Gjest Natnat Skrevet 8. juni 2021 #1 Del Skrevet 8. juni 2021 Hei! Lurte på om dåke har noko ide om hvor mange poeng kan den særskilte vurderingen hjelper Eg har 64.9 poeng mens å gå inn på medisin er 67.7 Eg har nettopp ble diagnosert med ADHD et par månad si også at eg fullførte vgs under 6 år. Trur dåke at eg har en sjanse? Eg har lyst til å studere medisin fordi eg er så jævla trøtt av å ikke bli trudd på smertene mine og vil hindre at andre skal føle det samme som meg. Har vært i smerter i 3-4 år. Det er så vanskelig å ikke li trudd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastanjefrø Skrevet 8. juni 2021 #2 Del Skrevet 8. juni 2021 Natnat skrev (10 minutter siden): Hei! Lurte på om dåke har noko ide om hvor mange poeng kan den særskilte vurderingen hjelper Eg har 64.9 poeng mens å gå inn på medisin er 67.7 Eg har nettopp ble diagnosert med ADHD et par månad si også at eg fullførte vgs under 6 år. Trur dåke at eg har en sjanse? Eg har lyst til å studere medisin fordi eg er så jævla trøtt av å ikke bli trudd på smertene mine og vil hindre at andre skal føle det samme som meg. Har vært i smerter i 3-4 år. Det er så vanskelig å ikke li trudd Du kommer ikke inn. Særskilt vurdering er at de eks. Kan se bort fra eksamenskarakterene om foreldrene dine døde i en bilulykke før de, og bare vurdere deg på standpunkt. Det betyr ikke at man kommer inn med lavere snitt pga. eks ADHD. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Natnat Skrevet 8. juni 2021 #3 Del Skrevet 8. juni 2021 4 minutter siden, Kastanjefrø said: Du kommer ikke inn. Særskilt vurdering er at de eks. Kan se bort fra eksamenskarakterene om foreldrene dine døde i en bilulykke før de, og bare vurdere deg på standpunkt. Det betyr ikke at man kommer inn med lavere snitt pga. eks ADHD. Men dei skreiv at; For å få særskilt vurdering, må du dokumentere at de faktiske kunnskapene du hadde da du gikk på videregående skole var bedre enn karakterene dine viser. Det er ikke en vurdering av om du fikk brukt potensialet ditt da du gikk på skole. At eg fekk diagnose med ADHD og hadde ikkje tilrettelegging på vgs kan være et grunnlag basert på ka folk fra PPT har sagt. Sprøsmålet mitt dreidde om kor mange poeng er for 'mange' eller 'lite' Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastanjefrø Skrevet 8. juni 2021 #4 Del Skrevet 8. juni 2021 Natnat skrev (17 minutter siden): Men dei skreiv at; For å få særskilt vurdering, må du dokumentere at de faktiske kunnskapene du hadde da du gikk på videregående skole var bedre enn karakterene dine viser. Det er ikke en vurdering av om du fikk brukt potensialet ditt da du gikk på skole. At eg fekk diagnose med ADHD og hadde ikkje tilrettelegging på vgs kan være et grunnlag basert på ka folk fra PPT har sagt. Sprøsmålet mitt dreidde om kor mange poeng er for 'mange' eller 'lite' Du kommer ikke inn, det hjelper ikke å krangle med meg. Funksjonsnedsettelsen må ha påvirket din evne til å vise hva du egentlig kan, det gjør ikke ADHD, det hindrer din evne til å tilegne deg stoffet i utgangspunktet. Du kan komme tilbake her etter opptaksfristen og dele hvordan det gikk, og se at jeg hadde helt rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #5 Del Skrevet 8. juni 2021 24 minutter siden, Natnat said: Men dei skreiv at; For å få særskilt vurdering, må du dokumentere at de faktiske kunnskapene du hadde da du gikk på videregående skole var bedre enn karakterene dine viser. Det er ikke en vurdering av om du fikk brukt potensialet ditt da du gikk på skole. At eg fekk diagnose med ADHD og hadde ikkje tilrettelegging på vgs kan være et grunnlag basert på ka folk fra PPT har sagt. Sprøsmålet mitt dreidde om kor mange poeng er for 'mange' eller 'lite' Ja, men da har du ikke faktiske kunnskaper fra vgs som var bedre enn karakterene viser. Anonymkode: d96a9...69d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #6 Del Skrevet 8. juni 2021 Hvis ADHD kan påvirke hvordan du f.eks. presterer på en prøve/eksamen eller en presentasjon så vil jeg tro at kvalifiserer ut ifra det som skrives her. Men hvordan det skal dokumenteres er jeg usikker på. Holder det med dokumentasjon fra lege og lærer? Anonymkode: 