AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 Det var i november 2020 at jeg sluttet med isotretinoin. Det står i vedlegget at man kan bli gravid 1 måned etter, men jeg ville aldri tatt sjansen på det. Nå har det gått 7 måneder og jeg tenkte å begynne å prøve i sommer. Burde jeg vente lenger, kanskje til det har gått et helt år? Noen med personlig erfaring som kan trygge meg? (For de som ikke vet hva isotretinoin er så er det et A-vitamin preparat mot kviser som er fosterskadelig.) Anonymkode: 64db4...2ca
Million Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 Du bør ta en telefon til legen og kanskje en hudlege, som er spesialister som ofte skriver ut dette fosterskadelige preparatet. Det er bedre enn å høre på tilfeldige synsere på KG 😉 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 Når den norske anbefalingen sier at det trygt å bli gravid 1 mnd etter så legger de inn litt margin, så det ingen grunn til å tvile på det https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-6400?source=relisdb En svensk database har vurdert at dersom kvinnen blir gravid kort tid etter seponering/avslutning av isotretinoinbehandlingen er risikoen for misdannelser sannsynligvis liten (5). Til tross for disse vurderingene bør, for sikkerhets skyld, de norske anbefalingene følges så langt det er mulig. 7 mnd er jo kjempelenge, legemidlet er ute av kroppen din for over et halvt år siden. Anonymkode: 6541c...a18
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 Million skrev (2 timer siden): Du bør ta en telefon til legen og kanskje en hudlege, som er spesialister som ofte skriver ut dette fosterskadelige preparatet. Det er bedre enn å høre på tilfeldige synsere på KG 😉 Som sagt så står det i pakningsvedlegget at det er greit å bli gravid 1 måned etter avsluttet behandling. Men dette har nylig blitt endret, tidligere så var det anbefalt enda lenger. Derfor jeg ønsket personlig erfaring fra vanlige folk, det har ikke en hudlege erfaring med ☺️ Anonymkode: 64db4...2ca
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #5 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når den norske anbefalingen sier at det trygt å bli gravid 1 mnd etter så legger de inn litt margin, så det ingen grunn til å tvile på det https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-6400?source=relisdb En svensk database har vurdert at dersom kvinnen blir gravid kort tid etter seponering/avslutning av isotretinoinbehandlingen er risikoen for misdannelser sannsynligvis liten (5). Til tross for disse vurderingene bør, for sikkerhets skyld, de norske anbefalingene følges så langt det er mulig. 7 mnd er jo kjempelenge, legemidlet er ute av kroppen din for over et halvt år siden. Anonymkode: 6541c...a18 Jeg syns å huske at pakningsvedlegget nylig har blitt endret, etter mer forskning. At det tidligere var anbefalt å vente 1 år. Men da stoler jeg på det! Det skal jo i teorien være helt ute. Men medikamentet er fettoppløselig (kan lagres i fettet i lang tid?) selv om det er ute av blodet og var derfor litt i tvil. Anonymkode: 64db4...2ca
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #6 Skrevet 20. juli 2021 Jeg ble gravid 3 mnder etter at jeg sluttet med isotretinoin. Det endte med en missed abortion. Men det hadde neppe sammenheng. Anonymkode: 23d4f...b5c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #7 Skrevet 20. juli 2021 Altså, hvis det står 1 mnd er det ingen grunn til å ikke stole på dette.. Om det så er endret er det fordi de vet enda bedre at det er trygt ved 1 mnd. Anonymkode: 58361...902
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå