Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

🤔

Endret av zondaar
Redigert da ting løste seg 😊
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å hva er saken her? Kanskje man kan jobbe, eller kanskje man har noe man kan selge før man får penger fra sosialen. 

Anonymkode: b6d56...cb0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke sykepenger eller foreldrepenger på 5 måneder.. syns det er ganske sykt og til slutt fikk de en meget hormonell og sliten mamma som ringte to ganger om dagen til pengene var på konto.

Anonymkode: 98a48...6cb

• Liker 3
Skrevet

Det kommer jo an på historien her. Vi har ikke en saksbehandler hver som sitter og følger med på kontoen vår og fyller opp etterhvert.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener en enslig forsørger uten penger at vedkommende skal ha krav på fra sine medborgere?

Anonymkode: 1b7cf...68b

• Liker 12
Skrevet (endret)

Spørsmålet var generelt. Bare lurte på hvor lenge man synes NAV skal la det være forsvarlig for to mennesker å gå uten inntekt. Uten at man automatisk trenger å anta at man er en som ønsker å snylte på andre. Dette er første gang siden 1997 at jeg pr. i dag står uten jobb/lønnsinnntekt. 

sak: har jobbet i 23 år, siden jeg var 19. 

De to siste år har livet endret seg og man kan ikke lenger stå i den jobben man har. Blir sykmeldt. 
Går over på friskmelding til arbeidsformidling fra 18. mai. Det betyr at man beholder sykepenger i 12 uker mens man søker ny jobb. 
Får halv lønn 12. mai. Dekker knapt husleie og lån/tlf/strøm. 
Skal fra 18. mai sende meldekort. Får utbetaling av sykepenger på etterskudd. Helt greit. Men problemet er at man enda ikke har mottatt en krone av det man har fått innvilget fra 18. mai. 

med andre ord, frisk, oppegående arbeidstaker på jakt etter ny jobb, lever uten en krone nå i snart en mnd. I tillegg til å være eneforsørger. 

så spørsmålet var; hvor lenge er det forsvarlig?

Endret av zondaar
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du får vel søke sosial nødhjelp da.

Anonymkode: 2cb0f...22d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener en enslig forsørger uten penger at vedkommende skal ha krav på fra sine medborgere?

Anonymkode: 1b7cf...68b

Det kan jeg ikke svare på, har tjent mine egne penger siden 1997 og skattet rundt 6 727 500 kroner til bl.a mine medborgere. 

Husk: hver enkelt sak har sin historie, så snyltekortet trenger man ikke dra :)

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
zondaar skrev (1 minutt siden):

Det kan jeg ikke svare på, har tjent mine egne penger siden 1997 og skattet rundt 6 727 500 kroner til bl.a mine medborgere. 

Husk: hver enkelt sak har sin historie, så snyltekortet trenger man ikke dra :)

Søk nødpenger, skriv spesifikt inn i søknaden på Nav.no at det gjelder nødpenger, det skal gå til mat til deg og barn. Ikke store summer, men de utviser skjønn. Send søknad , så ringer du, da kan du ha penger på konto dagen etter. Men legg ved all dokumentasjon som de ønsker. Kommer sikkert litt ann på hvilken kommune du tilhører, med tanke på tempo etc. kommunen vår er super rask på dette, og veldig fine forholde seg til. I disse tider vi har vært gjennom siden pandemien kom så blir det for dumt med folk som drar snyltekort, alle kan havne i uføret med tanke på miste jobb eller bli permittert osv.

Anonymkode: 02012...e55

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
zondaar skrev (6 minutter siden):

Spørsmålet var generelt. Bare lurte på hvor lenge man synes NAV skal la det være forsvarlig for to mennesker å gå uten inntekt. Uten at man automatisk trenger å anta at man er en som ønsker å snylte på andre. Dette er første gang siden 1997 at jeg pr. i dag står uten jobb/lønnsinnntekt. 

De to siste år har livet endret seg og man kan ikke lenger stå i den jobben man har. Blir sykmeldt. 
Går over på friskmelding til arbeidsformidling fra 18. mai. Det betyr at man beholder sykepenger i 12 uker mens man søker ny jobb. 
Skal fra 18. mai sende meldekort. Får utbetaling av sykepenger på etterskudd. Helt greit. Men problemet er at man enda ikke har mottatt en krone av det man har fått innvilget fra 18. mai. 

med andre ord, frisk, oppegående arbeidstaker på jakt etter ny jobb, lever uten en krone nå i snart en mnd. I tillegg til å være eneforsørger. 

Etter 25 år i arbeidsliv ble jeg syk, og gikk etterhvert over på aap. 5 mnd uten inntekt, til tross for en utrolig mengde purringer. Alenemor til lite barn. Det er bare et system. Det er ikke en konkret person som bryr seg om akkurat DEG. Vil råde deg til å finne midlertidige løsninger. Det kan ta lang tid å få behandlet søknad, og uansett status, blir man ikke prioritert. 

Anonymkode: 3b354...245

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
zondaar skrev (1 time siden):

Hva med feriepenger? Har ikke de nylig blitt utbetalt? 

Anonymkode: b6d56...cb0

Skrevet
zondaar skrev (3 timer siden):

🤔

ALDRI stol på NAV

Saksbehandlerne jobber utifra rundskriv og ikke lov verket

• Liker 1
Skrevet

Saksbehandling tar den tiden det tar, av så mange slags årsaker - jeg gikk drøyt tre måneder uten inntekt i forbindelse med aap-søknad, primært på grunn av feil arbeidsgiver gjorde. Det sitter det ingen hos NAV og følger med på hvor lenge den enkelte har vært uten inntekt, eller hvorvidt de har en buffer å tære på. Er det krise, må man jo selv ta initiativ for å gjøre noe. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noe skurre med historien her. Ingen jobber i 23 år uten å ha klart å bygge en buffer som holder lenger en måned.

Anonymkode: 130ae...a0d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke lett med NAV. Jeg var selv alene med 2 barn, var akkurat ferdig med studier, så hadde jo ikke noe sparepenger. Men var heldig og fikk jobb, men etter 2 mnd, ble jeg svært syk, sykepenger tok 5 mnd å få, søkte om sosialhjelp, det tok 3 mnd. Jeg gikk ned 15 kg den perioden, for jeg spiste kun ris og havregrøt. Og jeg var normalvektig, men endte som undervektig. 

Anonymkode: e1b6c...0c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk ikke sykepenger eller foreldrepenger på 5 måneder.. syns det er ganske sykt og til slutt fikk de en meget hormonell og sliten mamma som ringte to ganger om dagen til pengene var på konto.

Anonymkode: 98a48...6cb

Samme her! Det er faktisk helt sykt. Gikk uten penger i flere måneder etter at barnet mitt var født.

Anonymkode: cbc27...d89

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noe skurre med historien her. Ingen jobber i 23 år uten å ha klart å bygge en buffer som holder lenger en måned.

Anonymkode: 130ae...a0d

Spørsmålet var hvor lenge det skal være forsvarlig, ikke om jeg har en buffer eller ikke. Det hadde jeg, men den er borte. 

Spørsmålet handlet om hvor lenge man skal måtte gå uten inntekt. 

• Liker 1
Skrevet
zondaar skrev (3 timer siden):

Ah. Dette er historien, altså. Ikke lett å gjette. Har du ringt og spurt (sendt melding evt) om saksgangen går slik den skal? At de ikke mangler dokumentasjon el?

Det er ofte mer lønnsomt å angripe det saklig i den retning det gjelder enn å opprette en gjettekonkurranse på Kg.

Ønsker du sosialhjelp så vil jeg gjenta at du må kontakte dem om dette. De overvåker deg ikke.

Praktisk og løsningsorientert er hva du trenger å være nå.

• Liker 4
Skrevet
Problemløseren skrev (2 timer siden):

ALDRI stol på NAV

Saksbehandlerne jobber utifra rundskriv og ikke lov verket

🤣🤣🤣Rundskriv baseres lovverket. Ref rettsstaten.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...