Bummelong Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Hvis en elsparkesykkel kan ta fyr. Så kan en elbil det også. Høres ikke smart ut å kjøpe innebygget batteri drevet bil, ved tanke på at innebygget batteri overtid kan eksplodere. Som i en PSP osv. https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/elsparkesykkelen-kan-vaere-en-brannbombe Fant en video på det også Så ser ikke markedet for folk som vil ha biler med batteri som kan eksplodere? Endret 8. juni 2021 av Bummelong
Gjest McGjest Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 Da det brant i parkeringshuset i Stavanger, ble det spekulert i at det startet i en elbil. Viste seg at det var en gammel dieselbil men sto masse elbiler rett ved siden av som også brant opp, men batteriet var uskadd. Det samme med en elbil lokalt brannvesen her måtte slukke. Den hadde en uskadd komponent, det var batteriet. Det du har inntrykk av stemmer rett og slett ikke. Det er langt flere fossilbiler som brenner enn elbiler, også basert på antallet. Hadde det vært som du sa ville man ikke kunne kjøpe eller forsikre elbiler. Det som fører til flest branner er at folk lader elbilene sine med stikkontakt. Dvs, feilen oppstår utenfor bilen. 11
Bummelong Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Gjest McGjest skrev (6 minutter siden): Da det brant i parkeringshuset i Stavanger, ble det spekulert i at det startet i en elbil. Viste seg at det var en gammel dieselbil men sto masse elbiler rett ved siden av som også brant opp, men batteriet var uskadd. Det samme med en elbil lokalt brannvesen her måtte slukke. Den hadde en uskadd komponent, det var batteriet. Det du har inntrykk av stemmer rett og slett ikke. Det er langt flere fossilbiler som brenner enn elbiler, også basert på antallet. Hadde det vært som du sa ville man ikke kunne kjøpe eller forsikre elbiler. Det som fører til flest branner er at folk lader elbilene sine med stikkontakt. Dvs, feilen oppstår utenfor bilen. Eller kan det bli sagt av elbil elskere som ikke vil at markedet skal stupe? Beviset er tydeligvis at elbiler, utifra andre batteri langsiktigt overtid er en tikkende bombe. Er derfor det er litt smart å ha batteri utveksler. Som i en kontroller eller slikt. Som Xbox er smart med. Du kan velge normale batteri fra butikken, eller kjøpe separert lading. Microsoft har iallfall forstått hva som er riktig Men jeg vil aldri stole på en bil som bruker innebygget batteri. Endret 8. juni 2021 av Bummelong
Whistler Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 Bummelong skrev (23 minutter siden): Hvis en elsparkesykkel kan ta fyr. Så kan en elbil det også. ............. Så ser ikke markedet for folk som vil ha biler med batteri som kan eksplodere? Akkurat som alle duppeditter som drives av Lithium Ion batterier. Pleier du å ha mobilen i lomma? Pleier du å ha den et brannsikkert sted når du sover? Det kan være vanskelig å se for seg et marked for mobiler med batterier som kan brenne, men de selger altså som hakka møkk. 4
Bummelong Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #5 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Whistler skrev (6 minutter siden): Akkurat som alle duppeditter som drives av Lithium Ion batterier. Pleier du å ha mobilen i lomma? Pleier du å ha den et brannsikkert sted når du sover? Det kan være vanskelig å se for seg et marked for mobiler med batterier som kan brenne, men de selger altså som hakka møkk. Nokia Classic lar deg skifte det ut batteri enkelt. Jeg bruker ikke jalla only touch telefoner. Hvis du tenker på det Men batteriene i de er nesten limt inn. Som sikkert er et salgstriks for at du skal fortsette å kjøpe nye telefoner hele tiden Men jeg er glad når bærbare ting har evnen til å la meg skifte batteri over tid bare. Er derfor Xbox er litt kult når det kommer til trådløse kontrollere. I motsetning til Nintendo og Playstation. edit: Men selv om batteri ble bedre. Så er det ikke øko vennlig. Alt du gjør er å kaste elektronisk ting i søpla. Ser veldig usunt ut om du spør meg. Hvis jeg skulle hatt øko vennlig natur så ville jeg faktisk fokusert på mindre forsøpling enn svindel Endret 8. juni 2021 av Bummelong
