prøver89 Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Har en buksbumplante som vi plantet i fjor på sensommeren. Ser ikke ut til at den har klart seg gjennom vinteren. Er den død? Bare å gi opp? Eller noe vi kan gjøre? Bladene er gule og tørre. Litt grønnere inni, Men ikke noe frisk grønnfarge der heller. Slipper ikke blad. Vi sluttet å vanne når frosten kom og startet igjen i vår. Vi har beskjært den nå nylig, og gitt den både mer jord(kugjødselkompostjord), svovlsuramoniakk og gjødslet en gang. Den får litt vann ofte nå når det er så varmt og tørt. Hva gjør jeg feil?? Noen med tips? Endret 8. juni 2021 av prøver89 Bildene kom ikke med
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 Ser ikke bilde av den hvis du har prøvd å legge ved bilde? La den være i fred nå. Ikke gjør noe som helst og vent å se. Ofte gjør en litt for mye og da gjør det bare vondt verre. Buksbom er en seintvoksende plante som trenger myyye tid... Anonymkode: 37ea8...f0d
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 Den er en H4 plante. Om du bor et sted med tøffere klima er det altså derfor. Anonymkode: e8e6c...759
Honey Dew Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 Har du mulighet til å legge ut bilde av buksbom-planten din? Det er mange planter som frøs pga den kalde vinteren. Vi har mistet flere.
prøver89 Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #5 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Prøvde å legge til bilde, men de kom ikke med. Prøver en gang til Endret 8. juni 2021 av prøver89 Bildene kom ikke med
prøver89 Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #6 Skrevet 8. juni 2021 prøver89 skrev (6 minutter siden): Prøvde å legge til bilde, men de kom ikke med. Prøver en gang til Har prøvd å legge inn bilder, men fikk ikke til. Ganske ny her. Under mine vedlegg står det "Blir ikke vist noen steder. Innholdet har ikke blitt lagret ennå eller ble slettet". Noen som vet hva jeg må gjøre for at bildene skal vises i tråden?
Honey Dew Skrevet 8. juni 2021 #7 Skrevet 8. juni 2021 prøver89 skrev (1 minutt siden): Har prøvd å legge inn bilder, men fikk ikke til. Ganske ny her. Under mine vedlegg står det "Blir ikke vist noen steder. Innholdet har ikke blitt lagret ennå eller ble slettet". Noen som vet hva jeg må gjøre for at bildene skal vises i tråden? Hvilket format er de i og hvor store er de? Hvordan legger du de inn? Er kopier og lim inn, eller bruker du funksjonen som er i det grå feltet under der du skriver?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #10 Skrevet 8. juni 2021 skrap litt i barken på en gren og se om det er frisk ved under. Anonymkode: 42220...e9f
prøver89 Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #11 Skrevet 8. juni 2021 Tok av en gren. Er gul farge. Er det et tegn på at den lever?
Million Skrevet 8. juni 2021 #12 Skrevet 8. juni 2021 Hvilken H-sone (herdighetssone) er det på Sunnmøre der du bor da? Og hvilken H-sone er maks av hva buksbommen tåler? Jeg plantet en buksbom selv i H4 (rett utenfor Oslo), men den overlevde ikke første vinteren.
prøver89 Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #13 Skrevet 8. juni 2021 Det Million skrev (1 minutt siden): Hvilken H-sone (herdighetssone) er det på Sunnmøre der du bor da? Og hvilken H-sone er maks av hva buksbommen tåler? Jeg plantet en buksbom selv i H4 (rett utenfor Oslo), men den overlevde ikke første vinteren. Det er faktisk 2-3. Burde gå greit da ?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #14 Skrevet 8. juni 2021 Litt liv er det nok i den, men klipp rett under der den ser død ut. Da finner du kjappere ut om hvor langt ned du må gå for å få den gang i den igjen. Anonymkode: 50123...843
Million Skrevet 8. juni 2021 #15 Skrevet 8. juni 2021 prøver89 skrev (1 minutt siden): Det Det er faktisk 2-3. Burde gå greit da ? Ja, da skulle det vel være innenfor, om det stemmer som noen nevnte lenger opp at den er herdig til sone 4. Nå snakker jeg på generelt grunnlag, men det er slik at mange sånne eviggrønne planter som egentlig skal tåle norsk klima eller herdighetssonen de er plantet i, dør under de sene vintermånedene i det den går over til vår. Grunnen til det er at toppen (det grønne) blir oppvarmet i vårsola, men bakken er stivfrossen og planten får rett og slett ikke noe vann. Røttene er frosne, men toppen står i varmen på dagtid. Den dør rett og slett av vannmangel på senvinter og tidlig vår pga dette. 1
prøver89 Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #16 Skrevet 8. juni 2021 Million skrev (8 minutter siden): Ja, da skulle det vel være innenfor, om det stemmer som noen nevnte lenger opp at den er herdig til sone 4. Nå snakker jeg på generelt grunnlag, men det er slik at mange sånne eviggrønne planter som egentlig skal tåle norsk klima eller herdighetssonen de er plantet i, dør under de sene vintermånedene i det den går over til vår. Grunnen til det er at toppen (det grønne) blir oppvarmet i vårsola, men bakken er stivfrossen og planten får rett og slett ikke noe vann. Røttene er frosne, men toppen står i varmen på dagtid. Den dør rett og slett av vannmangel på senvinter og tidlig vår pga dette. Hmm ja jeg tror nok det er der det ligger. Er det noe man kan gjøre for å forhindre det da? Skal man eller skal man ikke vanne mens det er frost? 😕
Million Skrevet 8. juni 2021 #17 Skrevet 8. juni 2021 prøver89 skrev (1 minutt siden): Hmm ja jeg tror nok det er der det ligger. Er det noe man kan gjøre for å forhindre det da? Skal man eller skal man ikke vanne mens det er frost? 😕 Det har jeg dessverre latt gå i glemmeboken. Er en stund siden jeg leste dette. Men ja, logisk sett vil jo vanningsforsøk bare fryse og kanskje gjøre vondt verre. Tildekking av planten med strie skal også forhindre at den tror det er vår for tidlig og begynne veksten før den klarer å dra vann opp av bakken med røttene. Står den i skygge og mørke skal den visstnok ha større sjanser for å overleve til bakken tiner.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #18 Skrevet 8. juni 2021 Denne ser temmelig død ut. Jeg bor på sunnmørsgrensa og mista også mine i vinter. De er utsatte for skader når sola kommer om våren og "lurer" planten til å våkke. Når den prøver å drikke er jorda fremdeles frossen og den får ikke i seg noe. til neste gang: dekk den med strie når våren kommer og vann godt så snart tela går. Pass på så den ikke tørker ut før vinteren kommer også. Anonymkode: 884dd...bcc
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #19 Skrevet 8. juni 2021 Kun ut ifra bilder og dømme ser den rimelig gåen ut ja. Når du skraper vekk barken, er det grønt der? Hvis ja så er det liv, selv om det hender at den bryter på opplagsnæringen som er i selve busken, og den egentlig er død. Når du tar tak rundt planten, kjenner du kulde? Hvis ja, så lever den, er det varme så er den gåen. Anonymkode: 0a400...d86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå