Gå til innhold

Spørsmål til Star Wars fans. Hvorfor er alle så negative til George Lucas på sosiale medier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er han ikke hjernen bak Star Wars? 

Har aldri sett en eneste Star Wars film.

Anonymkode: 92494...b50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er at han har vannet ut sitt livs største verk og solgt det videre til disney som bruker merkevaren star wars til å tjene så mye penger som mulig og da forsvinner mye av den opprinnelige magien.

Alt er følelsesbasert og grining fra folk som synes alt var bedre før.

Anonymkode: 18066...cbb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er at han har vannet ut sitt livs største verk og solgt det videre til disney som bruker merkevaren star wars til å tjene så mye penger som mulig og da forsvinner mye av den opprinnelige magien.

Alt er følelsesbasert og grining fra folk som synes alt var bedre før.

Anonymkode: 18066...cbb

George Lucas ble vel heller drittlei av å ALDRI kunne gjøre den crazy fanskaren sin fornøyd. Alt var galt. Alle skulle bestemme over HANS verk og lage egne versjoner for hans aldri var bra nok.

Da hadde jeg også solgt hele driten. Man får vel nok av dritt slengt til slutt. Så fansen kan takke seg selv for det Disney crapet som nå har oppstått. Likte Star Wars før det ble Disney.

Anonymkode: 129f0...c0e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Disney har forvaltet Star Wars bedre enn George Lucas gjorde selv. Episode 1, 2 og 3 er noe av det verste makkverket som eksisterer på film for meg, og ødela veldig mye. At han i tillegg har ødelagt Episode 4, 5 og 6 med å klistre inn "nye" Anakin, legge inn dårlige spesialeffekter osv. er bare så forferdelig gjort mot de gamle filmene. De skulle fått vært i fred som de klassikerne de er. 

Jeg likte derimot Episode 7 og 9, mens Episode 8 var skikkelig crap. The Mandalorian er fantastisk, og det var også Rogue One. Solo har jeg ikke greid å se, den ser så ræva ut. Så i det store og hele mener jeg Disney har gjort det bedre enn jeg trodde de kom til å gjøre det. Det er mulig det med tiden kommer til å bli så vanna ut at det ikke er mye igjen, men foreløpig er det ikke ille.

Anonymkode: 6d458...7e5

Skrevet (endret)

Jeg synes fyren virker veldig hyggelig iallfall. Men ville ikke blitt trist om jeg ikke fikk en Oscar. Å lage en film man vil lage er mer viktigere. Ifølge et interview av BBC så sa Carrie Fisher at George Lucas ville lage en film som han ville se, ikke som tilskuerne ville se.

Også er han litt komiskt noen ganger uten at det er meningen :)

Endret av Bummelong
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bummelong skrev (18 minutter siden):

Jeg synes fyren virker veldig hyggelig iallfall. Men ville ikke blitt trist om jeg ikke fikk en Oscar. Å lage en film man vil lage er mer viktigere. Ifølge et interview av BBC så sa Carrie Fisher at George Lucas ville lage en film som han ville se, ikke som tilskuerne ville se.

Også er han litt komiskt noen ganger uten at det er meningen :)

Denne kommer opp på YouTube hele tiden.😂

Anonymkode: 92494...b50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

George Lucas ble vel heller drittlei av å ALDRI kunne gjøre den crazy fanskaren sin fornøyd. Alt var galt. Alle skulle bestemme over HANS verk og lage egne versjoner for hans aldri var bra nok.

Da hadde jeg også solgt hele driten. Man får vel nok av dritt slengt til slutt. Så fansen kan takke seg selv for det Disney crapet som nå har oppstått. Likte Star Wars før det ble Disney.

Anonymkode: 129f0...c0e

Dette er også min mening. Mannen har fått helt sinnsykt mye kjeft, og det er nok mange gammelfans som angrer på det. Har sett en del kommentarer på nett: "We're sorry, George, please come back!" Da var det gledelig å se mottagelsen han(og mange andre fra pre-Disneytiden) fikk av fans da 40-årsjubileet for den første filmen ble markert(se video nederst).

Angående grunnen til at George Lucas lagde den første filmen: Han ville lage en klassisk mytefortelling i moderne innpakning for unge generasjoner; den evige historien om den unge som skal ut i voksenlivet, finne seg selv og sin skjebne, møte farer og takle motgang, finne venner og hjelpere underveis, finne sin mening med livet og plass i samfunnet.

Denne dokumentaren er vel det beste jeg har sett om hvorfor de opprinnelige Star Wars-filmene ble laget.

Fra 40-årsmarkeringen:

Anonymkode: df2f2...529

• Liker 1
Skrevet

George Lucas er upopulær fordi han gjorde Star Wars I, II og III til barnefilmer. De er helt annerledes i tone enn den opprinnelige trilogien.

Må sies at de to star wars filmene hans om Ewoker (Caravan og hope & Endor Moon?) Var skikkelig barnslig dritt også.

Star Wars var svært populært på 1990 tallet i form av tegneserier, bøker og dataspill. Alle var ganske mørk og voksen i tonen. Målgruppen var cirka 15 til 35. Lucasfilm var også en lukrativ merkevare i form av tv serier med Unge Indiana Jones og dataspill som The Dig. Alle ganske 'voksne' temaer.

For å holde liv i dette lukrative franchiset utgav Lucas Shadows of the Empire. En filmrelease med alt unntatt filmen. Leker. Dataspill. Bok. Tegneserie. Lunchbokser. Sengesett. Handling var lagt til mellom fil nr 5 og 6. De så da at leketøyssalget var gjennom taket og besluttet å lage prequel trilogien for små barn med tåpelige (barnevennlige) robotsoldater med mer.

Dette krasjet i tone totalt med det star wars som Lucas hadde utgitt i 20 år og fansen ble skuffet.

På toppen av det hele var det fansen som hadde kjøpt mye av leketøyene som samleobjekter frem til da. Det helt store leketøyssalget har uteblitt både for prequels og senere totalt for Disney Star Wars. Tror ikke de utga leketøy til Rise og Skywalker pga lave salg?

Må sies at Lucas bare regisserte Star Wars IV mens 5 og 6 hadde andre regissører. I det hele hadde han lite å gjøre med franchisets suksess etter 1980...

Skrevet
Realverdien skrev (1 time siden):

George Lucas er upopulær fordi han gjorde Star Wars I, II og III til barnefilmer. De er helt annerledes i tone enn den opprinnelige trilogien.

Må sies at de to star wars filmene hans om Ewoker (Caravan og hope & Endor Moon?) Var skikkelig barnslig dritt også.

Star Wars var svært populært på 1990 tallet i form av tegneserier, bøker og dataspill. Alle var ganske mørk og voksen i tonen. Målgruppen var cirka 15 til 35. Lucasfilm var også en lukrativ merkevare i form av tv serier med Unge Indiana Jones og dataspill som The Dig. Alle ganske 'voksne' temaer.

For å holde liv i dette lukrative franchiset utgav Lucas Shadows of the Empire. En filmrelease med alt unntatt filmen. Leker. Dataspill. Bok. Tegneserie. Lunchbokser. Sengesett. Handling var lagt til mellom fil nr 5 og 6. De så da at leketøyssalget var gjennom taket og besluttet å lage prequel trilogien for små barn med tåpelige (barnevennlige) robotsoldater med mer.

Dette krasjet i tone totalt med det star wars som Lucas hadde utgitt i 20 år og fansen ble skuffet.

På toppen av det hele var det fansen som hadde kjøpt mye av leketøyene som samleobjekter frem til da. Det helt store leketøyssalget har uteblitt både for prequels og senere totalt for Disney Star Wars. Tror ikke de utga leketøy til Rise og Skywalker pga lave salg?

Må sies at Lucas bare regisserte Star Wars IV mens 5 og 6 hadde andre regissører. I det hele hadde han lite å gjøre med franchisets suksess etter 1980...

Men Star Wars er barnefilmer. Lasersverd gjør de ikke mindre barnsligere. Kunne kanskje sett mer argumenter for at de er mindre barnslige hvis de bare ikke hadde lasersverd bare. Og det var mer fokus på piloter som kriger med skip i verdensrommet. Er liksom det ordet Star Wars høres ut for meg.

• Liker 1
Skrevet
Bummelong skrev (43 minutter siden):

Men Star Wars er barnefilmer. Lasersverd gjør de ikke mindre barnsligere. Kunne kanskje sett mer argumenter for at de er mindre barnslige hvis de bare ikke hadde lasersverd bare. Og det var mer fokus på piloter som kriger med skip i verdensrommet. Er liksom det ordet Star Wars høres ut for meg.

Målgruppen for Star Wars IV og V var ikke barn, men tenåringer og det som i usa kalles young adults.

Typiske barnefilmer som kom ut samme år som Star Wars i 977 var Lassies nye Eventyr, the black Stallion og Return from Witch Mountain. Man tenker kanskje i dag at det er naturlig med den mengden vold som man ser i Star Wars IV i en barnefilm, soldater som drepes i innledningsscenen, Vader som knekker nakken på en krigsfange, Lukes steforeldre som er brent til døde, armer som kappes av osv, men å kalle den orginale SW filmen som barnefilmer blir feil ift hvem den ble solgt inn til som publikum, samt hvem som faktisk kjøpte kinobilletter.

Det er også ganske stor enighet om at V ville fått PG13 om dette fantes da den kom, altså 'tenåringsfilm' i mangel av et norsk ord.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Realverdien said:

Målgruppen for Star Wars IV og V var ikke barn, men tenåringer og det som i usa kalles young adults.

Typiske barnefilmer som kom ut samme år som Star Wars i 977 var Lassies nye Eventyr, the black Stallion og Return from Witch Mountain. Man tenker kanskje i dag at det er naturlig med den mengden vold som man ser i Star Wars IV i en barnefilm, soldater som drepes i innledningsscenen, Vader som knekker nakken på en krigsfange, Lukes steforeldre som er brent til døde, armer som kappes av osv, men å kalle den orginale SW filmen som barnefilmer blir feil ift hvem den ble solgt inn til som publikum, samt hvem som faktisk kjøpte kinobilletter.

Det er også ganske stor enighet om at V ville fått PG13 om dette fantes da den kom, altså 'tenåringsfilm' i mangel av et norsk ord.

Stemmer nok det; og noe av det som gjør den ovennevnte dokumentarfilmen så bra, er at den setter den første filmen inn i en sammenheng med datidens samfunn og kultur. Det gis en veldig god forklaring på hvorfor filmen ble en slik sensasjon som den ble, et globalt fenomen og en filmhistorisk milepæl.

Anonymkode: df2f2...529

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Realverdien skrev (4 timer siden):

Vet ikke helt jeg. Star Wars 3 hadde såpass bra vrient handling. Så tror ikke barn var helt målgruppen der. Men jeg likte handlingen i den filmen iallfall

Anonymkode: b69d2...207

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vet ikke helt jeg. Star Wars 3 hadde såpass bra vrient handling. Så tror ikke barn var helt målgruppen der. Men jeg likte handlingen i den filmen iallfall

Anonymkode: b69d2...207

Det er riktig. Revenge of the Sith fikk jo faktisk PG13 rating i USA. Den er vel også den filmen som er "mørkest" med alle disse drepte barna og greier, og er den av filmene som er best motatt av fansen md 7.5 på IMDB mot 6.5 for både Phaton Menace og Attack of the Clones, noe som er en ganske stor forskjell. De to sistnevnte hadde ikke PG13.

Revenge of the Siths var vel også Lucas sitt forsøk på å rette opp skadene han ble beskyldt for å ha gjort med I og II. 

• Liker 1
Skrevet

Det handler om mye og mangt. Den første filmen var fantastisk, den andre like så. Den tredje også bra. Så var det slutt. Fra 90-tallet av har han gjort sitt beste for å ødelegge hele greia. Først gjennom å "pusse" opp originalfilmene, fullstendig unødvendig, i tillegg til å legge til scener som ikke tilførte noe av verdi, samt ikke minst endre på scener, som Han Solo vs. Greedo. Hvorfor tukle med et mesterverk?

Men det verste var Prequel-trilogien. Det ville nok blitt en skuffelse nesten uansett, men at det er mulig å gjøre det så dårlig er godt gjort. Og i ettertid en ny runde med "oppussing" av de gamle filmene, for å tilpasse dem til den nye makkverk-trilogien..

Han kunne tatt ett bestemt grep for å redde prequel-trilogien, nemlig å lure alle trill rundt gjennom å gjøre Jar Jar Binks til den ultimate sith lord, som stod bak Palpatine, som det i følge denne fantastiske videosnutten faktisk kan se ut til at ble vurdert. Det hadde vært utrolig episk, en slags utvidet versjon av dette med Yoda som gikk fra en dustete frosk til jedi mester i den andre filmen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...