Gjest Timeplan Skrevet 8. juni 2021 #7 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Mener å ha lest at bensin- og diselbiler brenner oftere, men at batteribrann i elbil er vesentlig vanskeligere å slukke. Uansett så er jo dette en kalkulert risiko, akkurat som nevnt over her med mobilbatterier. Svært mange lader også mobilen om natten i sengen, selv om dette er sterkt frarådet, og det ser ikke ut til at mobilmarkedet sliter selv om en og annen mobil eksploderer på soverommet til folk. Edit: Denne forklarer det egentlig ganske greit: https://www.faktisk.no/artikler/RQ6/innsikt-er-elbilen-en-brannbombe Endret 8. juni 2021 av Timeplan
KvasiKonge Skrevet 8. juni 2021 #8 Skrevet 8. juni 2021 Det finnes jo uendelig med forskning på dette. Faren med batterier er ikke nevneverdig for en vanlig bruker. https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.gov/files/documents/12848-lithiumionsafetyhybrids_101217-v3-tag.pdf "Regarding the risk of electrochemical failure, the report concludes that the propensity and severity of fires and explosions from the accidental ignition of flammable electrolytic solvents used in Li-ion battery systems are anticipated to be somewhat comparable to or perhaps slightly less than those for gasoline or diesel vehicular fuels. The overall consequences for Li-ion batteries are expected to be less because of the much smaller amounts of flammable solvent released and burning in a catastrophic failure situation." [11-1, p. 227] Bummelong skrev (25 minutter siden): Beviset er tydeligvis at elbiler, utifra andre batteri langsiktigt overtid er en tikkende bombe. Hvor er dette beviset, og hvem står for det? 3
Bummelong Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #9 Skrevet 8. juni 2021 Timeplan skrev (2 minutter siden): Mener å ha lest at bensin- og diselbiler brenner oftere, men at batteribrann i elbil er vesentlig vanskeligere å slukke. Uansett så er jo dette en kalkulert risiko, akkurat som nevnt over her med mobilbatterier. Svært mange lader også mobilen om natten i sengen, selv om dette er sterkt frarådet, og det ser ikke ut til at mobilmarkedet sliter selv om en og annen mobil eksploderer på soverommet til folk. Tenker du utifra GTA logikk? 0:10
Gjest Timeplan Skrevet 8. juni 2021 #10 Skrevet 8. juni 2021 Just now, Bummelong said: Tenker du utifra GTA logikk? 0:10 Tenker hva da ut ifra GTA-logikk?
Bummelong Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #11 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Timeplan skrev (2 minutter siden): Tenker hva da ut ifra GTA-logikk? Hvis du ser videoen så skyter personen bilen på baksiden, og da lekker bensinen ut. Hvis du skyter eller fyrer opp bensinen så sprenges bilen opp Endret 8. juni 2021 av Bummelong
Gjest Timeplan Skrevet 8. juni 2021 #12 Skrevet 8. juni 2021 1 minutt siden, Bummelong said: Hvis du ser videoen så skyter personen bilen på baksiden, og da lekker bensinen ut. Hvis du skyter eller fyrer opp bensinen så sprenges bilen opp Jeg forstår hva som skjer i videoen, men jeg er usikker på hvordan du mener det er relatert til mitt opprinnelige innlegg.
Bummelong Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #13 Skrevet 8. juni 2021 Timeplan skrev (Akkurat nå): Jeg forstår hva som skjer i videoen, men jeg er usikker på hvordan du mener det er relatert til mitt opprinnelige innlegg. Vel du sier bensin biler tar lettere fyr? Virker mer som du må prøve for å få det til å skje. Som i MacGyver eller noe. Men selve elbiler eksploderer i seg selv om batteriet blir gammelt. Er jo derfor de er verre
KvasiKonge Skrevet 8. juni 2021 #14 Skrevet 8. juni 2021 Bummelong skrev (2 minutter siden): Vel du sier bensin biler tar lettere fyr? Virker mer som du må prøve for å få det til å skje. Som i MacGyver eller noe. Men selve elbiler eksploderer i seg selv om batteriet blir gammelt. Er jo derfor de er verre Du har funnet en tilfeldig video på nett som viser hva du antar er tilfeldig antennelse. Det sier ikke så mye, og hvertfall ikke at elbil er mindre trygd enn bensin. Legger med DSB sin vurdering i samarbeid med norsk brannvesen: "Den andre testen viste at det er svært vanskelig å tenne på batteriet med en ytre varmekilde. Det er derfor rimelig å anta at elbiler parkert i garasjeanlegg ikke representerer en høyere risiko for brann sammenliknet med konvensjonelle biler." https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2017/hvor-brannfarlig-er-en-elbil/ 1
Bummelong Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #15 Skrevet 8. juni 2021 (endret) En litt bra video. Elon Musk er en forretningsmann så han vil bare skylde på bensin biler for å ikke få Tesla biler til å se dårlig ut. Men her tester de om biler er så upålitelige når det kommer til å oppdage brann. Jeg tipper bensin biler er bedre fordi du kan se om det lekker bensin ut. Og stoppe og fikse det. Med en elbil er dette umulig Endret 8. juni 2021 av Bummelong
Gjest McGjest Skrevet 8. juni 2021 #16 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Bummelong skrev (47 minutter siden): Eller kan det bli sagt av elbil elskere som ikke vil at markedet skal stupe? Beviset er tydeligvis at elbiler, utifra andre batteri langsiktigt overtid er en tikkende bombe. Er derfor det er litt smart å ha batteri utveksler. Som i en kontroller eller slikt. Som Xbox er smart med. Du kan velge normale batteri fra butikken, eller kjøpe separert lading. Microsoft har iallfall forstått hva som er riktig Men jeg vil aldri stole på en bil som bruker innebygget batteri. Mediene meldte det og det sto ganske tydelig i rapportene. Ligger poeng på nett. Tror du har misforstått hvordan elbiler fungerer og er skrudd sammen. Endret 8. juni 2021 av Gjest McGjest
Bummelong Skrevet 8. juni 2021 Forfatter #17 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Timeplan skrev (53 minutter siden): Mener å ha lest at bensin- og diselbiler brenner oftere, men at batteribrann i elbil er vesentlig vanskeligere å slukke. Uansett så er jo dette en kalkulert risiko, akkurat som nevnt over her med mobilbatterier. Svært mange lader også mobilen om natten i sengen, selv om dette er sterkt frarådet, og det ser ikke ut til at mobilmarkedet sliter selv om en og annen mobil eksploderer på soverommet til folk. Edit: Denne forklarer det egentlig ganske greit: https://www.faktisk.no/artikler/RQ6/innsikt-er-elbilen-en-brannbombe Men bensin biler varer evig. En batteri drevet bil vil etterhvert ta fyr, fordi innebygget batteri overtid vil lekke og bli ødelagt. Så jeg tror jeg vet hvem vinnern er. Uansett det er grunner hvorfor folk hater elsparkesykler. Det er ikke fordi de er lei av å se dem. Det er fordi de er en tikkende bombe Endret 8. juni 2021 av Bummelong
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #18 Skrevet 8. juni 2021 Anbefaler at du kaster all elektronikk som bruker batterier og flytter ut i skogen. Det kan begynne å brenne når som helst! Anonymkode: cece2...373
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #19 Skrevet 9. juni 2021 Svaret på det er et klart og tydelig nei. Elbiler er ikke farlige og batteriene begynner ikke å lekke(!) når de er gamle. De fleste har vel gamle telefoner liggende i skuffer uten å ta hensyn til dem? De lekker da ikke batterisyre de heller ... Hvis noe skal være brannbomber, så er det bensinbiler. Det er fordi når de tar fyr, så kan det oppstå en eksplosiv brann pga gassene fra drivstoffet. Det skjer ikke med en elbil. Det kan være utfordrende å slukke en elbil hvor batteripakken har tatt fyr, men det handler utelukkende om å dynke bilen med vann slik at de omkringliggende batteriene ikke tar fyr. Brannvesenet kan dette og vet at bensinbiler og batteribiler har ulike utfordringer når det kommer til slukkearbeid. I og med at "bevisene" mot elbiler er videoer fra GTA(!) og annet ræl fra YouTube, så kan vi vel med 100% sikkerhet si at de såkalte bevisene er et ganske tynt grunnlag for å påstå noe som helst. Anonymkode: ac5fc...033 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #20 Skrevet 9. juni 2021 Jeg har hatt tre bensinbiler, to dieselbiler og fire elbiler. Opplevd en bilbrann, gjett hvilken bil! Elbilene har gått som en klokke, en av dieselbilene derimot tok fyr. Anonymkode: 65cdb...f34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå