoen skikkelig. 

Ta med katten til veterinær for å få sjekket for urinveisinfeksjon. 

Anonymkode: 93154...176

Annonse

AnonymBruker

Var midlertidig hjem for en villkatt med kattunger for dyrebeskyttelsen. Hun nektet å tisse i kattesand og gjorde fra seg midt på baderomsgulvet. Jeg hadde også en kattedo med trepellets, men fikk beskjed om at siden hun hadde kattunger så skulle man ikke bruke trepellets fordi kattunger kan finne på å spise dem og bli kvelt. Men jeg prøvde likevel etter noen dager uten at hun hadde gått på do i kattesanden og det gikk 5 minutter (!) og så hørte jeg fra utsiden av badet at hun gikk på do i trepelletsene! Og etter det tisset hun alltid i kattedoen (den med trepellets). Så ja, noen katter kan ha veldig sterke preferanser.

Og det finnes vaskemidler som bryter ned enzymene til kattepiss. F.eks. denne. Katter har bedre luktesans enn deg. Det vaskemiddelet må du la trenge like dypt inn i sofaen som tisset har trengt inn. Altså må du virkelig dynke sofaen med dette. Så lenge det lukter urin der, så vil katten tro at det er en do.

Anonymkode: 38850...c60

• Liker 1
AnonymBruker

Har en katt som kun ønsket å tisse på klær, håndklær , tepper osv i en lang periode.  Laga meg en sprayflaske med vann og eddik som jeg spraya på alle stedene hun gikk. Kasta bare pledd, puter osv som var umulig å vasket bort lukta på. Hun hatet lukta av eddik, så det gikk heldigvis over etter at jeg fikk fjernet all urinlunkt i huset. Har ikke tisset utenfor doen på et år nå.

Anonymkode: 4608d...933

AnonymBruker

https://www.thesprucepets.com/cat-peeing-everywhere-552307

Det er kattens måte å fortelle at noe er galt/ han er misfornøyd med noe. Din jobb er å finne ut hva og hvordan du kan forebygge. 

Sjekk hos veterinær, gå til anskaffelse av en dokasse(har du så må du endre kattesand og/eller plassering, evt ta av lokk) osv. 

Anonymkode: 19b9c...0b9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...