150d4...dba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #7 Del Skrevet 8. juni 2021 Ikke hør på anonym over her. Når du har fått en adhd diagnose i ettertid kan det hende at du kan komme inn på særskilt grunnlag, men sannsynligheten er liten. Det er uansett verdt forsøket. Adhd gir ofte mange følgevansker, ut ifra måten du formulerer deg på kan det hende du også har dysleksi, hvilket er den vanligste følgevansken til adhd. Jeg ville bedt om en utredning for dysleksi, og dersom du også har denne diagnosen er det større sannsynlighet for at du får særskilt vurdering jrg vil presisere at du skriver veldig forståelig og fint, men ettersom jeg har jobbet lenge med utredning av ulike diagnoser, kjenner jeg igjen klassiske feil. Jenter, får desverre ofte diagnoser veldig sent fordi de er flinke til å kamuflere symptomene. Anonymkode: df766...f3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Natnat Skrevet 8. juni 2021 #8 Del Skrevet 8. juni 2021 2 minutter siden, Kastanjefrø said: Du kommer ikke inn, det hjelper ikke å krangle med meg. Funksjonsnedsettelsen må ha påvirket din evne til å vise hva du egentlig kan, det gjør ikke ADHD, det hindrer din evne til å tilegne deg stoffet i utgangspunktet. Du kan komme tilbake her etter opptaksfristen og dele hvordan det gikk, og se at jeg hadde helt rett. Eg 'krangler' ikkje med deg, eg berre forklarer det eg blei fortalt, litt rart at du tenker slik og blir så defensiv ADHD kan påvirke karakter på mange måtar; å bli distrahert kvar gang ein student spør noko til læreren som eksempel og det blir vanskelig å komme tilbake og derfor får ikke nok tid, og andre ting som å ikke kunne fokusere nok spesielt når ein er stressa. Andre ting kan òg være å ikke bli oppmerksom nok til spørsmålet (har skjedd med meg flere ganger når det gjelder å forstå spørsmålet som ein skal). Eg har også vært bedre etter å ha begynt med medisin, eg kan i allefall kunne fokusere nok og ikke ha en 'blank hjerne' etter et par timer av å berre sitte og ikke gjere noko annet enn å sitte på prøven I tillegg er eg ikkje norsk og ble ferdig med vgs mindre enn 6 år av å ha vært her (det blir 7 år i år men eg er jo ferdig fra et par år si) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #9 Del Skrevet 8. juni 2021 Kastanjefrø skrev (36 minutter siden): Du kommer ikke inn. Særskilt vurdering er at de eks. Kan se bort fra eksamenskarakterene om foreldrene dine døde i en bilulykke før de, og bare vurdere deg på standpunkt. Det betyr ikke at man kommer inn med lavere snitt pga. eks ADHD. Dette. Jeg kom inn på en utdanning med veldig spesifikke krav fordi sønnen min døde dagen jeg skulle ha eksamen. Særskilt vurdering er veldig strengt og gjelder bare i ekstreme tilfeller. Om du har veldig lyst inn kan du jo ta opp eksamen som privatist, slik som mange andre må gjøre? Lykke til uansett Håper det ordner seg! Anonymkode: f6054...88d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #10 Del Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis ADHD kan påvirke hvordan du f.eks. presterer på en prøve/eksamen eller en presentasjon så vil jeg tro at kvalifiserer ut ifra det som skrives her. Men hvordan det skal dokumenteres er jeg usikker på. Holder det med dokumentasjon fra lege og lærer? Anonymkode: 150d4...dba Kontakt adhd foreningen, de kan forklare og beskrive hvordan dette kan påvirke evnen til både konsentrasjon og prosessering av kunnskap. Kort forklart har de med adhd svak frontal fungering. I frontallappene er hjernens styrende og kontrollerende funksjoner, også kalt eksekutive funksjoner. Eksektutive funksjoner er et begrep som er vidt, og omfatter blant annet problemløsning, impulskontroll, planlegging, fleksibilitet, vurdering av konsekvenser, atferdsendring ut ifra tilbakemelding og abstraksjon. Eksekutiv funksjonssvikt kan bidra til at mennesker med AD/HD får utfordringer knyttet til det å organisere eget liv i forhold til andre på samme alder. Anonymkode: df766...f3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Natnat Skrevet 8. juni 2021 #11 Del Skrevet 8. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke hør på anonym over her. Når du har fått en adhd diagnose i ettertid kan det hende at du kan komme inn på særskilt grunnlag, men sannsynligheten er liten. Det er uansett verdt forsøket. Adhd gir ofte mange følgevansker, ut ifra måten du formulerer deg på kan det hende du også har dysleksi, hvilket er den vanligste følgevansken til adhd. Jeg ville bedt om en utredning for dysleksi, og dersom du også har denne diagnosen er det større sannsynlighet for at du får særskilt vurdering jrg vil presisere at du skriver veldig forståelig og fint, men ettersom jeg har jobbet lenge med utredning av ulike diagnoser, kjenner jeg igjen klassiske feil. Jenter, får desverre ofte diagnoser veldig sent fordi de er flinke til å kamuflere symptomene. Anonymkode: df766...f3d Eg veit at det er en liten sjanse til det, og forstår da òg. Hvis eg venter et år til så klarer eg å komme inn fordi da får eg 2 poeng som tillegspoeng og kan forbedre et par fag men berre hadde lyst til å vite om det var en sjanse. Tusen takk for svaret! Setter stor pris på da. Og det er sant at jenter generelt sett blir diagnosert seinare og går gjennom mykje mer før noko skjer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #12 Del Skrevet 8. juni 2021 Prøv! Du kan ikke få verre svar enn «nei» Anonymkode: 36819...b9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Natnat Skrevet 8. juni 2021 #13 Del Skrevet 8. juni 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men da har du ikke faktiske kunnskaper fra vgs som var bedre enn karakterene viser. Anonymkode: d96a9...69d Det har eg. Problemet er jo å sitte i ein klasse der mange studenter stiller spørsmål og eg blir distrahert heile tiden på grunn av det, karakterene mine er jo for det meste fra skriftlige prøver og det er vanskelig å sitte heile dagen i ro og kunne konsentrere. Hvis eg var i et rolig klasserom og kunne få mange pauser istedenfor ett så kunne eg få mykje bedre karakter. Forskjellen mellom 5 og 6 er ikkje så stor og krever konsentrasjon på detaljer. Eg kjenner disse detaljene men det er vanskelig å konsentrere når det er mange ting some skjer rundt òg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastanjefrø Skrevet 8. juni 2021 #14 Del Skrevet 8. juni 2021 (endret) Natnat skrev (6 minutter siden): Det har eg. Problemet er jo å sitte i ein klasse der mange studenter stiller spørsmål og eg blir distrahert heile tiden på grunn av det, karakterene mine er jo for det meste fra skriftlige prøver og det er vanskelig å sitte heile dagen i ro og kunne konsentrere. Hvis eg var i et rolig klasserom og kunne få mange pauser istedenfor ett så kunne eg få mykje bedre karakter. Forskjellen mellom 5 og 6 er ikkje så stor og krever konsentrasjon på detaljer. Eg kjenner disse detaljene men det er vanskelig å konsentrere når det er mange ting some skjer rundt òg Nei, det har du ikke. At du ikke har hatt optimale betingelser er ikke synonymt med at du hadde faktiske kunnskaper på et høyere nivå. Som tidligere nevnt i tråden er det selvfølgelig ingenting som hindrer deg fra å søke, jeg bare opplyser deg om at du ikke kommer inn. Det er heller ikke relevant at du fullførte VGS på mindre enn seks år. Det vanlige er å fullføre på 2 eller 3 år. Endret 8. juni 2021 av Kastanjefrø Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Natnat Skrevet 8. juni 2021 #15 Del Skrevet 8. juni 2021 Just now, Kastanjefrø said: Nei, det har du ikke. At du ikke har hatt optimale betingelser er ikke synonymt med at du hadde faktiske kunnskaper på et høyere nivå. Som tidligere nevnt i tråden er det selvfølgelig ingenting som hindrer deg fra å søke, jeg bare opplyser deg om at du ikke kommer inn. Det er heller ikke relevant at du fullførte VGS på mindre enn seks år. Det vanlige er å fullføre på 2 eller 3 år. For det første, ja, det egentlig betyr da. Det berre ser ut at du veit ikkje kos ADHD fungerer hos ulike folk. Det er også mange andre som har fått ja på særskilt vurdering fordi dei har ADHD (det betyr ikkje at ein skal komme inn på studieplassen men at grunnlaget for den særsskilte vurderingen var god nok) For det andre, eg meinte at eg er ikkje norsk, og fullført vgs mindre enn 6 år etter å ha kommet til Norge, stor forskjell. For det tredje, spørsmålet mitt handler ikke om eg får det eller ikkje men om hvis eg får da, kor mange poeng er det en snakker om. Så eg trenger ikkje å sei mer her om da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KvasiKonge Skrevet 8. juni 2021 #16 Del Skrevet 8. juni 2021 Mulig, men usannsynlig. Da har allerede et meget høyt snitt, vanskelig å argumentere at du ikke er oppgående når du har over 60. Et lite sidespor, men medisinutdanningen kommer trolig til å utvides slik at flere universiteter kan tilby studiet. Da vil minstekravet (muligens) synke 👍 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Problemløseren Skrevet 8. juni 2021 #17 Del Skrevet 8. juni 2021 Natnat skrev (1 time siden): Hei! Lurte på om dåke har noko ide om hvor mange poeng kan den særskilte vurderingen hjelper Eg har 64.9 poeng mens å gå inn på medisin er 67.7 Eg har nettopp ble diagnosert med ADHD et par månad si også at eg fullførte vgs under 6 år. Trur dåke at eg har en sjanse? Eg har lyst til å studere medisin fordi eg er så jævla trøtt av å ikke bli trudd på smertene mine og vil hindre at andre skal føle det samme som meg. Har vært i smerter i 3-4 år. Det er så vanskelig å ikke li trudd Hvis du vil inn på studiet så må du tilbake til VGS og forbedre karakterene. Eventuelt ta privatist eksamen Hvis du sier at du har smerter så er det ingen som ikke tror på det. Hvorfor tror du at folk ikke tror deg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Natnat Skrevet 8. juni 2021 #18 Del Skrevet 8. juni 2021 1 minutt siden, Problemløseren said: Hvis du vil inn på studiet så må du tilbake til VGS og forbedre karakterene. Eventuelt ta privatist eksamen Hvis du sier at du har smerter så er det ingen som ikke tror på det. Hvorfor tror du at folk ikke tror deg? Eg har null problem med da. Kan berre vente et år og få 2 poeng og forbedre et fag. Eg berre lurte på kor mange poeng er det snakk om generelt sett når det gjelder særsskilt vurdering eller kos skal den egentlig hjelpe nokon Har vært hos legen mange ganger og ble sagt at eg måtte tenke mindre om da. Har også vært hos spesialist som sa at hvis eg har lyst å bli kvitt av smerter så må eg få barn. Dei har ikkje lyst til å gjere operasjonen til diagnose (eneste måten å bli diagnosert på for den spesifikke sykdomen) men dei har ikkje lyst på da fordi dei trur ikkje at eg har det så dårlig. En gang var eg hos lege og han ble sint på meg og sa at eg berre måtte slutte å tenke på da. Eg går ikkje til legen ofte, det gjer eg absolutt ikkje. Hater å gå til dei men kjæresten tvinger meg til å gå fordi han ser at eg har det dårlig. Eg har ikkje lyst itl å leve slik som eg gjer nå og vil endre det til meg og til andre som sliter som meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KvasiKonge Skrevet 8. juni 2021 #19 Del Skrevet 8. juni 2021 Natnat skrev (4 minutter siden): kjæresten tvinger meg til å gå fordi han ser at eg har det dårlig. Eg har ikkje lyst itl å leve slik som eg gjer nå og vil endre det til meg og til andre som sliter som meg Jeg tror legene har bedre grunnlag for å vurdere om du er dårlig enn kjæresten din. Hvis han tvinger deg til å gjøre noe du ikke vil burde du irettesette han legens vurdering, de er tross alt ekspertene. Høres ut som det er mer enn ADHD på gang hvis du ikke anser liver du lever nå som verdig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Natnat Skrevet 8. juni 2021 #20 Del Skrevet 8. juni 2021 4 minutter siden, KvasiKonge said: Jeg tror legene har bedre grunnlag for å vurdere om du er dårlig enn kjæresten din. Hvis han tvinger deg til å gjøre noe du ikke vil burde du irettesette han legens vurdering, de er tross alt ekspertene. Høres ut som det er mer enn ADHD på gang hvis du ikke anser liver du lever nå som verdig? Du har feil i din første poeng. Kvinner generelt sett blir behanlda mykje verre og blir ikkje diagnosert på sykdommer men blir fortalt at me overdriver alt; https://www.tv2.no/a/13971455/ er et lite eksempel. Og kjæresten har min beste interesse når det gjelder slike ting og derfor vil han at eg skal gå til dei Og kos skal ein ha et bra liv når ein lever i smerter kvar dag og den påvirke relasjoner med andre folk uten at det finnes svar eller ka som helst hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå