AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 Har endelig klart å avslutte et psykisk voldelig forhold. Vi har et barn på nesten to år, og eksen er veldig bitter og klarer ikke å holde en vennlig tone med meg. Jeg går rundt med konstant angst og redsel i kroppen, og synes det hele er meget ubehagelig. Han mener jeg har satt han i en umulig situasjon da han bor i mitt hus og ikke har økonomi til å bo for seg selv, jeg har fortalt han at han er voksen å det er ærlig talt ikke mitt problem. Men vi har vært samboere i nesten tre år, og da har han såvidt jeg har skjønt rettigheter som en leieboer. Altså tre mnd på seg. Jeg tviler nå uansett på at han har flyttet innen tre mnd. Men er det ikke mulig å få han ut tidligere? 😩 Vet ærlig talt ikke hvor mye mer jeg orker. Jeg vil holde en så god tone som overhodet mulig pga barnet vårt. Men jeg blir psykisk dårlig av dette. Noen som vet lover og regler her? Anonymkode: 8fba0...1ca
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 Uten husleieavtale har han ikke rett til å bli boende i tre måneder. Han må ut, men man bør vel gi rimelig tid til å finne noe. Samtidig kan han ikke bare vise til at han ikke har råd til å finne noe, det er hans problem. Anonymkode: ceb41...404
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 Det er forresten ikke du som skal finne grunnlag for å hive ham ut, det er han som må finne hjemmel i loven som viser at han kan bli boende. Det finner han uansett ikke, så det kan du be ham om. Anonymkode: ceb41...404
Nymerïa Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 Få noen mannlige slektninger eller en kompis (av deg) til å bo med dere også. Da kommer han for det første til å ta seg mer sammen. I tillegg er det neppe stas å bo i et fullt hus med eksens familie. Det hadde i hvert fall vært mitt komplette mareritt. 10
Million Skrevet 8. juni 2021 #5 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Enig med innlegg 4. Få en annen mann eller to (brødre eller kompiser eller fettere, hva du enn har) som kan bo på sofaen en stund. Da blir han nok mer medgjørlig og ikke så ufin. Det tør han ikke. Dessuten kan det skynde på prosessen hans med å komme seg ut. Jeg tviler også på at hans rettigheter som "leieboer" etter samboerforhold med en viss varighet, trumfer det hvis du anmelder han for psykisk vold (som du skriver at han driver med). Anmeld fyren og få politiet til å komme og kaste han ut. Ingen kan komme og påstå at en som driver med psykisk vold skal med loven i hånd få bli boende der mennesket han er voldelig mot bor! Si at han har maks to uker på seg. så tilkaller du politiet. Endret 8. juni 2021 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #6 Skrevet 8. juni 2021 NymeriaRhoynar skrev (2 minutter siden): Få noen mannlige slektninger eller en kompis (av deg) til å bo med dere også. Da kommer han for det første til å ta seg mer sammen. I tillegg er det neppe stas å bo i et fullt hus med eksens familie. Det hadde i hvert fall vært mitt komplette mareritt. Moren min bor med oss nå. Han bryr seg ikke om det, er hyggelig med henne men ikke med meg. Hun har lyst til å be han ryke å reise. Vurderer en tlf til krisesenter for å høre om hva de tenker. Pappa har også sagt han kan komme å kaste han ut om jeg trenger det. Men med tanke på barnet vi har sammen er jeg redd det bare gjør vondt værre å fysisk kaste ut eksen.. Ts Anonymkode: 8fba0...1ca
Nymerïa Skrevet 8. juni 2021 #7 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Moren min bor med oss nå. Han bryr seg ikke om det, er hyggelig med henne men ikke med meg. Hun har lyst til å be han ryke å reise. Vurderer en tlf til krisesenter for å høre om hva de tenker. Pappa har også sagt han kan komme å kaste han ut om jeg trenger det. Men med tanke på barnet vi har sammen er jeg redd det bare gjør vondt værre å fysisk kaste ut eksen.. Ts Anonymkode: 8fba0...1ca Så godt å høre at du ikke er alene med denne mannen. Jeg skjønner at du ikke vil kaste ut noen, i hvert fall ikke i utgangspunktet. Men hvis han ikke flytter innen fristen du har satt så kan det kanskje være greit å vite med seg selv at du har den muligheten i bakhånd? Har du gitt han en dato?
nomore82 Skrevet 8. juni 2021 #8 Skrevet 8. juni 2021 Har han noen gang betalt et fast mindre eller større beløp for å bo hos deg?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #9 Skrevet 8. juni 2021 nomore82 skrev (17 minutter siden): Har han noen gang betalt et fast mindre eller større beløp for å bo hos deg? Han betaler et lite beløp for å bo ja, i tillegg betaler han 1/4del av barnehagen for barnet. Ts Anonymkode: 8fba0...1ca
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #10 Skrevet 8. juni 2021 NymeriaRhoynar skrev (27 minutter siden): Så godt å høre at du ikke er alene med denne mannen. Jeg skjønner at du ikke vil kaste ut noen, i hvert fall ikke i utgangspunktet. Men hvis han ikke flytter innen fristen du har satt så kan det kanskje være greit å vite med seg selv at du har den muligheten i bakhånd? Har du gitt han en dato? Da jeg gjorde det slutt for 2uker siden sa jeg at han kunne få sommeren, altså tre mnd. Men jeg trodde ikke han skulle oppføre seg som han gjør, ei heller at jeg skulle ha angst og frykt hele tiden av å bo med han😩 Ts Anonymkode: 8fba0...1ca
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #11 Skrevet 8. juni 2021 Ring krisesenteret. De kan gi deg råd om hvilke muligheter du har. Jeg er fristet til å si bytt lås og sett tingene hans på trappen, han får neppe noen hjelp noe sted til å tvangsflytte seg inn igjen, men sjekk med noen som kan det. Anonymkode: e778f...f67 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #12 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da jeg gjorde det slutt for 2uker siden sa jeg at han kunne få sommeren, altså tre mnd. Men jeg trodde ikke han skulle oppføre seg som han gjør, ei heller at jeg skulle ha angst og frykt hele tiden av å bo med han😩 Ts Anonymkode: 8fba0...1ca Ring krisesenter og hør med dem. De har garantert snakket med andre om dette før og vet hva du kan gjøre og ikke ift denne mannen. Anonymkode: 09eec...c61 2
Problemløseren Skrevet 8. juni 2021 #13 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har endelig klart å avslutte et psykisk voldelig forhold. Vi har et barn på nesten to år, og eksen er veldig bitter og klarer ikke å holde en vennlig tone med meg. Jeg går rundt med konstant angst og redsel i kroppen, og synes det hele er meget ubehagelig. Han mener jeg har satt han i en umulig situasjon da han bor i mitt hus og ikke har økonomi til å bo for seg selv, jeg har fortalt han at han er voksen å det er ærlig talt ikke mitt problem. Men vi har vært samboere i nesten tre år, og da har han såvidt jeg har skjønt rettigheter som en leieboer. Altså tre mnd på seg. Jeg tviler nå uansett på at han har flyttet innen tre mnd. Men er det ikke mulig å få han ut tidligere? 😩 Vet ærlig talt ikke hvor mye mer jeg orker. Jeg vil holde en så god tone som overhodet mulig pga barnet vårt. Men jeg blir psykisk dårlig av dette. Noen som vet lover og regler her? Anonymkode: 8fba0...1ca Hvorfor kontakter du ikke foreldrene hans?
Nymerïa Skrevet 8. juni 2021 #14 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Da jeg gjorde det slutt for 2uker siden sa jeg at han kunne få sommeren, altså tre mnd. Men jeg trodde ikke han skulle oppføre seg som han gjør, ei heller at jeg skulle ha angst og frykt hele tiden av å bo med han😩 Ts Anonymkode: 8fba0...1ca Hvis du først har sagt at han får hele sommeren så er det kanskje ikke så mye du kan gjøre. Det eneste må jo være å få han til å dra frivillig med å gjøre hjemmet uattraktivt for han. Som for eksempel å invitere flere i din familie til å bo med dere. Folk som tar stor plass og ikke liker han spesielt godt. Vær så snill å ikke vær alene med han hvis det er sånn at han er psykisk voldelig.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #15 Skrevet 8. juni 2021 Ring krisesenteret og hør med dem, og så hadde jeg kanskje spurt din far om å heller være hos deg, siden han tydeligvis ikke har noen kvaler for å kaste han ut. Ha en prat med din far først om psykisk vold, og hvordan han har oppført seg. Da blir det nok fart i sakene. Anonymkode: 104a3...7ce
Gjest Robin666 Skrevet 8. juni 2021 #16 Skrevet 8. juni 2021 Problemløseren skrev (13 minutter siden): Hvorfor kontakter du ikke foreldrene hans? 😂 Han er vel ikke 14 år gammel.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #17 Skrevet 8. juni 2021 Problemløseren skrev (4 timer siden): Hvorfor kontakter du ikke foreldrene hans? Foreldrene er klar over situasjonen, eller rettere sagt mor og stefar. Men moren hans har snudd på flisa å blitt bitter og sur på meg. Så ikke stort å hente der vil jeg tro. Ts Anonymkode: 8fba0...1ca
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #18 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ring krisesenteret og hør med dem, og så hadde jeg kanskje spurt din far om å heller være hos deg, siden han tydeligvis ikke har noen kvaler for å kaste han ut. Ha en prat med din far først om psykisk vold, og hvordan han har oppført seg. Da blir det nok fart i sakene. Anonymkode: 104a3...7ce Pappa bor noen timer unna så han kan desverre ikke komme å bo her. Men han kommer muligens på besøk neste uke. Må nok bare kontakte krisesenter og høre hva de mener. Ts Anonymkode: 8fba0...1ca 1
Whistler Skrevet 9. juni 2021 #19 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): .................... Men vi har vært samboere i nesten tre år, og da har han såvidt jeg har skjønt rettigheter som en leieboer. Altså tre mnd på seg. .............. Noen som vet lover og regler her? Anonymkode: 8fba0...1ca nomore82 skrev (20 timer siden): Har han noen gang betalt et fast mindre eller større beløp for å bo hos deg? AnonymBruker skrev (20 timer siden): Han betaler et lite beløp for å bo ja, i tillegg betaler han 1/4del av barnehagen for barnet. Ts Anonymkode: 8fba0...1ca Han har ikke rettigheter som leieboer fordi han har "botid". Kun fordi han har en sedvanefestet rett som leietaker fordi han har betalt husleie om det er det du har kalt det. Semantikken er viktig her. Forstå meg rett. Han er en sannsynligvis en idiot, men i dette tilfellet altså din idiot. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 9. juni 2021 #20 Skrevet 9. juni 2021 Det første du skal gjøre er å fortelle han at betingelsen for å få bo der ut sommeren er helt alminnelig folkeskikk. Klarer han ikke å utvise det må han ut umiddelbart. At han betaler for barnet er helt uvesentlig for en eventuell påstått borett. Alle må bekoste utgifter for barnet sitt. Be han rykke inn annonse for seg selv under "til leie ønskes" og gi han en helt konkret dato å forholde seg til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå