AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 Nå er det så mye kaos i hodet mitt, og enda mer i hodet til samboeren, visstnok. Vi arbeider utenfor huset for tiden, prosjekter som tar lengre tid og koster mer enn vi hadde sett for oss. Nå står vi alene med jobben, vi jobber og står på begge to, men har møtt veggen. Det er litt pga kunnskap som ikke strekket til, men også også fordi det er så mye som bør gjøres før vinteren kommer. Nå ser det ut til at sommerferien vår er ødelagt og må brukes til arbeid, samme med feriepengene. Forholdet slites med dette styret, så vi kunne trengt hjelp, men alle har sitt og sine. Og så tror jeg samboeren min er litt for stolt til å be om hjelp. Samboeren min, som vanligvis er en glad og lykkelig person, har forandret seg i det siste. Spiser lite, dårligere humør, kan sitte og stirre tomt ut i luften. Jeg håper dette er forbigående, men hvem vet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, noen der ute som har noen tanker? Anonymkode: a52e2...adf
PM75 Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 Sett dere ned sammen og prat om dette. Prioriter oppgavene - hva må gjøres i sommer og hva kan vente. Se på hva dere kan eller må kjøpe inn hjelp til. Se også om dere kan invitere til en dugnad-sommerfest hvor dere kan få litt hjelp av slekt og venner til enklere, men tidkrevende jobber. Akkurat nå så er dere slitne og ser ingen løsninger, og det er nettopp da det er viktig å sortere sammen for å se mulighetene. 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 Sett opp en liste på hva som er viktigs å avslutte og hvordan det skal gjennomføres, og hva dere må ha for å gjennomføre det. Kan noe vente til neste år? Diskuter sammen hvordan det skal gjøres og bli enig. Begynn heller ikke på flere plasser enn nødvendig og riv ikke mer enn dere kan avslutte. Ta fridager nå og da og avtal hvor mange timer dere skal bruke pr. dag på dette. Manglende ferie og at alle penger går til det er vanlig, det er slik det er. Men det betyr ikke at man må bruke all ledig tid - fridager er og viktig. Anonymkode: 34763...270 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 Hvis det ikke er absolutt nødvendig for å bo, så må dere ta en timeout. Å bli utbrent, eller møte veggen, er ikke noe å ta lett på. Det kan ta måneder og år å rette opp i. Dette høres ut som et typisk "Sinnasnekkeren" -opplegg. Det er veldig ofte den psykiske helsa som har gått åt skogen, og enda tydeligere i den svenske varianten. Anonymkode: 8d6f2...2d7 5
misslinn1985 Skrevet 8. juni 2021 #5 Skrevet 8. juni 2021 KOMMUNIKASJON! Snakk om det, vær åpen om hva du opplever og ser. Forsøk å treffes ett sted der dere kan komme gjennom dette sammen. ALT kan nesten løses med kommunikasjon.
Violetta Skrevet 8. juni 2021 #6 Skrevet 8. juni 2021 Lag små, lett synlige delmål så dere ser progresjon. Om alt er kaos rundt dere, prioriter å rydde. Når ting ser ryddig ut føles det ofte bedre. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #7 Skrevet 9. juni 2021 Typisk "sinnasnekkern" svar, kanskje, men det har jo vært flere personer i deres situasjon på det programmet. Hvis samboeren din er for stolt til å be om hjelp, be om det på hans vegne. Kontakt hans venner, vær ærlig på at han ikke vet at du spør, fordi han ikke vil vise svakhet og be om hjelp, men at du er bekymret for at han står i for mye, og håper de kan hjelpe likevel. Gå sammen og sorter oppgavene. Sett realistiske tider på hva hver oppgave tar. Vær ærlige med dere selv om hvor dere mangler kunnskap, og finn ut hvor dere kan få tak i kunnskapen. (Tåler dere å leie en snekker for en dag, og få denne til å lære dere det dere ikke kan? Eller kan dere finne et nettforum eller noe å få råd og tips fra?) Prioriter, men prioriter realistisk! Er det virkelig mulig for dere å bli ferdige med det dere MÅ før vinteren? Eller blir det for tøft? Ut fra den listen dere lager, går det an å sile ut hvilke oppgaver dere kan overlate til venner og kjente. Hva kan de faktisk hjelpe til med? Det er sikkert nok av ting på listen av typen: Tidkrevende, men ikke vanskelig. Eller: Her må man være to, så en kan holde for den andre. Hvis dere kan jobbe med hver deres venn, så får dere jo gjort dobbelt så mye. Og så belønner dere vennene deres med å avslutte arbeidsdagen med en hyggelig middag eller noe sånt. Ta dere fri, og bruk tid sammen med vennene deres etter en slitsom dag. Da opplever de at det å hjelpe dere ikke bare er mas og arbeid, men også en hyggelig sosial setting. (Hyggelig middag kan være "grille pølser på bålpanne" og en øl til. Eller noe annet enkelt. Det er selskapet som er hyggelig.) Anonymkode: c76fa...88a
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #8 Skrevet 9. juni 2021 Sett dere ned, og innrøm for dere selv at dere har tatt dere vann over hodet. Vær den som tar steget, og sier til samboeren din at du, dette er for mye for oss. Så må dere vurdere om dere faktisk MÅ gjøre alt før vinteren, eller om noe kan stå i plast eller reddes på andre måter. Spør venner og familie om litt hjelp, bestill pizza og inviter til arbeidslag. Er det mye som skal løftes, spør vennene hans. Er det mye maling, spør de som liker det. De fleste har stått i en oppusning (når de er noen år inn i voksenlivet), og vet hvor mye jobb det er. Lag også detaljerte lister over alt som må gjøres, ned til "kjøpe spiker" og "male nordveggen". På den måten fordeler dere de store oppgavene ned til mange SMÅ oppgaver. Tenkt at en oppgave skal kunne løses ved en til til butikken, eller en kveld. Når dere skal jobbe den dagen så plukker dere fra listen, og starter. Ved å planlegge på den måten så får dere vekk mye av tenkearbeidet, det gjør dere på forhånd, og da har dere friske hoder klare til å tenke over problemer som dukker opp underveis, ikke fyllt med "hva var det jeg skulle gjøre nå?". Sist men ikke minst, prøv å få til en helg på en hytte eller et hotell, kom dere vekk bare en liten tur. Spør venner om dere kan bytte hus for den saks skyld. Ikke stå i det alene, få hjelp, fordel oppgaver, og prioriter knallhard. Pauser er viktig, sørg for at dere har minst en hel dag fri i løpet av uka også. Anonymkode: f16c9...c93 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #9 Skrevet 9. juni 2021 Hvorfor er sommerferien «ødelagt» fordi dere må jobbe med huset? For en merkelig og lat innstilling. Anonymkode: edf84...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #10 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvorfor er sommerferien «ødelagt» fordi dere må jobbe med huset? For en merkelig og lat innstilling. Anonymkode: edf84...1b1 Fordi de står i et prosjekt til langt over hodet, og kunne trengt litt avveksling? Anonymkode: 8d6f2...2d7 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #11 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Fordi de står i et prosjekt til langt over hodet, og kunne trengt litt avveksling? Anonymkode: 8d6f2...2d7 Man MÅ ikke reise vekk hver sommer. Noen ganger kan man bruke sommeren til å oppgradere hjemmet. Man må se positivt på det. Hvis man henger seg opp i at man MÅ gjøre det og det for at det skal være sommerferie, ja, da er det klart at sommerferien er ødelagt. Men hvis man endrer den definisjonen, så er den ikke ødelagt. Noen må ha to sydenreiser hvert år. Jeg har vært i syden 3 ganger hele mitt liv. I fjor var jeg kun på camping én time unna hjemme. Super ferie! Anonymkode: 7d22e...d1c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå