AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 Det sies at destruktive forhold avler destruktive forhold; at ofre for seksuelt misbruk kan søke seksuelle misbruk i fremtiden. Det - seksuelt misbruk - har vært en stor del av livet mitt, i perioder hvor jeg har vært så sulteforet på affeksjon at jeg har ansett overgrepene som positive. Min verdi har basert seg på frekvensen av seksuelle misbruk, og jeg har begitt meg selv ut på noe farefulle ferder for å oppnå det. Oftere får jeg kalde føtter, og drar tomhendt hjem eller logger av diverse chatfora. Tar det for lang tid kommer jeg fortere til fornuft. Så angrer jeg, når alt annet ryker. For jeg har prøvd å etablere meg med utdannelse, karriere og forhold uten sex. Det ender alltid galt, og jeg har ingen motivasjon til å prøve igjen. Jeg er fortsatt ung, men føler meg likevel for gammel til å prøve og feile som før. Klokken tikker, og, for hvert slag, blir jeg mindre attraktiv for både forhold/vennskap og karriere. Jeg tenker oftere på at jeg må innse at det å være offer for seksuell utnyttelse er mitt kall. Men, også det har vært mislykket i det siste. Hodet mitt fylles stadig med tanker om et permanent forhold, basert på det eneste jeg vet jeg er verdt - som offer for seksuelle misbruk. Jeg tenker oftere og oftere på det, selv om jeg vet det er forjævlig å bli utsatt for det også. Men, da har jeg kanskje en verdi? Da er noen glad for at jeg eksisterer!? Anonymkode: 9bd64...34c
Zooey Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 Du må utfordre disse tankene. Du har en verdi og den ligger i deg uavhengig av andre mennesker. Og det er aldri for sent å møte mennesker. Det høres ut som du hadde hatt godt av å prate med noen om disse tankene og jobbet med selvbildet. Det er selvfølgelig en stor jobb, men det er også en som du kan få stort utbytte av. Du fortjener å ha det bra og omgi deg av mennesker som setter pris på deg. Minn deg selv på dette hver dag. Overgriperen din har gjort deg nok vondt og skal ikke få diktere fremtiden din. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 Du bør få hjelp! Ta kontakt med fastlege for å få time til psykolog! Det kan ta lang tid, men bedre å begynne prosessen! Du har absolutt verdi som annet enn noens offer! Kanskje du er deprimert? Uansett, søk hjelp, det må være forferdelig å ha det sånn! Anonymkode: f2f5c...fe9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du bør få hjelp! Ta kontakt med fastlege for å få time til psykolog! Det kan ta lang tid, men bedre å begynne prosessen! Du har absolutt verdi som annet enn noens offer! Kanskje du er deprimert? Uansett, søk hjelp, det må være forferdelig å ha det sånn! Anonymkode: f2f5c...fe9 Jeg går til psykolog, men det hjelper lite. Anonymkode: 9bd64...34c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #6 Skrevet 8. juni 2021 Hei trådstarter! Det å lengte etter destruktive forhold er veldig vanlig, du er ikke alene. Men du er en av få som klarer å se dette tydelig selv, det er en positiv ting! Jeg gikk til en erfaren psykolog en gang, som sa at ikke bare oppsøker enkelte mennesker det som allerede er destruktivt, de kan i tillegg påvirke partneren sin til å bli destruktiv. Jeg husker jeg var voldsomt provosert. Hvordan kunne han påstå at jeg (og andre) fikk partnerne våre til å bli voldelige og destruktive, det var jo deres eget valg, ikke sant? Det skulle ta mange år før jeg innså at det å innta en passiv og underdanig posisjon og det å terge eller presse partner til å reagere stadig hardere, var det han siktet til. Les gjerne historien om mannen som fikk seg en god kjæreste, og begynte å behandle henne lumpent, som står nede på siden der; https://www.webpsykologen.no/artikler/trakassering-vold-i-parforhold/ Og dette er veldig vanlig. Man begynner å tenke at det er dette de ønsker seg, at andre mennesker ønsker seg en dørmatte, noen de kan behandle dårlig. Nei, de gjør ikke det. De færreste mennesker ønsker seg noen å tråkke på. Alle friske og normale mennesker ønsker å behandle kjæresten sin med respekt. Så man risikerer både å oppsøke noen som allerede er dårlige, og å ødelegge noen som var bra. Man bør ta tak i det. Jeg ser du går til psykolog, og at det hjelper lite. Si fra om dette. Si til psykologen at han eller hun må hjelpe deg. At du ikke føler det fungerer. Det å unnvike hjelp eller ikke tro helt at ting gjelder for meg, som gjelder for andre - bli passiv - er helt vanlig. Dette handler i stor grad om at man velger en rolle man kjenner igjen og vet hvordan fungerer. Man trekker inn i den rollen som er hjelpeløs, fordi den vet man hvordan man spiller. Så for å komme ut av det, så må man selv velge å innta den rollen som fortjener hjelp. Kanskje du finner noen tips her; https://forum.kvinneguiden.no/topic/1472526-nedverdigelse-og-ydmykelse-endring-i-tenningsmønster/ Det er noe som heter fake it until you make it. Det er et godt tips når man vet hvor man vil, men ikke helt vet hvordan man kommer dit. Kanskje du kan prøve dette overfor psykologen? Hver gang du trekker inn i rollen som den ingen kunne hjelpe - noe du sikkert gjør på autopilot - så kan du utfordre deg selv til å innta rollen som pasienten som kan hjelpes, fortjener hjelp og som sier fra når det ikke er bra nok. Det er en god begynnelse. Anonymkode: 3f8f9...b7e 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #7 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei trådstarter! Det å lengte etter destruktive forhold er veldig vanlig, du er ikke alene. Men du er en av få som klarer å se dette tydelig selv, det er en positiv ting! Jeg gikk til en erfaren psykolog en gang, som sa at ikke bare oppsøker enkelte mennesker det som allerede er destruktivt, de kan i tillegg påvirke partneren sin til å bli destruktiv. Jeg husker jeg var voldsomt provosert. Hvordan kunne han påstå at jeg (og andre) fikk partnerne våre til å bli voldelige og destruktive, det var jo deres eget valg, ikke sant? Det skulle ta mange år før jeg innså at det å innta en passiv og underdanig posisjon og det å terge eller presse partner til å reagere stadig hardere, var det han siktet til. Les gjerne historien om mannen som fikk seg en god kjæreste, og begynte å behandle henne lumpent, som står nede på siden der; https://www.webpsykologen.no/artikler/trakassering-vold-i-parforhold/ Og dette er veldig vanlig. Man begynner å tenke at det er dette de ønsker seg, at andre mennesker ønsker seg en dørmatte, noen de kan behandle dårlig. Nei, de gjør ikke det. De færreste mennesker ønsker seg noen å tråkke på. Alle friske og normale mennesker ønsker å behandle kjæresten sin med respekt. Så man risikerer både å oppsøke noen som allerede er dårlige, og å ødelegge noen som var bra. Man bør ta tak i det. Jeg ser du går til psykolog, og at det hjelper lite. Si fra om dette. Si til psykologen at han eller hun må hjelpe deg. At du ikke føler det fungerer. Det å unnvike hjelp eller ikke tro helt at ting gjelder for meg, som gjelder for andre - bli passiv - er helt vanlig. Dette handler i stor grad om at man velger en rolle man kjenner igjen og vet hvordan fungerer. Man trekker inn i den rollen som er hjelpeløs, fordi den vet man hvordan man spiller. Så for å komme ut av det, så må man selv velge å innta den rollen som fortjener hjelp. Kanskje du finner noen tips her; https://forum.kvinneguiden.no/topic/1472526-nedverdigelse-og-ydmykelse-endring-i-tenningsmønster/ Det er noe som heter fake it until you make it. Det er et godt tips når man vet hvor man vil, men ikke helt vet hvordan man kommer dit. Kanskje du kan prøve dette overfor psykologen? Hver gang du trekker inn i rollen som den ingen kunne hjelpe - noe du sikkert gjør på autopilot - så kan du utfordre deg selv til å innta rollen som pasienten som kan hjelpes, fortjener hjelp og som sier fra når det ikke er bra nok. Det er en god begynnelse. Anonymkode: 3f8f9...b7e 👏 Anonymkode: bff7f...970
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #8 Skrevet 8. juni 2021 Nå som destruktive forhold med vold og fornedring (med offerets såkalte «samtykke») er blitt stadig mer akseptert - ja til og med applaudert og bejublet av seksualpolitiske aktivister og interesseorganiasjoner - blir det selvsagt enda vanskeligere å få adekvat behandling. Terapien mange foreskriver er blitt mer vold og fornedring - men selvsagt med et juridisk korrekt «samtykke». Anonymkode: b5842...b94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå