Gå til innhold

2-roms til 9 mill på Frysja i Oslo? OBOS.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke ord. Så nettopp på OBOS at de hadde nye leiligheter fra 9 mill og dette var 2-roms? De dyreste var 5-roms til nesten 20 mill... 

I kommentarfeltet under (så denne annonsen på Facebook) var det flere som var negative til de massive byggeklossene nær koselige hus og natur ved Frysja, og hvor umenneskelige dyrt det var. En eldre dame presterte å si at hun kunne godt selge huset sitt for å flytte dit, ja, det er jo greit når man sitter med et nedbetalt hus til over 10 mill og har masse penger og bruke. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere på dette, men jeg har bare råd til bolig til 1 mill, kanskje 2 mill. Jeg er alene, da. Har ikke kommet meg inn på boligmarkedet, og ser ikke ut til at det skjer i det hele tatt. 

Er sjokkert over dette...og OBOS, da... Skal jeg liksom få låne 9 mill? Jeg tjener bare 400 000...

Heldigvis bor jeg veldig billig, leier et rom for 4000 kr med strøm i Oslo. 

Anonymkode: e3763...426

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det finnes boliger i flere prisklasser. Men er du sikker på at det var 9 mill for en toroms? Isåfall: hva slags toroms? Tviler sterkt på at det er en toroms i 3.etg uten balkong og BTA på 50m2... 

Obos er ikke lenger en sosial boligbygger slik de var på 70-tallet. De har blitt profesjonelle og store. 

Jeg så nettopp en bil fra Rolls Royce til 200 millioner. Betyr ikke at jeg aldri får kjøpt meg bil av den grunn

EDIT: tror jeg fant boligprosjektet ditt. Bør kanskje moderere overdrivelsen din bittelitt før du fyrer opp. Det du antagelig fant til 9 mill fra OBOS på Frysja var en 91,5m2 4-roms flunkende ny leilighet med garasjeplass og elbillader. Pluss TO balkonger. i sjette etasje

Endret av newman01
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (10 minutter siden):

Det finnes boliger i flere prisklasser. Men er du sikker på at det var 9 mill for en toroms? Isåfall: hva slags toroms? Tviler sterkt på at det er en toroms i 3.etg uten balkong og BTA på 50m2... 

Obos er ikke lenger en sosial boligbygger slik de var på 70-tallet. De har blitt profesjonelle og store. 

Jeg så nettopp en bil fra Rolls Royce til 200 millioner. Betyr ikke at jeg aldri får kjøpt meg bil av den grunn

EDIT: tror jeg fant boligprosjektet ditt. Bør kanskje moderere overdrivelsen din bittelitt før du fyrer opp. Det du antagelig fant til 9 mill fra OBOS på Frysja var en 91,5m2 4-roms flunkende ny leilighet med garasjeplass og elbillader. Pluss TO balkonger. i sjette etasje

Uansett, det er altfor dyrt, hallo. 

AnonymBruker
Skrevet

1. Få deg bedre betalt jobb, evt. utdanning.

2. Flytt ut til Groruddalen, evt ut av Oslo.

3. Slutt å syte.

Anonymkode: 52a9d...19f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uansett, det er altfor dyrt, hallo. 

Altfor dyrt for hvem/hvorfor er det alt for dyrt? Det er massevis av folk som har råd til å betale. Og dermed er det et marked. Det er mange andre rimeligere steder å bo for dem som ikke har/vil bruke så mye penger på bolig. Det er mange dyre biler de fleste ikke har råd til, likevel sier man ikke at «det er for dyrt med bil». 

Anonymkode: 95022...788

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1. Få deg bedre betalt jobb, evt. utdanning.

2. Flytt ut til Groruddalen, evt ut av Oslo.

3. Slutt å syte.

Anonymkode: 52a9d...19f

Jeg hadde ikke tenkt å flytte dit uansett, men jeg lurer på hvem som har råd til disse boligene? Iallfall ikke førstegangskjøpere og single og aleneforeldre og mennesker som jobber i omsorgsyrker som meg. 

Jeg jobber på sykehjem i Oslo, og trives så godt i miljøet på jobben, så ønsker ikke å bytte jobb med det første. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altfor dyrt for hvem/hvorfor er det alt for dyrt? Det er massevis av folk som har råd til å betale. Og dermed er det et marked. Det er mange andre rimeligere steder å bo for dem som ikke har/vil bruke så mye penger på bolig. Det er mange dyre biler de fleste ikke har råd til, likevel sier man ikke at «det er for dyrt med bil». 

Anonymkode: 95022...788

Ja, men hvem har råd til så dyrt? Er det sånn det blir fremover? At alt blir bare dyrere og dyrere? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, men hvem har råd til så dyrt? Er det sånn det blir fremover? At alt blir bare dyrere og dyrere? 

En liten familie med god inntekt har råd til dette.

To voksne mennesker som har eid hver sin leilighet før de ble sammen, og solgt dem for å kjøpe sammen. Oppsparte midler og overskudd etter salg, så kan de fint sitte med 2-3 mill i egenkapital. Så må de kanskje ha 3 mill i lån hver, med en noe over gjennomsnittlig inntekt får man til det.

Disse leilighetene er dyre, men mange har råd til dem allikevel. De er ikke akkurat beregnet på enslige førstegangskjøpere.  

Anonymkode: 785bb...657

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

For alle som tror boligmarkedet vil endre seg til det bedre:

7s8ngbi5ggv51.png

Anonymkode: 3c910...117

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, OBOS har blitt dyrere med årene, men er heller ikke uoverkommelig. Kjøpte selv nylig en 2-roms leilighet av de i Oslo for 3 mill

Anonymkode: 8a0b7...78a

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

To voksne mennesker som har eid hver sin leilighet før de ble sammen, og solgt dem for å kjøpe sammen. Oppsparte midler og overskudd etter salg, så kan de fint sitte med 2-3 mill i egenkapital. Så må de kanskje ha 3 mill i lån hver, med en noe over gjennomsnittlig inntekt får man til det.

Disse leilighetene er dyre, men mange har råd til dem allikevel. De er ikke akkurat beregnet på enslige førstegangskjøpere.  

Ja, vi er en familie på 4, der vi to voksne har vært inne på boligmarked i Oslo i ti år. Ja, vi har nok egenkapital + vi får nok lån til å kjøpe toroms på Frysja 😅 Men vi har jo ikke lyst til toroms på Frysja.. Vi ville gjerne hatt 120-150 kvm i Oslo, med litt hage i hvert fall, og i barnevennlig strøk. Men det har vi ikke råd til. 🙄

Anonymkode: 35e87...38f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, vi er en familie på 4, der vi to voksne har vært inne på boligmarked i Oslo i ti år. Ja, vi har nok egenkapital + vi får nok lån til å kjøpe toroms på Frysja 😅 Men vi har jo ikke lyst til toroms på Frysja.. Vi ville gjerne hatt 120-150 kvm i Oslo, med litt hage i hvert fall, og i barnevennlig strøk. Men det har vi ikke råd til. 🙄

Limer inn svaret fra @newman01 

Den har du tydeligvis misset. 

«

EDIT: tror jeg fant boligprosjektet ditt. Bør kanskje moderere overdrivelsen din bittelitt før du fyrer opp. Det du antagelig fant til 9 mill fra OBOS på Frysja var en 91,5m2 4-roms flunkende ny leilighet med garasjeplass og elbillader. Pluss TO balkonger. i sjette etasje»

Anonymkode: 50340...5b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men da kjøper dere selvsagt ikke en to-roms, men finner dere et sted med hage. Her var det snakk om en fireroms på over 90m2, det finnes helt sikkert barnefamilier som vil ha en ny leilighet, og ikke er interessert i hagearbeid, som en slik leilighet kan passe til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ikke om de gikk glipp av prisveksten og var med på å tjene penger oppover der - eller - arver MYE. 

Men ja, de som kjøper boliger i Oslo i dag har stort sett fått være med på prisveksten - og kom seg gjerne inn med hjelp. 

Alle andre kan glemme det. 

Anonymkode: 8db00...8be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...