Gå til innhold

Hva skjer med mitt barn hvis jeg faller fra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har et barn på 5 år. Jeg er ikke sammen med barnefaren og har ikke vært det siden barnet var baby. Siden den gang har jeg giftet meg og fått barn med en annen mann som er barnets farsfigur i hverdagen, og er den som tar ansvar. Barnet er hos far annenhver helg og trives med det. 

MEN. Jeg har i det siste begynt å bekymre meg for hva som skjer med barnet mitt hvis jeg brått skulle gå bort. Og er det noen mulighet for at jeg eller min familie har noen påvirkningskraft her? Selvfølgelig skulle barnet helst da sikkert flyttet til far på fulltid, men dette ønsker jeg virkelig ikke av flere årsaker. Far er umoden, uansvarlig, har ikke jobb og ei heller et ordentlig sted å bo. Han har også store økonomiske problemer. Han hadde rett og slett vært uegnet til å være forelder i hverdagen og på heltid. 

I min familie har barnet to besteforeldre som betyr hele verden, et biologisk søsken som han står nært, samt bonuspappa. Det er her jeg evt ønsker at barnet skal ha sin base, og at bonuspappa har den daglige omsorgen. Jeg sparer også en sum penger til barnet i måneden som jeg virkelig ikke ønsker at far skal disponere eller få tilgang på, men at barnet får disse pengene når han skal inn på boligmarkedet. 

Beklager langt innlegg! Men noen som kan gjøre meg litt klokere her? Hva er reglene og hvordan kan jeg gå frem for å bli hørt?

Anonymkode: 55628...4cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan i alle fall skrive en viljeserklæring om at du ønsker at barnet blir boende hos stefar og søsken og fortsetter samvær med far. Og så får du beskrive hvorfor du mener dette er det beste for ditt barn. 

Skrive under med vitner og oppbevare det en eller to trygge plasser. Husk å oppdatere jevnlig sånn at det ikke blir ugyldig pga alder på barnet. Det er ikke sikkert det som du synes er best når barnet er 5 blir lagt like stor vekt på hvis du til alt uhell skulle falle fra når barnet er 11 feks. 

Anonymkode: f7ff2...f1a

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Far stiller sterkt. Ønsker han ungen er det mye som skal til for at han ikke får barnet. 

Sparepengene burde du ha i et fond i sønnen ditt sitt navn som ikke utbetales før han f. eks er 20 år. Da kan ikke noen røre de pengene. 

Er far villig til å la stefar adoptere? 

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon og planen her er at stefar skal legge frem en plan som rett og slett «frister» far, med like lite ansvar som nå både samvær og økonomisk. Hvis barnet skal bo fast hos far vil han få økte utgifter og lite fleksibel hverdag, så planen er rett og slett p forsøke å overtale han til å beholde gammel ordning med fokus på at det blir enklere for han. Vi tenker denne strategien rett og slett fordi det blir for dumt å argumentere ovenfor en far med at barnets beste er å bo hos stefar. Men selbgøelclg er det jo det vi mener på alle måter, likt som deg. Nettverk, kapasitet, søsken, økonomi, involvering i barnets hverdag generelt, alt rundt barnet er stefar investert i, mens biologisk far knapt er til å stole på når det gjelder avtalt samvær. Økonomien har vi ordnet med at alt står i barnets navn.

Anonymkode: 21775...f3d

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er i samme situasjon og planen her er at stefar skal legge frem en plan som rett og slett «frister» far, med like lite ansvar som nå både samvær og økonomisk. Hvis barnet skal bo fast hos far vil han få økte utgifter og lite fleksibel hverdag, så planen er rett og slett p forsøke å overtale han til å beholde gammel ordning med fokus på at det blir enklere for han. Vi tenker denne strategien rett og slett fordi det blir for dumt å argumentere ovenfor en far med at barnets beste er å bo hos stefar. Men selbgøelclg er det jo det vi mener på alle måter, likt som deg. Nettverk, kapasitet, søsken, økonomi, involvering i barnets hverdag generelt, alt rundt barnet er stefar investert i, mens biologisk far knapt er til å stole på når det gjelder avtalt samvær. Økonomien har vi ordnet med at alt står i barnets navn.

Hjelper lite om du dør. 

Skrevet

Barnefar står først i køen til å overta det fulle ansvar for barnet om du dør.  Så lenge far ønsker å overta ansvaret 100%, så har ikke din samboer nå idag mye å si. Du kan heller ikke avgjøre dette uten av bf er enig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan i alle fall skrive en viljeserklæring om at du ønsker at barnet blir boende hos stefar og søsken og fortsetter samvær med far. Og så får du beskrive hvorfor du mener dette er det beste for ditt barn. 

Skrive under med vitner og oppbevare det en eller to trygge plasser. Husk å oppdatere jevnlig sånn at det ikke blir ugyldig pga alder på barnet. Det er ikke sikkert det som du synes er best når barnet er 5 blir lagt like stor vekt på hvis du til alt uhell skulle falle fra når barnet er 11 feks. 

Anonymkode: f7ff2...f1a

Enig med denne. Du kan også skrive det i et testamente, at det er ditt ønske, og om far er enig kan han skrive under på en samværsavtale, som beskriver at stefar har daglig omsorg og at far skal ha samværsrett. 

Da min far døde tok jeg over ansvaret for hans mindreårige sønn (han hadde hovedomsorgen alene). Moren hans og jeg skrev samværsavtale og min far skrev i viljeserklæring og testamentet at han ønsket at jeg skulle ta over hovedomsorgen for sønnen. Man må gå gjennom rettssystemet, men mor var enig, og retten snakket med min bror som også fikk uttale seg om sitt ønske (han var 9 år), så det gikk veldig fint. 

Anonymkode: f137d...a11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis alt står i barnets navn får jo far tilgang til det så lenge barnet er mindreårig.

Anonymkode: 66a31...b37

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har er barn fra tidligere forhold som ser faren sin 4-5 ganger i året. Jeg er gift på nytt og har 2 barn med mannen min. Heldigvis er far, stefar og jeg alle enige om at barnets beste er å bli boende med stefar og søsken dersom noe skulle skje med meg. Da slipper hun å flytte til en annen by og miste kontakten med søsknene sine. Vi har skrevet en slik viljeserklæring som vi oppdaterer hvert år. Her er alle tre enige da. 

Anonymkode: 07ea5...6ba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...