AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 Vi flyttet for 1 år siden fra et sted vi bodde på. Vi flyttet for å ta hensyn til meg fordi jeg ble mobbet så kraftig der at jeg ikke trivdes eller kunne bo der mer. Her vi bor nå trives jeg så enormt! Masse nye venner. Heletiden nå å gjøre. Bare flytte et nytt sted og starte livet med blanke ark. Foreldrene mine derimot trives ikke og har ikke fått nye vennskap eller særlig bekjentskap. De vil begge flytte tilbake dit. Der har vi jo både familie og mange venner. Men hva med meg da? Jeg har ingen venner eller noen jeg kan omgåes der. Stedet er også bittelite alle kjenner alle så det vil bli umulig for meg å unnga mobberne. Nå hater jeg mine foreldre og ligget i senga flere dager og gråtet sånn. Jeg er bare 16 år og kan jo ikke flytte ut for meg selv. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Skjønner dem ikke grunnen til at vi flyttet vekk fra sånn egt eller har dem glemt det? Jeg blomstrer på det nye stedet vi bor nå, men de mistrives veldig.... Dette er vanskelig for alle Anonymkode: ac389...9d5 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 Hvis du er 16 kan du vel flytte for deg selv på hybel? Er fra et lite sted hvor mange gjør det når de skal på vgs. fordi det er for langt å pendle. Men skjønner det er en vanskelig situasjon for deg og foreldrene dine. Anonymkode: e3d0d...6f5 42
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 Er det en mulighet å få leie en liten leilighet for deg der dere bor nå? Begynner du på videregående til høsten? Hvor langt er det mellom plassene foreldrene vil bo og du vil bo? Jeg skjønner dette er vanskelig og sårt.. Anonymkode: 90b22...3d8 11
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du er 16 kan du vel flytte for deg selv på hybel? Er fra et lite sted hvor mange gjør det når de skal på vgs. fordi det er for langt å pendle. Men skjønner det er en vanskelig situasjon for deg og foreldrene dine. Anonymkode: e3d0d...6f5 De mener jeg må være med siden jeg ikke vil klare å bo for meg selv mener dem. Og dessuten er stedet de skal flytte på andre siden av landet. Hadde det vært snakk om 1-2 timer hadde det vært enklere Anonymkode: ac389...9d5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #5 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det en mulighet å få leie en liten leilighet for deg der dere bor nå? Begynner du på videregående til høsten? Hvor langt er det mellom plassene foreldrene vil bo og du vil bo? Jeg skjønner dette er vanskelig og sårt.. Anonymkode: 90b22...3d8 Se mitt neste svar - Ts Anonymkode: ac389...9d5
Kenelz Skrevet 8. juni 2021 #6 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Du kan alltid flytte for deg selv om du er 16 år gammel? Edit: Drit i hva de mener. Når de ikke bryr seg om at du blir mobbet så regner jeg med at de ikke er egnet til å vurdere bo-alene situasjonen. Endret 8. juni 2021 av Kenelz 8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #7 Skrevet 8. juni 2021 Du er 16 år nå. Og du kan faktisk bo for deg selv. Mange 16-åringer gjør det. Ta å skriv ned alle argumentene dine for hvorfor du ønsker å bli, og hva som gjør at du ikke ønsker å flytte tilbake. Så tar du å har en rolig samtale med foreldrene dine, hvor du legger fram hva du føler om det, inkludert argumentene dine. Få også med deg hvordan det virker inn på din fysiske og psykiske helse. Foreslå at du kan bo på hybel der dere bor nå, regner med du også skal gå på VGs der nå. Da kan du få litt støtte av lånekassa, og at foreldrene betaler litt. Gjerne kom med et forslag til en plan om hvordan det skal gjennomføres, både med tanke på gjennomføring av skole, ta vare på din helse, og også samvær med din familie Anonymkode: 1b856...d07 21
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #8 Skrevet 8. juni 2021 Kan du bo hos en venninne? Anonymkode: a6a67...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #9 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Se mitt neste svar - Ts Anonymkode: ac389...9d5 Du svarte ikke på videregående? Hvordan er ståa der? Anonymkode: 90b22...3d8 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #10 Skrevet 8. juni 2021 Her burde foreldrene holde ut et par år til så du fikk bli ferdig på skolen og kan flytte for deg selv. Et par år for dem er ikke mye å ofre. Å kreve at du flytter tilbake til der du ble mobbet er jo bare slemt. Anonymkode: 9697b...8de 41
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #11 Skrevet 8. juni 2021 Hva med å finne en hyggelig internat-vgs? der får du ferdige nåltider, og trygge voksne «passer på». Anonymkode: b4139...758 16
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #12 Skrevet 8. juni 2021 Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal klare med alene her om de flytter. Jeg synes det er skummelt å skulle stå på egne ben allerede når jeg er 16, men heller det enn å flytte tilbake. Etter flere år med masing på det dem om at jeg ønsket å flytte så gjorde dem til slutt det fordi dem hadde skjønt hvor vanskelig jeg hadde det der. Nå derimot vantrives dem her så mye at dem kanskje har glemt av meg? Jeg vet ikke. Skal få snakket med dem etter hvert fordi dette går bare ikke. ts Anonymkode: ac389...9d5 2
Jordbærkake34532 Skrevet 8. juni 2021 #13 Skrevet 8. juni 2021 Er flere steder i Norge der 16 åringer må flytte hjemmefra fordi det er for langt reisevei til nærmeste videregående. 13
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #14 Skrevet 8. juni 2021 Vi er flere som flyttet for oss selv da vi var 16. Det går helt fint. Lær deg økonomi, få hjelp til å finne en hybel og orienter deg om hva Lånekassen og andre kan hjelpe med. Kanskje du kan finne deg en deltidsjobb også. Det er ikke så vanskelig å klare seg selv. Di vil vokse enormt på det også. Så kan du avtale at en av foreldrene dine besøker deg annenhver måned eller noe. Du kan også ha en avtale med foreldrene til en venninne om at du kan få hjelp hos dem om det skulle være noe. Lykke til. Ikke dra tilbake til mobbingen. Anonymkode: e2b5d...1f9 14
altflyter Skrevet 8. juni 2021 #15 Skrevet 8. juni 2021 Flytt ut. Foreldrene dine må Hjelpe deg med betaling for hybel så lenge du går på vgs. Flyttet selv hjemmefra som 16-åring og jeg skal ikke si det var lett, men det er utrolig hva man får til når man må (nei det er ikke 20 år siden) 😊 jeg fikk ingen økonomisk hjelp, men jobbet og tjente penger. Du kan kreve at foreldrene dine hjelper deg med penger, så du trenger ikke tenke på det. lykke til! 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #16 Skrevet 8. juni 2021 Det finnes mnge internatskoler, kanskje sjekk mulighetene for det? Anonymkode: 785a3...1b7 2
Gjest loveli Skrevet 8. juni 2021 #17 Skrevet 8. juni 2021 Jeg synes du skal flytte for deg selv. Dine foreldre er ikke gode foreldre hvis de vil flytte deg tilbake til mobberne og vekk fra vennene du har fått. Mobbing ødelegger et menneske, jeg har selv opplevd det. Jeg hadde ALDRI flyttet tilbake til noe sånt og jeg hadde gitt totalt faen i om mine foreldre mente jeg ikke kunne bo for meg selv, det hadde bare gitt meg mer motivasjon til å klare det. Jeg hadde sagt at enten bor du hos dem der dere bor nå, eller så får de flytte uten deg. Det er på tide at du står opp for deg selv og setter deg selv og dine behov først. Dine foreldre får ta sine valg og så får du ta dine valg, du har blitt såpass gammel nå at det er på tide. Sett hardt mot hardt er mitt råd!! Jeg hadde også blitt sint og følt meg sveket av mine foreldre hvis de hadde gjort det samme mot meg. Men kanskje dere har et bedre forhold i utgangspunktet.
Kenelz Skrevet 8. juni 2021 #18 Skrevet 8. juni 2021 Bo alene er langt i fra vanskelig. Flyttet ut på ca. samme alder og jeg hadde da aldri tatt kles- eller oppvasken. Hadde null aning på noe som helst. Hadde aldri handlet mat fra dagligvaren eller planlagt middag. Man lærer virkelig alt på 2-3 dager. Det du må finne ut av er hvor du kan bo billigst mulig. Dra på finn.no og søk etter en hybel som inkluderer strøm, nett og møbler! Husk hvitevarer også! Finn ut via låneklassen hvor mye du får i måneden og søk gjerne etter en enkel deltidsjobb. Når du har økonomi og hybel på plass så er det meste gjort! Hør med foreldrene dine om de kan hjelpe deg! Men ikke vær bekymret om de ikke gjør det. Når jeg klarte å gjør det på egenhand så klarer ALLE andre å gjør det samme. 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #19 Skrevet 8. juni 2021 Her ville jeg prøvd å snakke ordentlig med foreldrene dine. Du er 16 år, det er bare 2 år til du er 18. Det er ikke lenge før du kan flytte for deg selv. Kan de inne være villige til å bo der dere er nå i bare 1-2 år til, frem til du kan klare deg bedre selv? Forståe såklart at foreldrene dine ønsker å trives, men kunne de holdt ut å leve uten familie og nettverk bare ett år eller to til, istedetfor at du skal holde ut mobbing....? Anonymkode: e56cf...727 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #20 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Her burde foreldrene holde ut et par år til så du fikk bli ferdig på skolen og kan flytte for deg selv. Et par år for dem er ikke mye å ofre. Å kreve at du flytter tilbake til der du ble mobbet er jo bare slemt. Anonymkode: 9697b...8de Det kan være at de flytter pga jobb. Anonymkode: ca2f3...707
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå