Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 26, synes selv at jeg har en fin mage, men nå har jeg begynt å gjemme den vekk. Jeg er så lei av at magen min har blitt et allemanseie etter at jeg fikk synlig kul. Jeg har i utgangspunktet en ganske stor intimsone og liker ikke å få folk tett oppå meg, men som gravid har den bare blitt større. Jeg føler meg sårbar og føler for å beskytte magen min, men jeg opplever stadig vekk at folk tramper inn i min sfære og skal beføle magen min. Ikke er det greit med tanke på korona heller, men det er vel uansett ikke greit å bare buse frem å beføle en gravid mage? 

Dette er veldig sårt for meg. Jeg er en privat person som synes det å bli tatt på magen er veldig intimt. Det fører til mye sinne som jeg bygger opp inni meg og jeg får bare mindre og mindre lyst til å gå ut blant folk. Jeg skjønner at de mener godt og trolig bare er nysgjerrige på babyen inni der, men det er fortsatt min mage! Jeg ønsker ikke å vise sinne overfor disse menneskene, men jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere. Instinktet mitt er sinne, men siden de mener godt ønsker jeg jo ikke å bli sint på de, og da klarer jeg ikke å få frem en akseptabel reaksjon som forteller de at dette ikke er greit. Det blir til at jeg "fryser" helt, blir stiv og bare står der som et mehe...

Blir nesten på gråten bare av å skrive om dette. Jeg skjønner folks fasinasjon, men dette er så utrolig sårt for en som er veldig privat og som i utgangspunktet ikke liker folk nært på seg. Går det an å kjøpe en T-skjorte hvor det står "Ikke ta på magen min" eller noe sånt? Jeg er virkelig desperat etter gode råd. Hva slags reaksjon er innafor? Hvordan avviser du folk som vil ta på magen din?

Anonymkode: e4724...eac

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Opplevde det samme, men plagdes ikke av det. Men det er WEIRD.

Si du er kjempekvalm og ikke orker at noen tar på deg når de tar hånden frem. 

AnonymBruker
Skrevet

Det du kan gjøre er å rygge raskt bak, vekk fra hånda, å bare se rart på de som prøver. Det er forferdelig frekt å bare gå rundt å ta på folk...

Anonymkode: 3a81d...a7c

• Liker 9
Skrevet

To ting du kan gjøre, si at det ikke er greit og klaske til hånda som tar på deg.

Den siste mottas neppe positivt. 

Men jeg forstår ikke at man skal ta på magen! Det er jo ikke sånn at folk tar meg på magen ellers.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er disse menneskene? Hører støtt og stadig om gravide som sier dette. Selv håpet jeg at alle skulle komme å ta på magen min, men det var det aldri noen som gjorde 😅 Så hvor finner dere disse ta-på-magen-folkene? 

Anonymkode: 8a6b1...452

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært gravid to ganger og kun opplevd en gang at noen tok på magen min. Det var en eldre, rar kollega som strøk kjapt over mens hun sa hei hei baby mens jeg var høygravid og magen stakk langt ut. Det var veldig random og eneste gang jeg har opplevd det.

Hvem er disse menneskene dere møter som tar på magen til folk stadig vekk? Hvor møter dere de? Oppriktig nysgjerrig altså! Jeg møter mange mennesker i alle aldre hver dag både på jobb og fritid, men opplevde ikke dette som et problem. 

Anonymkode: 8b6f0...2a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det heldigvis bare et par ganger. 

Dersom du rekker å se hva som er iferd med å skje så tar du et skritt bort så de ikke rekker deg. 

Dersom du ikke rekker det, må du reagere. Jeg skvatt unna, som om jeg brant meg av berøringen, gjerne litt ekstra dramatisk for å understreke ubehaget. En gang fikk jeg spørsmål om det var noe galt, og da sa jeg som sant er at jeg ikke er vant til at folk tar på kroppen min ("kroppen min" høres mer intim ut enn "magen min"). Kunne også lett sagt at jeg ikke liker at folk tar på kroppen min. 

Anonymkode: 0a0c5...96d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I min omgangskrets finnes de tydeligvis overalt. Særlig i min samboers familie. Hans tanter, onkler, fettere og kusiner er fullstendig babygale. Jeg har dessverre meldt meg litt ut fordi jeg blir så sint og lei meg av å være sammen med mennesker som ikke står meg veldig nært, men som likevel skal beføle magen min. Det gjelder også blant kollegaer, venner og venners venner. Til og med fullstendig fremmede på butikken eller kjøpesenteret.

Og alle kommentarene.... Det hadde vært så deilig å bare få være i et familieselskap med hans familie og bare være meg. Hele tiden skal det kun snakkes om meg, kroppen min og den kommende babyen. "Passer du på å ikke spise salami?" "Droppet du virkelig snusen helt med en gang du fikk positiv test?" "Jeg synes du har blitt så tynn ellers på kroppen, ta deg en vaffel til!". Misunnelig på dere som synes dette er koselig! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen eldre damer er helt galne. Husker en eldre tante i min eks sin familie, klabba til magen. Det var ikke nok å klappe. Nei hun dasket. Og løftet. Tror hun styra med puppene også. Samme dame mente at når man får baby tilhører den hele familien. 🤷‍♀️ Hun sa hun også hadde sittet å grått når hun fikk vite hva en baby i familien skulle hete. "Oda" Det var vist så ille. Fatter ikke hva det er med visse folk. 

Anonymkode: cddd2...725

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit i det hele tatt.

Jeg kunne blitt så passiv aggresiv at jeg bare tok fram min hånd og tok på den andres mage samtidig, jeg. Bare for å vise hvor utrolig ugreit det er. Og si "Syns du det er greit at jeg tar på magen din uten å spørre? Nei? For det syns ikke jeg heller. Jeg er ikke allemannseie fordi jeg er gravid, så slutt å tro det". 

Hadde kun godtatt det om noen spurte pent først, og det var en person som stod meg nær - nære venner eller familie. Ukjente folk, og nå under korona? Nei. Nei. Nei.

Anonymkode: 7e2a5...0be

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke greit i det hele tatt.

Jeg kunne blitt så passiv aggresiv at jeg bare tok fram min hånd og tok på den andres mage samtidig, jeg. Bare for å vise hvor utrolig ugreit det er. Og si "Syns du det er greit at jeg tar på magen din uten å spørre? Nei? For det syns ikke jeg heller. Jeg er ikke allemannseie fordi jeg er gravid, så slutt å tro det". 

Hadde kun godtatt det om noen spurte pent først, og det var en person som stod meg nær - nære venner eller familie. Ukjente folk, og nå under korona? Nei. Nei. Nei.

Anonymkode: 7e2a5...0be

Kanskje passiv aggressiv er en måte å løse det på. Jeg kan jo åpenbart ikke fortsette og bare la folk ta seg til rette uten å si noe. Merkelig samfunn vi lever i når man ikke får ha gravidmagen sin i fred! De som står meg nær vet jo veldig godt jeg er en privat person og de spør bestandig (med unntak av samboer da, han får ta på hele meg så mye han vil). Når folk spør får jeg også litt tid til å forberede meg mentalt på at noen skal ta på kroppen min, så da er det heller ikke like ubehagelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I min omgangskrets finnes de tydeligvis overalt. Særlig i min samboers familie. Hans tanter, onkler, fettere og kusiner er fullstendig babygale. Jeg har dessverre meldt meg litt ut fordi jeg blir så sint og lei meg av å være sammen med mennesker som ikke står meg veldig nært, men som likevel skal beføle magen min. Det gjelder også blant kollegaer, venner og venners venner. Til og med fullstendig fremmede på butikken eller kjøpesenteret.

Og alle kommentarene.... Det hadde vært så deilig å bare få være i et familieselskap med hans familie og bare være meg. Hele tiden skal det kun snakkes om meg, kroppen min og den kommende babyen. "Passer du på å ikke spise salami?" "Droppet du virkelig snusen helt med en gang du fikk positiv test?" "Jeg synes du har blitt så tynn ellers på kroppen, ta deg en vaffel til!". Misunnelig på dere som synes dette er koselig! 

Jeez! Jeg hadde klikka! Og NEKTA å bli med på noe som helst sammen med noen av dem noen mer. Jeg er dog verdens minst trivelige gravide, så jeg hadde ikke svart på spørsmålene rundt det, men skiftet tema inntil tre ganger. Deretter hadde jeg gått i "OK, nå mistet dere retten til å snakke om kroppen min for alltid og se babyen de neste tre årene om ikke dette slutter med en eneste gang. MIN kropp, mitt ansvar!" og dratt hjem. Man er ikke allemannsrett som gravid!

Anonymkode: b65a0...dc6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvem er disse menneskene? Hører støtt og stadig om gravide som sier dette. Selv håpet jeg at alle skulle komme å ta på magen min, men det var det aldri noen som gjorde 😅 Så hvor finner dere disse ta-på-magen-folkene? 

Anonymkode: 8a6b1...452

Jeg er ikke ts, men opplevde det samme da jeg gikk gravid.

De finnes i familieselskap og i butikker. Altså familie, venner og totalt fremmede.

Anonymkode: 8fd88...882

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er gravid i uke 26, synes selv at jeg har en fin mage, men nå har jeg begynt å gjemme den vekk. Jeg er så lei av at magen min har blitt et allemanseie etter at jeg fikk synlig kul. Jeg har i utgangspunktet en ganske stor intimsone og liker ikke å få folk tett oppå meg, men som gravid har den bare blitt større. Jeg føler meg sårbar og føler for å beskytte magen min, men jeg opplever stadig vekk at folk tramper inn i min sfære og skal beføle magen min. Ikke er det greit med tanke på korona heller, men det er vel uansett ikke greit å bare buse frem å beføle en gravid mage? 

Dette er veldig sårt for meg. Jeg er en privat person som synes det å bli tatt på magen er veldig intimt. Det fører til mye sinne som jeg bygger opp inni meg og jeg får bare mindre og mindre lyst til å gå ut blant folk. Jeg skjønner at de mener godt og trolig bare er nysgjerrige på babyen inni der, men det er fortsatt min mage! Jeg ønsker ikke å vise sinne overfor disse menneskene, men jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere. Instinktet mitt er sinne, men siden de mener godt ønsker jeg jo ikke å bli sint på de, og da klarer jeg ikke å få frem en akseptabel reaksjon som forteller de at dette ikke er greit. Det blir til at jeg "fryser" helt, blir stiv og bare står der som et mehe...

Blir nesten på gråten bare av å skrive om dette. Jeg skjønner folks fasinasjon, men dette er så utrolig sårt for en som er veldig privat og som i utgangspunktet ikke liker folk nært på seg. Går det an å kjøpe en T-skjorte hvor det står "Ikke ta på magen min" eller noe sånt? Jeg er virkelig desperat etter gode råd. Hva slags reaksjon er innafor? Hvordan avviser du folk som vil ta på magen din?

du får kjøpe en t sljorte som det stpr dont touch eller noe. Er uansett sært at folk ikke respekterer gravides intimsone på den måten. Ikke bare sært men provoserende. Suns du skal si fra neste gang at du ikke syns det er ok så får de som blir sure bare bli det. Er de som er teite.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde heldigvis ikke det. Tror det skjedde to ganger bare to ganger sist(ei tante og en elev med downssyndrom som sleit litt med intimgrenser...), og hittil har jeg sluppet unna denne gang.

men må innrømme at jeg har tenkt det samme når det gjelder kommentarer og hva folk får seg til å si angående gravidmage og gravidkropp. Klarer ikke annet enn å smile og nikke, selv om siste kommentar tydeligvis stakk så dypt/gjorde meg så provosert at jeg gikk og tenkte på det i flere dager..

Anonymkode: 85946...065

• 3 uker senere...
Gjest Lillyy
Skrevet

Hadde en kollega som var fæl til å dra opp genseren min og blotte hele sulamitten midt i kontorlandskapet :fnise: var sen med å få kul, og hun var like på hver uke for å se om jeg hadde gjort noe «fremskritt» 😅 folk tror visst en gravid mage er allemannseie

Skrevet (endret)

Unnskyld.

Jeg har ikke tatt på magen din, men kunne kommet til å gjøre det.

Hvorfor? Vet ikke helt, men det er bare så fascinerende.

Joda, jeg VET at det er privat. Men det er så spesielt. Det er et mirakel.

Endret av T-Rex
AnonymBruker
Skrevet
T-Rex skrev (8 minutter siden):

Unnskyld.

Jeg har ikke tatt på magen din, men kunne kommet til å gjøre det.

Hvorfor? Vet ikke helt, men det er bare så fascinerende.

Joda, jeg VET at det er privat. Men det er så spesielt. Det er et mirakel.

Men spør først da??

Anonymkode: 959a4...14c

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men spør først da??

Anonymkode: 959a4...14c

Har slutta med det. Jeg er middelaldrende nå, så det er eventuelt tantebarna som blir gravide. Og ja, jeg skal spørre først.

Skrevet

Ta dem på magen tilbake 😂😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...