Gå til innhold

Ville du hatt integrert garasje eller carport?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi planlegger husbygging, og er veldig usikker på om vi skal bygge en liten integrert garasje eller ha en carport. Vi kan ha indre mål på ca. 5,60 og 3,0 meter. 

Fordeler med integrert garasje: Vi slipper måking, skraping, iskald bil. 

Fordeler med carport: Vi kan komme inn i bilen fra alle kanter utenpå være redd for å bulke døra. 

Innspill?

Anonymkode: e4cb3...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordelene med carport er fordeler dere ikke kommer til å tenke særlig på, tenker jeg. Med mindre dere er veldig uforsiktige. 

Anonymkode: d3a68...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordelene med carport er fordeler dere ikke kommer til å tenke særlig på, tenker jeg. Med mindre dere er veldig uforsiktige. 

Anonymkode: d3a68...cdc

Vi har to barn under to. Hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt garasje. Tror dere vil angre med tanke på snømåking osv. Barna er små i noen få år, mens garasjen/carporten skal vel stå til de er godt voksne :) 

Anonymkode: 2a60c...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dere bor et sted med mye snø og kulde er garasje gull :) Det er verdt å ha bulka dører om man slipper å måke og skrape hver dag. 

Anonymkode: 7e81c...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde aldri gitt fra meg en garasje som holdt 10-16 grader hele året, slippe å børste snø eller skraping om jeg glemmer varme, og å kunne dra til jobb i småsko selv midt på vinteren. 

Garasjen er bred nok til at dører ikke tar borti, men ville ikke sett på det som et problem. 

Også genialt å bare kunne løfte mat rett ut fra bil, til oppbevaring/kjøl i garasjebod. Eller oppbevare andre ting som skal inn i huset, eller ut av huset, midlertidig. 

Anonymkode: baf3d...2fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for innspill! Det er nok litt det vi tenker også. Jeg ser mange hus for tiden bli bygget med carport, så jeg var litt usikker på om det var andre fordeler jeg ikke har sett. 

Vi bor på Østlandet, så det varierer litt akkurat hvor mye snø en vinter har. Men det kan potensielt komme mye snø, og om ikke snøen kommer er det uansett rimelig ubehagelig vær å gå ute i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke verre enn å parkere på utsida for å losse unger om du er redd for bulker. Er ikke mange år ungene er i bulkealderen, det går fortere enn du aner. 

Å slippe å skrape bil midt i morgenlogistikken er forsåvidt også verdt temmelig mange bulker..

Anonymkode: fd167...546

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er bortkastet plass med innebygd garasje, når man bygger småhus og ikke blokkleiligheter. 🙈 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er så populært. Det er jo også dyrt å bygge, fare for farlige gaser og fare for bran. Nå på østlandet, til og med utenfor Oslo, ligger boligprisene på over 50 kvm pr kvadratmeter. Hvis du bygger innebygd garasje, så har du i praksis bygd garasje for samme pris, men du tapte de kvadratmetere i boligareal.

carport er kjekt, pluss at du vil faktisk alltid kunne parkere bil der, det er liten fare at du kommer til å fylle opp carport med arvede møbler og gammel sportsutstyr. Slik jeg ser garasjene her i nabolaget, de som har bodd i husene sine litt lenge, de kan jo aldri få parkert bil i garasjen lengre, det er bare gedigen bod.

Anonymkode: 35039...075

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge deler. Det er mange år siden det har stått en bil i garasjen. Nå er den fylt opp med motorsykler og utstyr, verktøy osv. Begge bilene står i carport. Jeg har til nå aldri måtte måke ut bil, eller skrape is om vinteren. Snøen som legger seg foran carport, legger seg også foran garasje, så der er det ikke noe forskjell. Vanligvis varmer vi ikke opp garasjen til mer enn 4-5 grader. Bare nok til at det ting fryser.

Jeg har tidligere hatt garasje som var trang å parkere i. Ofte ble bilen stående utenfor, da ulempen med å være redd for å bulke dører ble for stor.  Liker å ha plass rundt meg, ikke måtte "sikte" på inngangen osv. 😉

For meg er det viktig at ting er praktiske. Kan jeg kjøre rett inn og ikke være redd for at dører skal gå i vegg eller likende, så ville jeg valgt alternativet hvor det er mulig.

Men samtidig, så kommer det jo litt an på hvor man bor også da. Da tenker jeg på nabolag osv. Ting står muligens litt sikrere i en garasje. Det skal litt mer til å gjøre hærverk eller stjele derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er glad jeg har garasje i et område som har mange carporter. Dersom man setter noe i en carport ser det rotete ut med én gang. Jeg kan gjemme ting i garasjen min. I en carport må du skrape is, det må du ikke i en garasje. Bare det er gull for min del :)

Anonymkode: 5ff73...df3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg synes det er bortkastet plass med innebygd garasje, når man bygger småhus og ikke blokkleiligheter. 🙈 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er så populært. Det er jo også dyrt å bygge, fare for farlige gaser og fare for bran. Nå på østlandet, til og med utenfor Oslo, ligger boligprisene på over 50 kvm pr kvadratmeter. Hvis du bygger innebygd garasje, så har du i praksis bygd garasje for samme pris, men du tapte de kvadratmetere i boligareal.

carport er kjekt, pluss at du vil faktisk alltid kunne parkere bil der, det er liten fare at du kommer til å fylle opp carport med arvede møbler og gammel sportsutstyr. Slik jeg ser garasjene her i nabolaget, de som har bodd i husene sine litt lenge, de kan jo aldri få parkert bil i garasjen lengre, det er bare gedigen bod.

Anonymkode: 35039...075

Vi taper ingenting i boareal. Vi kan bare bygge 150 i boareal, garasje eller carport er ikke medregnet. Vi får dermed bare bygget 150 uavhengig av garasjen. Ang. lagring så skal vi ha en kjeller på 50 m2 samt utebod (verken kjeller eller utebod medregnes), så vi trenger ikke lagre noe i garasjen. 

Men dersom garasjen tok av boareal eller vi ikke hadde godt med lagringsplass ser jeg helt klart poengene dine. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kontorotta skrev (18 minutter siden):

Vi har begge deler. Det er mange år siden det har stått en bil i garasjen. Nå er den fylt opp med motorsykler og utstyr, verktøy osv. Begge bilene står i carport. Jeg har til nå aldri måtte måke ut bil, eller skrape is om vinteren. Snøen som legger seg foran carport, legger seg også foran garasje, så der er det ikke noe forskjell. Vanligvis varmer vi ikke opp garasjen til mer enn 4-5 grader. Bare nok til at det ting fryser.

Jeg har tidligere hatt garasje som var trang å parkere i. Ofte ble bilen stående utenfor, da ulempen med å være redd for å bulke dører ble for stor.  Liker å ha plass rundt meg, ikke måtte "sikte" på inngangen osv. 😉

For meg er det viktig at ting er praktiske. Kan jeg kjøre rett inn og ikke være redd for at dører skal gå i vegg eller likende, så ville jeg valgt alternativet hvor det er mulig.

Men samtidig, så kommer det jo litt an på hvor man bor også da. Da tenker jeg på nabolag osv. Ting står muligens litt sikrere i en garasje. Det skal litt mer til å gjøre hærverk eller stjele derfra.

Gode poenger! Men trenger man ikke skrape bilen når den står i carport? Det er vel like kaldt der som ute? Vi bor veldig sentrumsnært og det er en kjent sak at det er mye tyverier i området her, men vi har ikke store planer om å lagre ting i verken kjeller eller carport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke så ofte man må skrape is på biler som står i carport. 

Om det er stiv kuling nordfra og ekstremsnøvær kan det være behov for å både børste og skrape bilen, men normalt sett vil taket beskytte bilen både mot snø og is på frontruta

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Gode poenger! Men trenger man ikke skrape bilen når den står i carport? Det er vel like kaldt der som ute? Vi bor veldig sentrumsnært og det er en kjent sak at det er mye tyverier i området her, men vi har ikke store planer om å lagre ting i verken kjeller eller carport. 

Jeg har aldri skrapt frontruta på bilen. På de kaldeste dagene, har det vært antydning til is på passasjersiden, som vender ut mot hagen. Mann i huset har aldri skrapt, da hans bile står mellom min og garasjen. Det blir såpass lunt under tak, at kulda liksom ikke får tak. Vi har delvis kledd igjen den innerste veggen, men ellers er det helt åpent. 

Men så klart, det kommer jo litt an på hvor værhardt det er der du bor, og på hvilken side av huset carporten er. Har du en helt åpen carport på en topp, så vil det jo kunne blåse inn en del snø.

Når jeg tenker meg om, har jeg bodd to plasser med både garasje og carport. Begge disse plassene ble garasjen brukt til andre ting enn biler og bilene sto i carporten. 

Har også bodd to steder med bare garasje, og der ble bilen stående utendørs ganske ofte. Har man det travelt med små barn, eller bare travelt, orker jeg ikke tenke på å måtte være så forsiktig hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
newman01 skrev (15 minutter siden):

Det er da ikke så ofte man må skrape is på biler som står i carport. 

Om det er stiv kuling nordfra og ekstremsnøvær kan det være behov for å både børste og skrape bilen, men normalt sett vil taket beskytte bilen både mot snø og is på frontruta

Da lærte jeg personlig noe nytt i dag 😄 

Anonymkode: 5ff73...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasje 🥰 med direkte inngang på vaskerommet. Det er det mest fantastiske konseptet som finnes. Vi har stor garasje med masse lagring, kan lempe barn og foreldre rett inn og ut uten å tenke på klær i bil som ikke er iskald (her blir det tosifret minus og stiv kuling).

Hadde absolutt bygd garasje, men planlegg oppbevaringsløsninger godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enda et argument for garasje er mer oppbevaring. Du kan henge dekk på veggene, ski osv, og slipper å drasse det til boden. Du kan ha verktøy der, og lage verktøy/arbeidsbenk om du er interessert i det. Tenk litt over familiens behov fremover rett og slett, og hvor mye ekstra bæring du vil gjøre fra bod til bil i stedet for fra garasje til bil :) 

Anonymkode: 2a60c...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Garasje ender ofte opp som en bod for rot og skrot. Carport kjører du rett inn i, du slipper snømåking, og isskraping også faktisk. Du tror det kanskje ikke før du ser det, men slik er det. Carport er billigere og mer praktisk. Bilen får du varm på andre måter.

Anonymkode: 465c0...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...