Gå til innhold

Vanne planter- sjeldent og mye vann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan dere vanner for eks hekk og nyeplantede planter. Leser at noen vanner en gang i uka, da veldig mye så vannet trekker langt ned i bakken så røttene søker dit. Andre vanner mer

Hva er deres erfaringer? Vanner dere mye hver dag når dere nyplanter?

Anonymkode: 88c37...6ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vanner når jorden er tørr! Ofte kan den se tørr ut, men om du stikker fingeren i jorda (pun not intended), så kan det være jorda er fuktig under det øverste laget. Og så gjelder det jo å vite om det er en plante som trenger rikelig eller sparsomt med vann 😊

Er det god drenering, bør det gå fint uansett - men om det ikke er det, kan det lett samle seg for mye vann.

Anonymkode: 5395f...f37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vanner når jorden er tørr! Ofte kan den se tørr ut, men om du stikker fingeren i jorda (pun not intended), så kan det være jorda er fuktig under det øverste laget. Og så gjelder det jo å vite om det er en plante som trenger rikelig eller sparsomt med vann 😊

Er det god drenering, bør det gå fint uansett - men om det ikke er det, kan det lett samle seg for mye vann.

Anonymkode: 5395f...f37

Skjønner. Hvilke typer planter har du? Jeg har plantet mye rhododendron i år, samt hekk. 

Noen planter du har plantet som endte opp med å ikke klare seg? Noen planter man burde værre ekstra bekymret for, med andre ord?

Anonymkode: 88c37...6ee

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer veldig an på.

En nyplantet hekk skal ha MYE vann feks for å etablere seg skikkelig. 
noen planter  har dype røtter og noen har grunne røtter som feks Tuja. Dermed er den mer utsatt for tørke enn andre planter med dypere røtter.

Noen planter som feks Blåregn eller Rabarbra er tørste og liker MYE vann og næring. Andre som lavendel liker sol og tørke. 

Hvor mye jeg vanner avhenger av forskjellige planter. Blåregnen min vanner jeg nesten daglig når det ikke regner. TujaHekken hadde jeg svetteslange på de to første årene og skrudde den på  når det hadde vært tørke noen dager 

Anonymkode: acdfa...734

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...