Gå til innhold

Kalorifattige(re) snacks som faktisk smaker godt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg må gjøre noen livsstilsendringer og trenger tips til snacks som faktisk smaker godt selv om de ikke inneholder så mange kalorier. Det er jo helt forskrekkelig mye kalorier i alt som smaker godt, selv såkalt sunn mat som nøtter og avokado. Jeg har søkt rundt på nett og finner massevis av forslag, men ingenting av det kan sammenlignes med sjokolade og potetgull. Grønnsaker med yoghurtdip, Fun Light-gelé eller cottage cheese med eplebiter.... dette er ikke godt! (Og hvis du synes det er godt er ikke dette tråden for deg.) Så, det må finnes flere som meg, som innser at vi ikke kan spise alt vi har lyst på, men fremdeles vil ha noe godt å knaske på og som faktisk ER godt. Hvilke godsaker har dere funnet? :) 

Anonymkode: b0638...953

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har fått litt dille på Poppa Chips (spanish paprika) fra Sørlandschips. Litt magrere enn vanlig chips, men koster mye for lite.

Ellers er jeg enig i at det er lite magert snacks som er godt. 

Anonymkode: 84106...8c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladepudding uten tilsatt sukker og vaniljesaus uten tilsatt sukker, sånn du kjøper i ferdigpk i butikk (Piano). Selvsagt ikke noe man skal bøtte nedpå, men jeg har ikke dårlig samvittighet for å spise en skål en og annen kveld :) Gjerne med masse bær i tillegg 👍

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ofte oppskåret frukt med vaniljekesam eller sukkerfri vaniljeyoghurt (god morgen i pose er kjempegod!). 
Nå i det siste har det gått mye i nektarin, ananas, appelsin og banan. Fyller ei stoooor skål og noen skjeer yoghurt på, og det totale kaloriinnholdet blir slett ikke ille, og for meg er det som å spise dessert :)
Ellers synes jeg faktisk grønnkålchips var godt de gangene jeg laget det. Det ble bare mye arbeid for lite igjen 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn er det bare.

Det er hovedsaklig fett og sukker som gjør snacks og godis skikkelig godt.

Uten dette vil du aldri klare å få samme smaken, sånn er det bare. Og hjernen stimuleres ikke på samme måten, og gir ikke ‘nytelses-hormoner’ når fett og sukker er kutta.

Da er det bedre å heller spise helt andre ting, så en venner seg til at belønningssystemer ikke må trigges.

Når det er sagt, så er jeg veldig glad i rista kikerter :) ellers spiser jeg ting som  spekeskinke/fenalår eller oliven i stedet for salt snacks. Blåbær, bringebær og druer i stedet for søt snacks.

https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/krydrede-stekte-kikerter/

Anonymkode: f8a60...97e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg teller kalorier, så når jeg har skikkelig lyst på noe godt hopper jeg over frokost/lunsj, å har noen kalorier på snackskvota🤣 

Da veier jeg opp snackset som skal spises, å koser meg😂 

Ellers er jeg nok som deg, gidder ikke grønnsaker og dip, sukkerfri gele osv, gir meg ingenting🙈

Anonymkode: 61795...e66

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg teller kalorier, så når jeg har skikkelig lyst på noe godt hopper jeg over frokost/lunsj, å har noen kalorier på snackskvota🤣 

Ellers er jeg nok som deg, gidder ikke grønnsaker og dip, sukkerfri gele osv, gir meg ingenting🙈

Støtter denne. 

Grønnsaker med dip eller frukt med kesam er ikke godteri for meg. Sukkerfri gele gir meg heller ingen ting når jeg har søtsug. Det er jo ikke søtsmaken, men sukker, fett og kalorier kroppen ønsker seg. 

Det eneste jeg har funnet av surrogatsnacks som faktisk funker for meg er kikerter som jeg rister i ovnen med grillkrydder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alpro sjokoladedessert 112,5 kalorier per beger

Rista kikerter 

Friggs maiskaker med taco

Anonymkode: 05d33...32f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en junkie på sukker, men har funnet noen "triks"

Poppa chips på Rema, 1 pose ca 350 kcal. 

Dream delight is, kun 320 kcal i hele tønna😋 denne redder meg ofte når jeg ryker på en smell. Det finnes mange lav kalori is på markedet men denne er best syntes jeg. 

Protein bar som heter salty caramell, selges i dagligvare. 400 kcal og en blir ganske mett og. De fra Nutrilett er også gode. Ikke helt det samme som melkesjokolade men en får tilfredsstilt søtsuget. 

Piano vaniljesaus zero, med bær og frukt. 

Lage sorbe av frosne bringebær, egg og sukrin melis. 

Smoothie laget av fun light bringebær, vanilje youplait yoghurt og frosne bringebær. Latterlige lite kalorier. 

Friggs maiskaker i popcorn smak. 

Var det jeg kom på i farta. 

Anonymkode: 90bc6...782

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dream delight is, kun 320 kcal i hele tønna😋 denne redder meg ofte når jeg ryker på en smell. Det finnes mange lav kalori is på markedet men denne er best syntes jeg. 

Protein bar som heter salty caramell, selges i dagligvare. 400 kcal og en blir ganske mett og. De fra Nutrilett er også gode. Ikke helt det samme som melkesjokolade men en får tilfredsstilt søtsuget. 

Smoothie laget av fun light bringebær, vanilje youplait yoghurt og frosne bringebær. Latterlige lite kalorier. 

400kcal på en proteinbar er jo masse! Da kan man like gjerne spise sjokolade. 

Sjokoladeis har mindre kalorier enn sjokolade. Så jeg sparer inn noe kcal på andre måltider og spiser litt is som snacks. 

Saftis er det lite kalorier i. F.eks en lollipop eller Nude is. 

Anonymkode: 82ab7...74f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sourcream Snack-a-Jacks (lysegrønn pose) 

De små (10-kroners) posene med maisnøtter fra Rema

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blåbær med melk og litt sukker, rips med vaniljesaus, eplebåter med kanel som bakes i ovn (i folie) med vaniljesaus, lett iskrem, Av smågodt er vel Biler og seigmenn ikke av det verste. En stripe (4 ruter) kokesjokolade, kanel-knekkebrød med eplemos.

Anonymkode: 3e1f1...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå på sommeren passer det bra med meloner av alle slag.

og fyrste bær + eggehviter eller kesam eller proteinpulver i blender = god og mettende sorbeis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

400kcal på en proteinbar er jo masse! Da kan man like gjerne spise sjokolade. 

Sjokoladeis har mindre kalorier enn sjokolade. Så jeg sparer inn noe kcal på andre måltider og spiser litt is som snacks. 

Saftis er det lite kalorier i. F.eks en lollipop eller Nude is. 

Anonymkode: 82ab7...74f

Ja, og særlig med tanke på hvor små de barene ofte er. 400 kcal er jo helt vilt!

Popcorn er lavt på kalorier, og har også en del kostfiber. Ellers så er jo jordbær, blåbær eller frukt med vaniljekesam veldig godt. De nye smoothie-isene som er kommet er også kalorisnille. 

Synes for øvrig det er trist å se at folk dropper frokost og lunsj til fordel for godteri. Da er det tydelig at fokuset er kun å være tynn, ikke å spise sunn mat som er bra for kroppen. Er det virkelig så viktig å være tynn, at man risikerer både vitamin -og mineralmangel, og andre mangelsykdommer?

Anonymkode: 0ed82...d5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Popcorn redder saltsuget for meg. Har en sånn silikonbolle til micropopping, funker uten fett. Da kan du tilsette det du vil og ha full kontroll på kalorier. Det blir skikkelig fluffy popcorn også, så du kan fint spise det som føles som en stor bolle 😊

Anonymkode: 1adc0...8fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her har du kanskje bommet litt på tastene? Om du mener salty caramel fra barebells er det 200 kcal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.6.2021 den 14.40):

Samme her. I dag spiste jeg bare ett knekkebrød med magerost på til lunch, for jeg hadde så sykt lyst på en Royal Trippel i varmen😅 

Ellers kan jeg tipse om Wellbites på helsekosten(og noen utvalgte butikker) som godtererstatning, de smaker som godteri(men man kan få veldig oppblåst mage om du er litt tander for søtning). De er min helgekos for tiden siden jeg teller kalorier.

Anonymkode: 07115...abc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerfri sjokoladepudding+sukkerfri sjokoladesaus=sjokoladebombe som dekker sjokoladebehovet

Usaltet popcorn

Druer, gjerne fryst

Sukkerfri gele, bruk litt mindre vann enn hva som står på pakka. Skjær i terninger og strø sukrin+ over. Smaker som gelegodteri

Blåbær dyppet i yoghurt, hiv i frysern.

Grov brødskive med sjokoladepålegg: sjokade med 30% mindre sukker

Bland havregryn, kakao og ferske dadler i blender. Rull til kuler og dypp i kokosmasse. Mektig snavel som gjør deg mett samtidig!

Nyt-is, 320 kcal per boks

Var det jeg kom på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker propud sjokoladepudding, super god!! (150 kalorier for stort beger og 100 kalorier for lite beger)

Ellers er det veldig mange skyr med masse gode nye smaker (kaffe, karamell, alle mulige bær osv) (100 kalorier)

Anonymkode: 3460c...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eldorado sin sjokoladepudding har lite kalorier per 100g sammenlignet med andre lignende varer:) Popcorn veier lite så du kan spise en del. Superchips er litt bedre enn alternativene i potetgullhylla. Henning olsen sin ny-serie med is, hele boksen er 350kalorier, 500ml:)

Anonymkode: dc9c2...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...