Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må snart bestemme meg for om jeg skal sette bioingeniør som førstevalg. Jeg forstår det slik at det er en del praksis, men og en god del krevende teori. Kan noen her fortelle om hvordan det er å være bioingeniørstudent? Har hørt skrekkhistorier fra sykepleierstudiet om blant annet praksis der og vanskelige veiledere. 
Er det samme type kultur blant bioingeniører?

Håper noen svarer meg for nå må jeg snart ta et valg 🙂

Anonymkode: 0ff9d...5b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvilke skrekkhistorier som går om sykepleierstudiet, men jeg har aldri hørt om noen som bioingeniørstudent eller ferdig bioingeniør. Kjipe veiledere kan du sikkert treffe på både her og der i arbeidslivet, men på min arbeidsplass tar vi i alle fall godt vare på studentene 😊

Anonymkode: a536f...1fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke hvilke skrekkhistorier som går om sykepleierstudiet, men jeg har aldri hørt om noen som bioingeniørstudent eller ferdig bioingeniør. Kjipe veiledere kan du sikkert treffe på både her og der i arbeidslivet, men på min arbeidsplass tar vi i alle fall godt vare på studentene 😊

Godt å høre det 😊 vil du fortelle litt mer om hvordan det var å være student,  hvordan var det å ha forelesninger, gruppe oppgaver, praksis, var det et veldig vanskelig studie å komme seg gjennom?

AnonymBruker
Skrevet

Ville også reflektert litt over hvordan det er å jobbe som bioingeniør. Bare et tips

Anonymkode: 04ef2...ecb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville også reflektert litt over hvordan det er å jobbe som bioingeniør. Bare et tips

Det har jeg gjort, bla lest i endel gamle tråder her på forumet om det. Men står lite om å være student. Hadde du lyst til å tilføye noe om å være bioingeniør, så gjør gjerne det .🙂

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har jeg gjort, bla lest i endel gamle tråder her på forumet om det. Men står lite om å være student. Hadde du lyst til å tilføye noe om å være bioingeniør, så gjør gjerne det .🙂

Jeg jobbet ett år som bioingeniør, er egentlig utdannet noe annet. Det holdt med det ene året for meg. Syntes arbeidsoppgavene var monotone, dagene var like, lite eller ingen mulighet til å utvikle seg faglig. Veldig firkanta systen med turnus og det å måtte ha bemanning «alltid». Men hyggelige kolleger, forsåvidt givende arbeid. Det var ikke for meg, men det er mange som trives med det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg jobbet ett år som bioingeniør, er egentlig utdannet noe annet. Det holdt med det ene året for meg. Syntes arbeidsoppgavene var monotone, dagene var like, lite eller ingen mulighet til å utvikle seg faglig. Veldig firkanta systen med turnus og det å måtte ha bemanning «alltid». Men hyggelige kolleger, forsåvidt givende arbeid. Det var ikke for meg, men det er mange som trives med det. 

Helt greit for meg med like dager og monotont arbeid, jeg søker ikke så mye spenning i jobbhverdag. Og som bioingeniør må man jo og regne med å ta blodprøver, det er nok action for meg. Men forstår det kan bli kjedelig hvis man har andre ambisjoner. Kan jeg spørre deg hvor ofte du jobbet helg og kveld?

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt greit for meg med like dager og monotont arbeid, jeg søker ikke så mye spenning i jobbhverdag. Og som bioingeniør må man jo og regne med å ta blodprøver, det er nok action for meg. Men forstår det kan bli kjedelig hvis man har andre ambisjoner. Kan jeg spørre deg hvor ofte du jobbet helg og kveld?

Jeg jobbet faktisk bare dagtid, så var heldig sånn sett. Men veldig firkanta regler om jobbtid. Man måtte jobbe fra 8-16. Ingen fleksitid, måtte man til lege/tannlege måtte man søke om det på forhånd. Man måtte jobbe alle inneklemte arbeidstager. I min nåværende jobb styrer jeg alt det selv og jeg trenger bare si ifra hvis jeg blir borte en halv eller hel dag. 

Jeg forstår så klart at helseansatte må være på jobb innen visse tider, så det er ikke spesielt for bare bioingeniører. 

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidstid varierer veldig fra sted til sted (biokjemi har ofte døgnturnus, mens patologi har ofte dagtid, for eksempel). Jeg har kun dagtid og fleksibel arbeidstid, så jeg kan jobbe fra 7-15 eller 8-16 etter hva som passer meg. Men er lite rom for å plutselig stikke av etter lunsj en dag, avspasering må planlegges. Jobber i helsevesenet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Godt å høre det 😊 vil du fortelle litt mer om hvordan det var å være student,  hvordan var det å ha forelesninger, gruppe oppgaver, praksis, var det et veldig vanskelig studie å komme seg gjennom?

Det er mange teoretisk tunge fag som analytisk kjemi, organisk kjemi, matte, cellebiologi. Og laboratoriemedisinske fag som immunologi, hematologi, mikrobiologi. Mye lab og rapportskriving.

Synes det var relativt krevende med mange obligatoriske forelesninger, arbeidskrav, laboratorieøvinger, rapporter og praksis. Men gikk greit å komme gjennom selv om jeg var skolelei den gang.

Noen studiesteder har små labareal og praksis foregår da mye i sykehuslab. Andre har det meste av praksis internt på egen lab, og lite praksis i sykehua. Fordeler og ulemper med begge.

Nå nærmer det seg 10 år siden jeg var ferdig utdannet, så må ta dette med et lite forbehold om endringer..😉

AnonymBruker
Skrevet

Drit i hvordan det er å være student i et fag. Tenk mer på hvordan det er i arbeidslivet. Om du først skal bli ingeniør så er det mye lurere med bygg, maskin, vanlig kjemi, data, elektro (eller hva som helst). Hvorfor gå 3 år på universitetet når du ender med å stå å helle noe søl i reagensrør fra 8-16 hver jævla dag til du blir 67 år?

Vanskelig å få jobb og elendig lønn.

Anonymkode: 14966...6b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Drit i hvordan det er å være student i et fag. Tenk mer på hvordan det er i arbeidslivet. Om du først skal bli ingeniør så er det mye lurere med bygg, maskin, vanlig kjemi, data, elektro (eller hva som helst). Hvorfor gå 3 år på universitetet når du ender med å stå å helle noe søl i reagensrør fra 8-16 hver jævla dag til du blir 67 år?

Du vet lite 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hmm, jeg har ikke behov for så veldig store utfordringer, men passe interessant og forutsigbart arbeid, så derfor tror jeg det kan være greit for meg.  Men litt dumt med låst turnus og arb hverdag da, kunne tenkt meg mer fleksibilitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...